مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در دانشگاه کارنگی ملون روباتی را ابداع کرده‌اند که قرار است پس از فرود روی ماه به عنوان چشم انسان روی این کره عمل کرده و سطح ماه را برای مشتاقان قمر زمین به نمایش بگذارد.

مریخ

براساس گزارش BBC، اين پروژه بخشي از پروژه جايزه 30 ميليون دلاري گوگل است،‌اين جايزه به گروهي اختصاص پيدا مي‌كند كه بتواند تصاوير ويديويي را از سطح ماه به زمين ارسال كند.

دانشمندان كارنگي‌ملون با همكاري شركت فضايي استروبيوتيك در رقابت ايكس‌پرايز ماه گوگل شركت كرده‌اند تا روباتي روي سطح ماه فرود آورند،‌آن را 500 متر حركت داده و از سطح ماه تصاويري به زمين ارسال كنند.

مریخ

براي پرتاب اين روبات به ماه با شركت اسپيس‌ايكس قراردادي به امضا رسيده تا محققان بتوانند با كمك راكت فالكون 9 اين شركت روبات خود را در سال 2016 به ماه بفرستند.

به گفته دانيل شفرير رهبر تيم محققان كارنگي‌ملون، ايده اصلي بسيار ساده‌است،‌فراهم‌آوردن اين امكان كه هر فردي بتواند از روي زمين تصاوير ماه را به صورت مستقيم و در زمان حقيقي از طريق چشمان يك روبات تجربه كند. وي مي‌گويد قصد ما اين نيست كه فقط به ماه برويم،‌بلكه مي‌خواهيم ماه را با خود به زمين بياوريم.

اين روبات كه به ياد بنيانگذار كارنگي ملون، اندرو كارنگي، اندي نام دارد را مي‌توان با يك هدست كنترل كرد. به اين شكل حركات سر كاربري كه هد‌ستي مخصوص، هد‌ست  Oculus، به سر دارد، به دوربين‌هاي اندي ارسال مي‌شود و روبات حركات و جهت دوربين را با اين اطلاعات انطباق مي‌دهد،‌گويي فرد روي ماه ايستاده و به هر سويي كه دوست دارد نگاه مي‌كند.

دستيابي به اين كارايي پيچيده در يك روبات نيازمند برطرف كردن چالش‌هاي پيچيده كد‌نويسي بود. چالش ديگر اين بود كه نرم‌افزار Oculus قادر نيستند دو سري تصاوير ويديويي را به صورت همزمان دريافت كنند.

در اوايل ماه اكتبر،‌ دانشمندان اندي را به كمك بن بوزل طراح بازي به نمايش گذاشتند. به گفته شفرير هدف اين است كه صدها نمونه از اين روبات‌ها روي ماه قرار بگيرند،‌به اين شكل با قرار دادن هد‌ست‌هاي ويژه در كلاس‌هاي مدارس كودكان مي‌توانند چيزي را تجربه كنند كه تا به امروز تنها 12 انسان شانس تجربه آن را داشته‌اند.

کد خبر 275626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha