همشهری‌آنلاین: رأی گیری برای نخستین انتخابات پارلمانی در اورکاین بعد سقوط ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور طرفدار روسیه ٰرأس ساعت هشت بامداد به وقت محلی آغاز شد.

اوکراین

36 میلیون رأی‌دهنده اوکراینی قرار است یکشنبه  4 آبان با حضور در پای صندوق‌های رأی، نمایندگان پارلمان جدید را برگزینند.

مقامات بلند پایه طرفدار غرب در کی‌یف امیدوارند انتخابات زودهنگام پارلمانی، ثبات بیشتری را برای این کشور بحران‌زده به ارمغان بیاورد.

در درگیری‌های داخلی اوکراین با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق این کشور، تاکنون بیش از 3هزار و 600 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب «پترو پوروشنکو» ،رئیس‌جمهور و سایر گروه‌های سیاسی طرفدار غرب، اکثریت را در پارلمان 450 نفری اوکراین به خود اختصاص خواهند داد و این برخلاف ترکیب پارلمان پیشین است که سال 2012 برای یک دوره پنج ساله انتخاب شد.

در پارلمان قبلی اوکراین اکثریت در اختیار نمایندگانی بود که از مناطق تحت نفوذ «ویکتور یانوکوویچ»،رئیس‌جمهور برکنار شده و دیگر نیروهای متمایل به روسیه انتخاب شده بودند.

با این حال ناظران تردید دارند دولت جدید اوکراین که پیش بینی می‌شود تا هفته آینده تشکیل شود، به درگیری‌های شرق این کشور پایان دهد.

در مجموع 36 میلیون اوکراینی واجد شرایط رأی‌دهندگی در این انتخابات هستند؛ اما انتخابات به مناطق تحت کنترل دولت محدود خواهد شد و این بدین معناست که حدود سه میلیون رأی‌دهنده در مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری آلمان از کی‌یف، سران جدایی‌طلبان اوکراینی اعلام کرده‌اند از شرکت در انتخابات روز یکشنبه صرف نظر خواهند کرد زیرا به باور  آنها این انتخابات در کشور همسایه برگزار می شود. آنها انتخابات خود را دوم نوامبر برگزار خواهند کرد.

انتخابات پارلمانی اوکراین در شبه جزیره کریمه نیز که ماه مارس به انضمام خاک روسیه درآمد، برگزار نخواهد شد.

انتظار می‌رود شمارش آرا اندکی پس از پایان رأی‌گیری در ساعت هشت شب به وقت محلی، آغاز شود.

کد خبر 275932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha