درحالی‌که درگیری‌ها با تروریست‌های داعش در عراق و سوریه همچنان ادامه دارد و گزارش‌های مختلفی از استفاده داعش از تسلیحات شیمیایی منتشرشده، وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که ریشه نیروهای داعش در کشورهای دمکراتیک است.

نقشه

ابراهيم الجعفري، وزير امور خارجه عراق در نشست با سفيران كشورهاي اتحاديه اروپا با اعلام اين مسئله تأكيد كرد كه داعش در عراق به‌وجود نيامده و در اين كشور هم به پايان نخواهد رسيد. در ديدار با هيأت اروپايي به رياست يانا هابيشكوا رئيس هيأت اتحاديه اروپا در عراق ابراهيم الجعفري همچنين با اشاره به اقدام‌هاي وحشيانه و خونبار نيروهاي داعش تأكيد كرد كه تروريست‌هاي داعش از كشورهاي دمكراتيك كه در آن فضايي آزادانه حاكم است، وارد خاك عراق شده‌اند. تاكنون گزارش‌ها متعددي از پيوستن هزاران فرد افراطي از كشورهاي اروپايي و آمريكا به داعش در عراق و سوريه منتشر شده است.

  • تأييد رسمي استفاده داعش از تسليحات شيميايي

با انتشار گزارش‌هاي رسمي درباره استفاده اين گروه تروريستي از تسليحات شيميايي شيوه حملات اين گروه وارد فاز جديدي شده است. پس از گزارش‌هاي تأييد نشده طي هفته‌هاي گذشته اكنون وزارت دفاع عراق و منابع بيمارستاني اين كشور استفاده تروريست‌‌هاي داعش از گاز كلر را در حملات خود تأييد كرده‌اند. راشاتودي گزارش داده كه حداقل ۱۱ نفر از نيروهاي پليس عراق به‌خاطر تنفس اين گاز سمي در بيمارستان بستري شده‌اند. واشنگتن پست هم به نقل از منابع دولت عراق گزارش داده كه حمله با استفاده از تسليحات شيميايي روز ۱۵ سپتامبر در ضلوليه در شمال عراق صورت گرفته است.

نيروهاي عراقي كه از اين مهلكه جان سالم به در برده‌اند گفته‌اند كه پس از چند انفجار دود زردي را در نزديك سطح زمين مشاهده كرده‌اند؛ نشانه‌هايي كه استفاده از گاز كلر كه از هوا سنگين‌تر است را ثابت مي‌كند. وزارت دفاع عراق هم در گزارشي استفاده از تسليحات شيميايي توسط تروريست‌هاي داعش را تأييد و اعلام كرده كه اين گروه از گازهاي سمي در نزديكي مخازن آب و حتي بمب‌هاي كنار جاده‌اي استفاده مي‌كند. همزمان با اين مسئله گزارش‌هاي مختلفي از استفاده تروريست‌هاي داعش از تسليحات شيميايي در شهر كوباني سوريه هم منتشر شده است.

مقام‌هاي سوريه چندي پيش از اهداي تسليحات كشتار جمعي توسط تركيه و عربستان به تروريست‌هاي فعال در سوريه خبر دادند. بشار الجعفري، نماينده سوريه در سازمان ملل با اعلام اين مسئله تأكيد كرد كه تركيه بايد سياست‌هاي خود در قبال سوريه را بازنگري كند. وي تأكيد كرد كه تركيه و عربستان به‌صورت مستقيم در مسلح كردن گروه‌هاي تروريستي با تسليحات شيميايي نقش داشته‌اند.

اين در حالي است كه برخي رسانه‌ها اعلام كرده‌اند كه تركيه به حدود ۲۰۰ نفر از نيروهاي كرد عراق اجازه داده كه براي جنگ با داعش وارد خاك سوريه شوند. هر چند شبكه تلويزيوني الجزيره روز گذشته از باز‌پس‌گيري يك تپه در غرب كوباني توسط نيروهاي كرد كوباني خبر داد اما همچنان درگيري‌ها در اين منطقه بسيار شديد است. مقام‌هاي كرد كوباني همچنين اعلام كرده‌اند كه به حدود هزار و ۳۰۰ نفر از نيروهاي ارتش آزاد اجازه داده‌اند وارد نبردهاي اين منطقه عليه داعش شوند و جبهه جديدي را تشكيل دهند.

  • تحريم خريداران نفت داعش

درحالي‌كه حملات محدود به‌اصطلاح ائتلاف آمريكا تاكنون نتوانسته نيروهاي داعش را متوقف كند، واشنگتن اعلام كرده در تلاش براي قطع شريان‌هاي مالي اين گروه تروريستي است.تخمين زده شده كه داعش از ميانه‌ماه ژوئن تا همين اواخر، روزانه بيش از ۵۰ هزار بشكه نفت توليد مي‌كرده و با فروش آن در بازار سياه، روزانه درآمدي بالغ بر يك ميليون دلار داشته است.

ديويد كوهن، معاون وزارت خزانه‌داري آمريكا در سخنراني در مؤسسه كارنگي با اشاره به اين مسئله اعلام كرده كه اين وزارتخانه به‌دنبال قطع شريان‌هاي مالي داعش است كه فروش نفت بخش كوچكي از آن راتشكيل مي‌دهد. اين مقام دولت آمريكا درباره خريداران نفت قاچاق از داعش هم گفته است كه اين گروه تروريستي نفت را با قيمت بسيار پايين در اختيار واسطه‌هايي قرار مي‌داده كه بسياري از آنها اتباع تركيه بوده‌اند. همچنين بخش ديگري از نفت داعش به كردها در عراق فروخته مي‌شد و بعد كردها همان نفت را به تركيه مي‌فروخته‌اند. آمريكا اعلام كرده كه خريداران نفت داعش را تحريم مي‌كند.

دريافت باج براي آزادي گروگان‌ها، جمع‌آوري ميليون‌ها دلار در‌ماه از راه اخاذي و وضع ماليات‌هاي غيرقانوني از ساكنان محلي، فعاليت‌هاي تبهكاري، نظير دزدي از بانك، غارت و فروش قطعات عتيقه هزاران ساله، غارت اموال دامداران و كشاورزان و فروش زنان و دختران ربوده شده و دريافت كمك مالي از شبكه حاميان مستقر در كشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس از ديگر منابع مالي اين گروه تروريستي به‌حساب مي‌آيد.

کد خبر 275776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha