چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: چهاردهمین جلسه پارلمان لبنان ویژه انتخاب رییس جمهوری سیزدهم این کشور قرار بود، روز چهارشنبه برگزار شود که به حد نصاب نرسید و این انتخاب به جلسه پانزدهم مجلس موکول شد.

 ۱۵۸ روز گذشت؛ لبنان همچنان بدون رییس جمهور

به گزارش ایرنا، در حالیکه لبنان 158 روز است رییس جمهوری ندارد دو سوم نمایندگان برای شرکت در جلسه چهاردهم مجلس ویژه انتخاب رییس جمهوری جدید در صحن علنی پارلمان این کشور حضوریافتند.

پارلمان لبنان 128 نماینده دارد.

 نبیه بری رییس مجلس لبنان روز چهارشنبه 19 نوامبر ( 28 آبان ماه آینده ) را برای برگزاری جلسه پانزدهم پارلمان به منظور انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور تعیین و اعلام کرد.

جلسات مجلس لبنان برای انتخاب ریییس جمهوری با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که برای انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز است، در جلسات دوم و دوم به بعد باید دو سوم نمایندگان حضور یابند اما هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق (نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

از 25 ماه مه 2014 ( 158 روز قبل) که مصادف با پایان دوره ریاست جمهوری ژنرال میشل سلیمان است تا امروز کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی است و 20 ماه نوامبر آینده (آبان ماه) دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان پایان می یابد و انتخابات مجلس باید بین 20 سپتامبر تا 20 نوامبر برگزار شده باشد.

اما اکنون و برغم مخالفت شدید برخی گروه های سیاسی از جمله حزب جریان آزاد ملی لبنان به ریاست ژنرال « میشل عون» به نظر می رسد که تمدید دوره کنونی مجلس لبنان حتمی است.

ژنرال عون برای بررسی اوضاع امنیتی و سیاسی لبنان بویژه انتخاب رییس جمهوری جدید و وضعیت آینده پارلمان با « نبیه بری» رییس مجلس لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

ناظران معتقد هستند که امکان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان تا زمانیکه رییس جمهوری جدید این کشور انتخاب نشود، وجود ندارد و احتمالا دوره کنونی مجلس برای بار دوم تمدید می شود.

دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان درسال 2009 تشکیل شد و یک سال و نیم پیش زمانی که اوضاع امنیتی لبنان به این بدی نبود، یک بار تمدید شد.

براساس قانون اساسی لبنان و تعدیل های صورت گرفته در آن، انتخابات مجلس لبنان هر 4 سال برگزار می شود و مردم 128 عضو آن را از میان نامزدهای مسیحی و مسلمان بطور مساوی انتخاب می کنند.

« سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل تاکید کرده است تا زمانیکه رییس جمهوری انتخاب نشود این حزب در انتخابات مجلس شرکت نمی کند.

وی اخیرا بعداز دیدار با کاردینال« بشاره راعی» رهبرمسیحیان مارونی لبنان در پایتخت ایتالیا در کنفرانسی خبری گفت که تمدید دوره کنونی مجلس به مانند جام تلخی است که باید آن را بنوشیم.

برخی از احزاب اصلی گروه 14 مارس مانند حزب الکتائب و حزب نیروهای لبنانی هم با تمدید مجلس مخالف هستند اما سران این دو حزب به ریاض احضار شدند تا در دیدار با مقامات سعودی و سعدالحریری ضرورت تمدید به آنها گوشزد و در این خصوص توجیه شوند.

در همین چارچوب « سامی الجمیل» فرزند « امین الجمیل» رییس حزب الکتائب و « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی به عربستان سعودی سفر کردند.

« نبیه بری» رییس مجلس که مخالف سرسخت تمدید دوره کنونی پارلمان است، با این حال اعلام کرده است که چنانچه همه ارکان سیاسی لبنان در انتخابات مجلس شرکت نکنند، امکان برگزاری آن وجود ندارد.

رییس جمهور لبنان را نمایندگان مجلس این کشور ازمیان نامزدهای طایفه مسیحی مارونی انتخاب می کنند.

تاکنون 13 جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور سیزدهم لبنان به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشده است.

تنها جلسه اول پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهورجدید با اکثریت قاطع و بی سابقه تشکیل شد و در این جلسه «سمیر جعجع» نامزد گروه 14 مارس شکست سختی را از « برگه های سفید» متحمل و پرونده ترورهای او در لبنان بار دیگر گشوده شد.

البته این نخستین بار نیست که کرسی ریاست جمهوری این کشور خالی می ماند.

درسال 1988هنگامی که دوره ریاست جمهوری « امین الجمیل » به پایان رسید، تا پس از توافق طائف که به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان دهد و به انتخاب « رینیه معوض» به عنوان به رییس جمهوری جدید منجر شد، کرسی «بعبدا» خالی ماند.

درسال 2007 میلادی نیز تا زمان انتخاب «میشل سلیمان» به عنوان جایگزین « امیل لحود»، دوره لبنان رییس جمهوری لبنان هشت ماه به طول انجامید و درهای بعبدا( کاخ ریاست جمهوری) بسته ماند.

کد خبر 276345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha