فاطمه عسگری آزاد: اگر بتوانید به چند قرن پیش منچستر برگردید، شهر رمان‌های دیکنز را با رنگ سیاه و زغالی از نزدیک خواهید دید، اما این تصویر اکنون به کلی متحول شده است؛ زیرا امروزه منچستر چیز دیگری است!

manchestr

البته منچستر امروز هم ریشه‌های صنعتی خود را حفظ کرده اما موزه‌های جذاب، ساختمان‌های زیبا و کلیت شهر بسیار تغییر کرده است به طوری که امروز این شهر حتی با پنج سال پیش آن هم قابل مقایسه نیست. به جای ریسندگی پنبه، که زمانی حرفه اصلی شهر بود این روزها مردم در شهر انرژی کاوش می‌کنند. هر گوشه‌ شهر انگار یک بمب انرژی است که در انتظار انفجار است. علاوه بر اینها این روزها شهر منچستر به عنوان پایتخت موسیقی شناخته می‌شود، جایی که گروه‌های موسیقی بزرگی مانند «اسمیتز»، «دورو» و «اوئیسیز» از آنجا ریشه گرفت و بین‌المللی شد و در تمام کشورهای دنیا هوادار پیدا کرد.

همچنین سایه تیم فوتبال منچستر یونایتد بالای سر این شهر است؛ یکی از محبوب‌ترین تیم‌های فوتبال جهان. وقتی صحبت از شهر دوم انگلستان است حیف است از غذاهایش نگوییم؛ منچستر به واسطه جشنواره‌ سالانه‌ غذا و نوشیدنی هم در تمام دنیا مشهور است. محبوبیت منچستر در انگلستان به حدی است که به نظر می‌رسد لندن دوران بازنشستگی خود را طی می‌کند. در حالی که منچستر هر روز بیش از قبل می‌درخشد. منچستر در تاریخ بشریت هم نقش مهمی داشته زیرا این شهر مفهوم انقلاب صنعتی و سرمایه داری را وارد فرهنگ لغات جوامع کرد و بعد از آن بود که حیات تمام کشورهای دنیا تغییر کرد.

اگر دوست دارید یک شهر انگلیسی به تمام معنا را از نزدیک ببینید، در پایتخت موسیقی اروپا قدم بزنید، شهر مبدا انقلاب صنعتی را از نزدیک درک کنید و یک تعطیلات پاییزی زیبا را تجربه کنید شهر منچستر بهترین انتخاب خواهد بود.

تقویم سفر
تابستان و پاییز دو فصل دیدنی منچستر است؛ از خردادماه تا مرداد و از شهریور تا آذر این شهر بسیار دیدنی است. تابستان شهر، هوای بسیار خوبی دارد و تفریحات زیادی برای توریست‌ها در نظر گرفته شده است. رنگ‌های پاییزی منچستر مانند آلبوم‌‌های نقاشی است؛ صورتی، زرد، نارنجی، قرمز و هزاران رنگ دیگر. دمای هوا در پاییز رو به کاهش است، اما فصل فوتبال، شهر را پر از توریست می‌کند. بنابراین انتظار نداشته باشید قیمت هتل‌ها، پروازها و یا رستوران‌ها در پاییز کم باشد. در عین حال مطمئن باشید که زیبایی‌های شهر در فصل خزان دو چندان خواهد بود. در مهرماه جشنواره ادبیات و کمدی حال و هوای شهر را تغییر می‌دهد و هزاران توریست فرهنگی را به شهر می‌کشاند.

بهترین مکان اقامت
در شهر منچستر براي پيدا‌كردن هتل با مشکل چندانی رو به رو نخواهید بود. درست است که قیمت هتل‌های کشور انگلستان به نسبت سایر کشورهای اروپایی بالاتر است، اما در منچستر انواع و اقسام هتل‌ها از اقامت در سطح شاهزادگان گرفته تا یک مهمان خانه معمولی وجود دارد. بهتر است قبل از سفر به منچستر در فصل تابستان و پاییز نسبت به رزرو اتاق اقدام کنید؛ زیرا هجوم توریست‌ها باعث می‌شود اتاق‌ها با قیمت بالاتری به فروش برود.

  • هتلی با ظاهر موزه هنری

هتل لاوری یکی از هتل‌های سوپر لوکس منچستر است که نامش در صدر فهرست بهترین‌‌های شهر جای دارد. ممکن است این هتل را با یک موزه هنری اشتباه بگیرید، زیرا مبلمان، تابلوها و دکوراسیون آن هیچ کم از یک سالن هنری ندارد. این هتل مجهز به استخر، سونا، سالن بدنسازی و رستوران است و نمای رو به رودخانه آن جذابیت‌هایش را دوچندان کرده است. این هتل اتاق‌های مجلل و بزرگی دارد که مجهز به سرویس اینترنت، حمام سنگ مرمر و تلویزیون‌های بزرگ است. قیمت اقامت در این هتل مجلل شبی 130 یورو است.

  • سوپر لوکس

«گریت جان استریت» نام یکی دیگر از هتل‌های لوکس شهر است که وسایل اتاق‌های آن هیچ چیزی کم ندارد؛ از لوازم آرایش گرفته تا انواع کرم‌های حمام و لوازم الکترونیکی با تکنولوژی بالا. ساختمان هتل یکی از عمارت‌های زیبای شهر است. این هتل مجهز به اتاق‌های ويژه سیگاری‌ها و غیر سیگاری‌ها، تراس، فضای باز و رستوران‌های بین‌المللی است. برخی اتاق‌های این هتل دارای حمام دوقلو است. این هتل از خانه اپرای منچستر تنها300 متر فاصله دارد و شما می‌توانید با یک پیاده روی 10 دقیقه‌ای خودتان را به مرکز تفریحات برسانید. قیمت اقامت در این هتل برابر با 123 یورو است.

  • هتلی با رستورانی مشهور

هتل «ابود» منچستر یک ساختمان قرن 19 پر زرق و برق است که رستوران آن هم بسیار معروف است. این هتل 4 ستاره تا ایستگاه راه آهن پیکادلی سه دقیقه راه دارد و اتاق‌های آن تمامی امکانات رفاهی لازم را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. شما می‌توانید در رستوران و کافه این هتل انواع و اقسام غذاهای محلی و بین‌المللی را با بهترین طعم امتحان کنید. قیمت اقامت در این هتل برابر با 100 یوروست.

  • تاریخی و مقرون به صرفه

اگر دنبال یک مسافرخانه مقرون به صرفه، زیبا و تاریخی هستید بهترین انتخاب مسافرخانه‌«اولد بیل» است که در آن یک عمارت مربوط به قرن 18 با رستوران سنتی و اتاق‌های زیبا قرار دارد. اتاق خواب‌های این مسافرخانه بسیار روشن هستند و تلویزیون، اینترنت و حمام از امکانات آنهاست. با شبی 80 یورو مي‌توان در این هتل اتاقی کرایه كرد.

72 ساعت در شهر چند وجهی!

منچستر شهری است با امکانات متنوع از موزه گرفته تا سالن‌های ورزشی و ساختمان‌های دیدنی و جذاب. فضای سرسبز، پارک‌های آبی در کنار برج‌های سرگیجه آور و سالن‌های تئاتر بزرگ شهر، منچستر را به یک شهر چند وجهی تبدیل کرده که هر توریستی را راضی می‌کند.

  • روز اول؛ گردش تاریخی

منچستر در اواخر سال 1700 میلادی تنها یک روستای کوچک بود، اما نمی‌توان از نقش انقلاب صنعتی در شهر شدن آن صحبتی به میان نیاورد. امروزه منچستر یک شهر فرهنگی است؛ شهری که دارای کلیساها، کارخانه‌ها و ورزشگاه‌های تاریخی بسیاری است.

  • كليساي جامع

کلیسای جامع در یکی از شلوغ‌ ترین مراکز خرید شهر منچستر قرار دارد، اما برخلاف محیط اطراف آن، خود کلیسا که قدمتش به سال 1215 باز می‌گردد، یک مکان عبادي بسیار آرام است. رنگ آمیزی شیشه‌ای و کنده کاری‌های پیچیده ساختمان کلیسا مانند فرشته سنگی، این کلیسا را تبدیل به یکی از زیباترین عمارت‌های شهر کرده است. شواهدی از حضور کلیسای اولیه ساکسون در منچستر که به 700 سال پیش باز می‌گردد، در این کلیسای جامع وجود دارد که بسیار دیدنی است. بهتر است قبل از بازدید از این کلیسا برنامه‌های آن را بررسی کنید تا با مشکلی مواجه نشوید. بازدید از این کلیسا بین روزهای دوشنبه تا شنبه از ساعت 8.30 تا 6.30 رایگان است.

  • گالری هنری منچستر

در قلب مرکز شهر منچستر ساختمانی با ستون‌های بلند خودنمایی می‌کند که مجموعه‌ عظیمی از هنر جهان را در خود نگه‌داشته از نقاشی‌های دوره قبل از رافائل و آثار فورد ماردکس براون گرفته تا آدولف والت. شما می‌توانید از استودیوی هنری کلور این گالری هنری هم دیدن کنید و هدایای مفیدی مانند کوله پشتی و میکروفن مجانی هم دریافت کنید. بازدید از این موزه از ساعت 10 صبح تا 17 روزهای دوشنبه تا یکشنبه به صورت رایگان امکان پذیر است.

  • موزه اولدترافورد و تور ورزشگاه

مهم نیست که طرفدار تیم منچسر باشید یا نه، زیرا منچستر شهر این تیم ورزشی است و بازدید از این ورزشگاه یکی از جاهايي است كه بايد در فهرست نقاط ديدني اين شهر قرار داد. جایی که بازی رویایی سال 1910 در آن برگزار شد امروز میهمان تورهای 80 دقیقه‌ای است و شما می‌توانید پس از پایان گشت و گذارتان در ورزشگاه از موزه افتخارات این تیم هم بازدید کنید. روزهایی که در ورزشگاه بازی برگزار نمی‌شود، مي‌توان از ساعت 9.40 تا 16.30 از ورزشگاه دیدن كرد. هزینه بلیت بازدید از این ورزشگاه برای بزرگسالان 18 یورو است.

  • روز دوم؛ موزه گردی

منچستر برای علاقه مندان به موزه یک شهر رویایی است؛ شما می‌توانید در موزه‌های هنری، تاریخی و فرهنگی این شهر قدم بزنید و اطلاعات تاریخی خود را به روز کنید.

  • موزه علم و صنعت

اگر دوست دارید در مورد گذشته صنعتی و علمی منچستر بدانید بهترین نقطه موزه علم و صنعت شهر است. در این محدوده 5 ساختمان تاریخی قرار دارد که همه روندهاي علمی منچستر را از فاضلاب شهر گرفته تا ارسال سفینه به فضا در برابر چشمان شما قرار می‌دهد. بهتر است برای بازدید از این موزه چند ساعت در نظر بگیرید؛ زیرا دل کندن از آن بسیار سخت است. می‌توان هر روز از ساعت 10 تا 17 از این موزه به طور رایگان دیدن کرد.

  • موزه جنگ امپریال

این موزه كه در یک ساختمان فلزی قرار دارد، تاثیر جنگ را به وسیله تصاویر و صداها به نمایش می‌گذارد. در این موزه مي‌توان تاریخ جنگ و انقلاب صنعتی انگلستان را از نزدیک مشاهده کرد. اگر فرصت داشته باشید و چند ساعتی در کافه موزه جنگ بگذرانید می‌توانید علاوه بر جنگ، نمای زیبای اسکله و کشتی‌های شهر را ببينيد. این موزه ويژه بزرگسالان است و از آوردن کودکان به آن ممانعت می‌شود.

  • موزه منچستر

این موزه یکی از جذاب‌ترین مکان‌های شهر منچستر برای کودکان در هر رده سنی است؛ مومیایی‌های مصری، اسکلت دایناسورها و بدن خشک شده انواع و اقسام حیوانات مانند سوسمار، مارها و قورباغه‌های سمی در آن نگهداری می‌شود. از سال 2012 به بعد، سه گالری جدید جهان باستان به این موزه اضافه شده است. ساعت کار موزه از 10 صبح تا 17 است و بازدید به صورت رایگان است.

  • روز سوم؛ پیش به سوی تفریح!

منچستر با فضای سبز، پارک‌ها، طبیعت بکر و مراکز فرهنگی و هنری مشهور است. شما می‌توانید در فصل پاییز، هوای مه آلود و سبزی نم زده را در منچستر با اعماق وجود احساس کنید.

  • کتابخانه جان رایلندز

همسر جان رایلندز که یک تاجر پنبه موفق بود برای بزرگداشت همسرش در سال 1900 این کتابخانه را برای عموم افتتاح کرد. ساختمان نئوگوتیک و فضای گچ کاری شده داخل این کتابخانه به همراه سقف طاقی شکل و شیشه‌های رنگ آمیزی شده زیبا حواس هر بیننده‌ای را پرت می‌کند؛ چه برسد به کتابخوان‌ها. اگر اهل مطالعه هم نیستید بهتر است این کتابخانه و عمارت زیبایش را از دست ندهید. زمان بازدید روزهای سه شنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 تا 17 و بازدید از فضای عمومی آن رایگان است.

  • اسکی در فضای بسته

یکی از طولانی‌ترین پیست‌های اسکی فضای بسته انگلستان در کنار مرکز ترافورد منچستر قرار دارد. در هر فصلی از سال مي‌توان در این منطقه به اسکی پرداخت و یا انواع و اقسام ورزش‌های برفی مانند اسکی، استوبورد و غیره را آموخت. این مکان برای آموزش اسکی به کودکان زیر 10 سال هم کلاس‌های خوبی دارد. 50 دقیقه آموزش اسکی در این پیست حدود 27 یورو تمام می‌شود.

  • لائري

این منطقه فرهنگی که در کنار دریا قرار دارد، نامش را از مشهورترین هنرمند شهر به ارث برده است. در این منطقه نمایشگاه‌ها و تئاترهای مختلفی برگزار می‌شود و مرکز کمدی و موسیقی شهر هم همین جاست. شما می‌توانید یک اپرای مدرن را در منطقه لائری از نزدیک مشاهده کنید و یا از نمایشگاه‌های نقاشی لذت ببرید. گالری اصلی این مجموعه از سه شنبه تا جمعه و ساعت‌های 11 تا 17 باز است. ورود به گالری آزاد است، اما قیمت تئاترها متفاوت است.

حمل و نقل عمومی و دیگر هیچ!
سیستم حمل و نقل عمومی در منچستر به تازگی گسترش یافته و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی توسط توریست‌ها در این شهر بسیار متداول است. مترو، اتوبوس و راه آهن شهر ساختار ساده‌ای دارد و مي‌توان با نگاه کردن به نقشه منچستر به آسانی مسیر مورد نظر خود را با یکی از این وسایل طی كرد. نکته‌ای که حتما باید به آن توجه كرد خرید بلیت پیش از سوار شدن به این گونه وسایل نقليه است؛ شما می‌توانید برای اتوبوس بلیت روزانه و یا چند سفره تهیه کنید.

همچنین بلیت‌های مترو هم توسط باجه‌های الکترونیک در نقاط مختلف شهر در دسترس است.در غیر این صورت می‌توانید بلیت خود را به صورت آنلاین خریداری کنید. کرایه اتومبيل در این شهر به هیچ وجه به توریست‌ها توصیه نمی‌شود، زیرا ترافیک و نبود جای پارک حتما شما را کلافه خواهد کرد. تاکسی‌های سیاه و زرد در اطراف فرودگاه و دیگر نقاط شهر وجود دارند، اما با این حال وسایل حمل و نقل عمومی بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند.

ستاره‌های منچستری
منچستر ستاره‌های بسیاری را در زمینه فوتبال، موسیقی، نقاشی، سیاست و صنعت به دنیا عرضه کرده است. منطقه شمال غرب انگلیس با شخصیت‌های مشهور و موفقش معروف است. در این منطقه غرور بریتانیایی معنای واقعی می‌یابد. ما مجبوریم در هر لیست به معرفی چند فرد شاخص بپردازیم و همین باعث می‌شود اسامی زیادی را از قلم بیندازیم، اما لیست پیش رو قطعا فهرستي از مشهورترین شهروندان منچستر است.

فوتبال
دو تیم افسانه‌ای منچستر سیتی و منچستر یونایتد از این شهر برخاسته و شهرت آن‌ها در لیگ برتر اروپا و جهان اثبات شده است. ستاره‌های نسل قدیم‌تر مانند بابی چارلتون، جورج بست، کالین بل، دنیس لا و برایان کید و ستاره‌های نسل جدید مانند دیوید بکهام، اریک کانتونا، گری نویل و در نهایت فوتبالیست‌های امروز مانند وین رونی، رایان گیگز و کریستیانو رونالدو همه و همه در این دو تیم بازی کردند و سال‌های زیادی از زندگی و ورزش حرفه‌ای خود را در شهر منچستر گذراندند.

موسیقی
در دو دهه اخیر شهر منچستر در زمینه موسیقی پیشگام بوده و بسیاری از موسیقدانان و خوانندگان مشهور از این شهر کار خود را آغاز کردند. از بین گروه‌های خوانندگان منچستری باید به اسمیتز، استون رز، د ورو، اوئیسیز و جوی دیویژن اشاره کرد. فهرست هنرمندان منچستری موسیقی پاپ به قدری است که می‌توان به جرات گفت این شهر پیشگام انقلاب در این ژانر موسیقی بوده است. در میان خوانندگان و موسیقیدان‌های سنتی‌تر هم باید به الکی بروکس، روی‌هارپر، ژوزف لاک و هولیس اشاره کنیم.

فیلم و تلویزیون
منچستر ستاره‌های بسیاری هم در زمینه سینما، تئاتر و تلویزیون دارد که از بین آنها می‌توان به نیکلاس‌هایتنر، دنی بویل و مایک لی اشاره کرد. کمدین‌هایی مانند برنارد مانینگ، ویکتوریا وود، استیو کوگان و جیسون مانفورد هم متولد این شهر بوده‌اند.

علم و اختراع
منچستر شهری که انقلاب صنعتی از آن آغاز شد، مخترعان، دانشمندان و اکتشاف‌گران بسیاری به خود دیده که از بین آنها می‌توان به ساموئل کرامپتون، ریچارد آرکورایت، فرانسیس اگرتون، جان دالتون، سر برنارد لاول،‌هانس گایگر، ارنست رادرفورد و جان کی اشاره کرد.

منچستر و بشقاب‌های سبزیجاتش!
شهر منچستر با انواع و اقسام رستوران‌های بین‌المللی یکی از بهترین شهرهای دنیا برای غذا خوردن است. علاوه بر این بشقاب سبزیجات منچستر هم در تمام دنیا مشهور است. مردم شهر وعده‌های غذایی را در اولویت غذايي خود قرار می‌دهند و شما می‌توانید با خیال راحت وعده‌های غذایی لذیذ را هم به جذابیت‌های شهر اضافه کنید. رستوران میکاییل در منطقه آبود منچستر یکی از بهترین غذاهای شهر را سرو می‌کند. این رستوران که در هتل آبود قرار دارد با بشقاب سبزیجات و ماهی لذیذش مشهور است. البته غذای رستوران چندان ارزان نیست، اما مطمئن باشید غذایی که می‌خورید ارزشش را دارد. «کلود23» نام رستورانی است که در بالای برج بیتام قرار دارد؛ بزرگترین برج منچستر.

شما می‌توانید در این رستوران در حالی که نمای پانورامای زیبایی از شهر را می‌بینید غذای خود را میل کنید. بشقاب‌های غذا در این رستوران به شکل‌های مختلفی تزیین می‌شود که صد در صد اشتهای شما را تحریک خواهد کرد. اگر هوس غذاهای فرانسوی کرده‌اید بهتر است به رستوران «سیمون روگان» سری بزنید؛ جایی‌که نان‌ها و پنیرهای فرانسوی با خود پاریس تفاوت چندانی ندارد. رستوران «منچستر هوس» هم با انواع بشقاب‌های سبزیجات یکی دیگر از رستوران‌های محبوب شهر است.

چگونه برویم؟
ویزای توریستی کشور انگلستان به افرادی تعلق می‌گیرد که با هدف گردش،تفریح و یا دیدار ازخانواده به اين کشور سفر مي‌كنند. پس از تعطیلی سفارت انگلستان در ایران برای درخواست ویزا باید به کشور ثالثی مراجعه کنید. اولین مرحله برای درخواست روادید،تکمیل فرم تقاضای آن است.پس از گرفتن وقت ملاقات به همراه مدارک لازم شامل گذرنامه، شناسنامه، کلیه مدارک پشتیبانی کننده شخصی مانند اسناد مالکیت، مدارک مربوط به اشتغال، صورتحساب‌های بانکی و غیره به سفارتخانه انگلیس در کشور ثالث مراجعه کنید. برای پروزا به منچستر می‌توانید خطوط هوایی مختلفی مانند ترکیش، قطر، آلیتالیا و یا لوفت‌هانزا را انتخاب کنید.

همشهري 6و7

کد خبر 275579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha