جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره «شهر آماده» که از ۲۶ مهر تا ۲ آبان در برج میلاد برپا بود، با حضور شهردار تهران و جمعی دیگر از مدیران شهرداری و نهادهای امدادی برگزار شد.

قالیباف

شهردار تهران در اين مراسم بحث مديريت بحران را يك ضرورت اجتناب‌ناپذير عنوان كرد و ابراز داشت: كشور ما در حوادث طبيعي و مخصوصا زلزله، يك كشور حادثه‌خيز است. توقع مي‌رود همه ما از مديران، مردم و انديشمندان در بررسي، تحقيق، مستند‌سازي‌، آموزش، اختراع و به‌كار‌گيري تجهيزات و امكانات مناسب براي مقابله با اين حادثه بزرگ طبيعي به ميدان بياييم.

محمدباقر قاليباف طي سخناني در اين مراسم كه در محل سالن همايش‌هاي برج ميلاد تهران برگزار شد، ضمن تسليت درگذشت آيت‌الله مهدوي كني، گفت: ايشان از چهره‌هاي مجاهد، صديق و همراه امام(ره) در قبل و بعد از انقلاب و همچنين از روحانيون برجسته انقلاب اسلامي و خدمتگزار به مردم بودند.

شهردار تهران در ادامه با تأكيد بر ضرورت فرهنگ‌سازي، آموزش و توجه رسانه‌ها به مديريت بحران، عنوان كرد: مردم بايد با بحث حوادث طبيعي آشنا شوند تا در روز حادثه دچار مشكلات نشوند، چراكه ممكن است اتفاقاتي بيفتد كه يك بحران خود آنها را زمينگير كند. به گفته قاليباف، مديريت بحران تنها براي حوادث طبيعي نيست بلكه بسياري از حوادث ديگري نيز وجود دارد كه به‌نظر مي‌رسد بايد براي آنها چاره‌انديشي كنيم. وي يادآور شد: نوع فرماندهي و اداره حادثه در مديريت بحران بايد منجر به كاهش آسيب‌ها و تلفات شود و براي يك حادثه بازنگري كنيم.

محمدباقرقاليباف ادامه داد: بعضي حوادث اتفاق مي‌افتد كه ما دقت نمي‌كنيم و ممكن است تلفات غيرقابل‌قبولي بدهيم اما اين حوادث بايد خارج از فضاهاي سياسي مورد بررسي و كار كارشناسي دقيق قرار گيرد.شهردار تهران خاطرنشان ساخت: بعضي وقت‌ها حادثه‌اي اتفاق مي‌افتد و ضعف‌هايي براي حل اين حادثه در بحران وجود دارد، اما به لطف خدا كسي در اين حادثه آسيبي نمي‌بيند و جان كسي از دست نمي‌رود. وي با ذكر نمونه‌اي از ضرورت توجه به مديريت در بحران، ابراز داشت:

چند سال قبل هواپيماي فوكر100 در اصفهان، قبل از رسيدن به باند هنگام فرود دچار مشكل شد و روي زمين فرود داشت. لطف خدا بود كه اين هواپيما غير از باند، روي زمين نشست و كسي دچار آسيب نشد. اما سؤال اينجاست كه نيروهاي امدادي در مقابل اين حادثه چه عكس‌العملي نشان دادند؟ نخستين نيروها چه زماني براي كمك آمدند و چگونه اين محل را پيدا كردند؟

محمدباقر قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود به ضرورت فرهنگ‌سازي و آموزش مردم تأكيد كرد و گفت: مردم بايد در مواقع بحران همراهي و دقت كنند و به فراميني كه داده مي‌شود، گوش كنند. در اتفاقي كه اخيرا در متروي تهران رخ داد و تقريبا اين اتفاق در همه متروهاي دنيا طبيعي است و قطار به هر دليل فني در تونل متوقف مي‌شود، اين قطار مي‌توانست در كمتر از 5دقيقه ادامه مسير دهد و به ايستگاه برسد اما در همين فاصله زماني به‌دليل ضعف آموزش، اطلاع‌رساني و مديريت در صحنه، تعدادي از شهروندان در مترو را باز مي‌كنند، شيشه مترو را مي‌شكنند و از مترو بيرون مي‌آيند.

به‌دليل اينكه همه مسير با دوربين كنترل مي‌شود، خوشبختانه مديران به سرعت برق‌هاي ريل را قطع مي‌كنند چراكه اگر اين اقدام صورت نمي‌گرفت با برق فشار قوي كه در ريل وجود دارد، ممكن بود خطر جاني براي همه آن افراد پيش بيايد، اما برق قطع شد و امكان حركت قطار وجود نداشت. همچنين اين امكان وجود نداشت كه قطار بعدي از راه برسد و به قطار در ريل مانده كمك كند. از اين‌رو به‌خاطر حركت افراد در تونل كاري كه مي‌توانست در كمتر از 5دقيقه مديريت شود، 30دقيقه زمان برد.

وي با بيان اينكه مديريت بحران بايد در آموزش خود دائما براي نقاطي كه امكان خطر وجود دارد، اقدام كند، اظهار داشت: در حادثه سيلي كه آب به ايستگاه مترو رسيد، اوج هماهنگي بين مديريت بحران و مردم اتفاق افتاد. شهردار تهران تأكيد كرد: به‌نظر مي‌رسد مديريت بحران همين تجربه‌هايي است كه ما داريم. از اين‌رو بايد اين تجربيات را مجددا بازآموزي و پياده‌سازي‌ كرده و اين موارد را در رسانه‌ها منعكس كنند. روزانه چندين ميليون نفر از مترو استفاده مي‌كنند، اما وقتي مردم با اين حوادث آشنايي پيدا كنند، هيچ‌كس احساس نگراني نمي‌كند.

شهردار تهران تأكيد كرد: ما بايد از تجربه دنيا و اتفاقاتي كه در كشور خودمان افتاده است استفاده كنيم و تجربيات را به‌كار بگيريم. در عين اينكه حتما بايد بسياري از زيرساخت‌ها آماده شود و به پيشگيري نيز توجه كنيم. وي در بخش پاياني اظهارات خود تصريح كرد: مهم اين است كه با اين جشنواره‌ها و تداوم آن در طول سال، به موضوع ايمني در شهرها مخصوصا در شهر بزرگ تهران توجه كنيم؛ چرا كه در اين شهر هم حوادث طبيعي مثل زلزله و سيل را داريم و هم حوادث غيرطبيعي در كمين است.

کد خبر 275784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha