چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

دکتر امیر عسکری*: پس از وقوع یک حادثه یا بلای طبیعی، دولت و مردم به حمایت از آسیب‌دیدگان می‌پردازند و با ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی و اقلام ضروری و اولیه از بازماندگان حادثه حمایت می‌کنند.

زلزله مورموری

اين دوران را كه تقريبا 2 هفته تا يك‌ماه و گاهي كمي بيشتر طول مي‌كشد «دوره ‌ماه عسل پس از بحران» مي‌نامند. اكنون 2ماه از نخستين و شديدترين زلزله در مورموري استان ايلام مي‌گذرد كه ناگهان زلزله‌ نسبتا شديد ديگري در هفته گذشته توجه مردم و مسئولان را به اين شهرستان بحران‌زده جلب مي‌كند. آمارها نشان مي‌دهد كه در حد‌فاصل بين اين دو زلزله قريب به 1400پس‌لرزه آمده است و گويي پس‌لرزه‌هاي كوچك و بزرگ تمامي ندارند و از اين حيث يك ركورد جهاني محسوب مي‌شود. البته مورموري يك ركورد داخلي عجيب هم دارد؛ 2 زلزله شديد و هزار و 400پس‌لرزه بدون حتي يك كشته! مردم مورموري از اواخر مردادماه روي آرامش را نديده‌اند و زندگي توأم با فشار رواني ناشي از مرگ و زندگي را تجربه مي‌كنند.

كودكان شروع سال تحصيلي را زماني آغاز كردند كه پس‌لرزه‌ها ادامه داشته و دارد و قطعا يادگيري و حافظه آنها را براي آموختن دروس جديد با مشكل مواجه مي‌كند. مردمي كه يك دهه خشكسالي را پشت سرنهاده‌اند، به آرزوي بارش باران به آسمان چشم دوخته‌اند، اما دريغ از يك قطره و در عوض زمين با بي‌ثباتي تمام هر روز زير پاهايشان مي‌لرزد و از نعمت آسماني هم هيچ خبري نيست، اگرچه گهگاهي تگرگ مي‌بارد و همه‌‌چيز را تخريب مي‌كند!

بسياري از افراد آسيب‌ديده كه خانه‌هايشان اگرچه صد در صد تخريب نشده، با ترك‌هاي بزرگي كه خورده است، نياز به بازسازي دارد.اگرچه بنياد مسكن و شهرسازي در منطقه مستقر شده، هنوز تخريب و آواربرداري صورت نگرفته است. حتي به فرض ساخت‌وساز با چنين هزينه‌اي، كشاورزاني كه 10سال است بيل را زمين گذاشته‌اند و منتظر اندك بارشي از آسمان براي ادامه كشاورزي هستند، چگونه مي‌توانند وام دريافتي را بازپس دهند؟

مردم مورموري اين روزها همچنان در چادرهايشان منتظر حمايت اقتصادي، اجتماعي، روان‌شناختي و پزشكي هستند ولي بايد گفت كه دوران ‌ماه عسل در مورموري به اتمام رسيده‌ است. متأسفانه به‌علت وقوع زلزله و عدم‌توقف پس‌لرزه‌ها، اين روزها شاهد بروز آسيب‌هاي اجتماعي در منطقه هستيم. خانوارهاي بسياري عزم مهاجرت به حاشيه شهرها گرفته‌اند. گرايش جوانان به سمت مواد‌مخدر بيشتر شده و بيكاري زمينه را براي نارضايتي و نافرماني مدني بيشتر كرده است. مورموري بخشي تاريخي از سرزمين ايران عزيز است و به لحاظ استراتژيكي با مرزهاي كشور بحران‌زده و نابسامان عراق فاصله كوتاهي دارد، از اين‌رو براي تاب‌آوري، شادكامي و آرامش اين مردمان ماتم‌زده مي‌بايست هرچه سريع‌تر اقدامات مؤثر صورت گيرد و در واقع ‌ماه عسل باشكوهي را برپا كرد.

*رئيس كميته مداخله در بحران انجمن روانشناسي‌

کد خبر 275582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha