همشهری آنلاین: رئیس پدافند غیرعامل کشور گفت: کافی است رسانه‌های معاند را بررسی کنیم و دریابیم در همه آنها یک راهبرد معین وجود دارد ما هم باید به این راهبرد در برابر تهدید دشمنان دست پیدا کنیم وگرنه نمی‌توانیم با تکیه بر رسانه در حفظ پایداری و انسجام ملی کوشا باشیم. همچنین باید میزان تولیدات فرهنگی خود را افزایش دهیم.

سردار جلالی

به گزارش خبرنگار مهر، سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشستی خبری که پس از بازدید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران داشت در پاسخ به این‌که اولویت‌های فرهنگی که در بخش پدافند غیرعامل دنبال می‌شود کدام است گفت: فرهنگ در پدافند غیرعامل، سه لایه جدی را شامل می‌شود. یکی بحث زیرساختی است. ماموریت ما در این بخش، تضمین تداوم رسانه‌ای در شرایط تهدید است. ما شش سال در این زمینه فعالیت کرده‌ایم و در اتفاقات اخیری که در کشور رخ داده به میزان اهمیت و تاثیر خود پی برده‌ایم. مثلا ما تحریم ماهواره‌ای شدیم اما به جز بخشی از ارتباطات خارجی ما که در اختیار ما نبود و خارج از مرزهای ما شکل می‌گرفت، ارتباطات‌مان قطع نشد و مشکلی برای ارتباط‌های داخلی‌مان پیش نیامد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل، مدیریت بحران را دومین اولویت فرهنگی دانست و افزود: مدیریت بحران یعنی تولید قابلیت عکس العمل سریع توسط رسانه‌ها در شرایط مختلف. ما در این زمینه به اجرای سه مانور مختلف در رسانه ملی پرداخته‌ایم. برای مثال، یک‌بار ساعت ۲ نصف شب فراخوان دادیم که افراد بیایند و برنامه‌هایی را برای شرایط اضطراری ترتیب دهند.

سردار جلالی به این‌که مدیریت بحران به آموزش نیاز دارد اشاره و بیان کرد: ما برای این کار نیازمند دوره‌های آموزشی بودیم. به همین خاطر، دوره کارشناسی ارشد پدافند غیرعامل و رسانه را طراحی کردیم. دانشجویان این دوره به سال دوم رسیده‌اند و امیدواریم این رشته جان بگیرد و گسترش پیدا کند.

سومین اولویت فرهنگی ما به محتوا برمی‌گردد. در این حوزه نگاه ما این است که در قالب یک راهبرد جامع عمل کنیم؛ زیرا نقش داشتن یک راهبرد مشخص و روشن، فراتر از نقش بعضی زیرساخت‌‍‌ها و ابزارهاست چون اگر راهبرد وجود نداشته باشد، رسانه‌ها یا علیه هم یا غیرهمسو با یکدیگر عمل می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر ضرورت داشتن یک راهبرد مشخص گفت: کافی است رسانه‌های معاند را بررسی کنیم و دریابیم در همه آنها یک راهبرد معین وجود دارد ما هم باید به این راهبرد در برابر تهدید دشمنان دست پیدا کنیم وگرنه نمی‌توانیم با تکیه بر رسانه در حفظ پایداری و انسجام ملی کوشا باشیم.

سردار جلالی، در پاسخ به این‌که در حوزه فضاهای مجازی چه سیاست و رویکردی دنبال می‌شود گفت: در این حوزه نیز همین سه رویکرد را دنبال می‌کنیم. به این معنی که در بخش زیرساختی، کارهای بسیار زیادی انجام داده‌ایم و در ارتباط با مباحث فرهنگی بیشتر تلاش کرده‌ایم تا محور شناسی کنیم و پایه و متولی خاص هر نوع تهاجم فرهنگی را در نظر بگیریم.

او با اشاره به طیف گسترده و متنوع تهاجمات فرهنگی گفت: این تهاجمات، طیف وسیعی را از نرم نرم تا سخت سخت دربرمی‌گیرد. نوع سخت آن در حوزه نظامی یا بخش مشترک نظامی و غیرنظامی قرار می‌گیرد و طبیعتا واحدهای خاص رسانه را می‌طلبد. بخش دیگری هم وجود دارد که توسط گروه‌های پنهان دنبال می‌شود و دستگاه‌های امنیتی باید روی آن کار کنند و در نهایت، بخشی هم هست که فعالیت‌های آشکار و عمومی را شامل می‌شود و در قالب تهدیدهای نرم می‌گنجد و دستگاه‌های مختلف باید روی آن کار کنند.

سردار جلالی در بخش دیگر به شبکه‌های اجتماعی پرداخت و گفت: این شبکه‌ها اهداف خاص دارند و هم فرصت‌زا هستند و هم تهدیدزا. شبکه‌هایی که هم می‌توانند گروه‌های مختلف اجتماعی را به هم وصل کنند هم می‌توانند به افکار عمومی در جهت منفی آن شکل دهند. برای مثال مدتی است شبکه‌های اجتماعی معاند نظام، شروع به یک نظرسنجی کرده‌اند که فشار اقتصادی چقدر توانسته مردم را به عصیان وادارد؟ این سناریویی که آنان نوشته و کارگردانی می‌کنند، برای کشور یک تهدید امنیتی است.

به گفته رئیس پدافند غیرعامل کشور ما باید نیاز مخاطب خود را بشناسیم و براساس آن به تولید محتوای فرهنگی بپردازیم. ما حتی باید با ادبیات خودمان به تولید سرگرمی هم بپردازیم. مساله اساسی ما کمی تولید محتوای فرهنگی در داخل کشور نسبت به میزان تولید دشمنان نظام است. این باید رسالت دستگاه های فرهنگی ما باشد تا شبکه مجازی فرصت باشد نه تهدید. آن زمان براساس محتوا و فراوانی تولیدات می‌شود قضاوت کرد که شبکه‌های اجتماعی برای جوانان ما فرصت است یا تهدید.

کد خبر 276239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha