همشهری آنلاین: نمایندگان و وزیران دارایی ۲۱ کشور آسیایی روز جمعه توافقنامه‌ای را به منظور ایجاد و عضویت در بانک سرمایه‌گذاری آسیا در پکن امضا کردند.

 ۲۱کشورآسیایی موافقتنامه تاسیس بانک سرمایه گذاری امضا کردند

بانک سرمایه گذاری آسیا نهاد توسعه چند جانبه ای است که سرمایه آن بیشتر در زمینه ساخت تاسیسات زیربنایی اختصاص داده می شود.

بنگلادش، برونئی، کامبوج، چین، هند، قزاقستان، کویت، لائوس، مالزی، مغولستان، میانمار، نپال، عمان، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، سریلانکا، تایلند، ازبکستان و ویتنام کشورهای امضاء کننده این بانک هستند.

مقر این بانک در شهر پکن خواهد بود و بر اساس یادداشت تفاهم امضاء شده، مبلغ سرمایه آن 100 میلیارد دلار و سرمایه ابتدایی آن 50 میلیارد دلار تعیین شده است.

این بانک در واقع رقیب بانک جهانی و بانک توسعه آسیا، تأمین کنندگان اصلی صندوق های بین المللی تحت حمایت آمریکا و متحدانش، تلقی می شود.

به گزارش رادیو چین، «شی جین پینگ» رییس جمهوری و «لی کچیانگ» نخست وزیر چین در ماه اکتبر سال گذشته در سفرهای خود به جنوب شرق آسیا پیشنهاد راه اندازی این بانک را مطرح کردند که مورد موافقت بسیاری از کشورها قرار گرفت.

رییس جمهوری چین در ملاقات با نمایندگان کشورهای حاضر در نشست، اعلام کرد که بانک یاد شده به بهترین و موثرترین شکل ممکن به معیارهای بانک جهانی و بانک توسعه آسیا توجه خواهد داشت.

برخی کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند که چین به علت ناامیدی و ناخرسندی از اصلاحات صندوق بین المللی پول، اقدام به ایجاد بانک سرمایه گذاری کرده است به طوری که پس از بروز بحران مالی بین المللی در سال 2008، کشورهای نوظهور اقتصادی از جمله چین و هند به تدریج وظیفه تحریک اقتصاد جهانی را بر عهده داشته اند.

همچنین بسیاری سازمان های بین المللی مالی از جمله صندوق بین المللی پول نیز افزایش سهام کشورهای نوظهور و تقویت حقوق آنها در این سازمان ها را مد نظر قرار دادند و صندوق بین المللی پول در سال 2010 پیش نویس طرحی مبنی بر افزایش سهام کشورهای نوظهور را صادر، اما کنگره آمریکا آن را وتو و از تصویب این طرح خودداری کرد.

کد خبر 275746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha