سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از پزشکان توانسته‌اند با ابداع تکنیک درمانی جدید در رشد سلول‌های نخاعی، به مردی که از ناحیه کمر به پایی کاملا فلج بود کمک کنند تا دوباره راه برود، دستاوردی که می‌تواند امید را به دل میلیون‌ها نفر ناتوان حرکتی بازگرداند.

براساس گزارش گاردين، درك فيديكا،‌مرد بلژيكي كه براي چهارسال از كمر به پايين بدنش به صورت كامل فلج بود، اكنون به لطف تكنيك جراحي پيشرفته‌اي دوباره قدرت پاهاي خود را به دست آورده‌است. اين تكنيك مي‌تواند اميد را به دل ميليون‌ها انسان مبتلا به آسيب‌هاي نخاعي بازگرداند.

جراحان لهستاني با استفاده از سلول‌هاي پشتيبان اعصاب كه از بيني بيمار استخراج كرده‌بودند، توانستند بافت آسيب ديده نخاعي را  ترميم كرده و امكان راه‌رفتن دوباره را براي مرد فراهم آورند.

اين مرد 38 ساله به عنوان اولين بيمار در جهان كه آسيب شديد نخاعي‌اش ترميم شده‌است،‌اكنون مي‌تواند با كمك محافظ راه برود، رانندگي كند و زندگي مستقل خود را دوباره از سر بگيرد؛ همچنين احساس به اندام‌هاي پاييني بدن اين مرد بازگشته‌است.

جفري رايزمن، جراحي كه رهبري گروه دانشمندان مخترع اين تكنيك درماني را در موسسه عصب‌شناسي كالج لندن به عهده دارد، مي‌گويد ما باور داريم اين تكنيك موفقيتي بزرگ است كه با پيشرفت‌هاي بيشتر مي‌تواند منجر به خلق تحولات تاريخي در چشم‌انداز جامعه مبتلايان به آسيب‌هاي نخاعي شود.

اين جراحي توسط گروهي از جراحان لهستاني به رهبري يكي از برترين جراحان نخاع جهان، پاول تاباكو انجام گرفت. در اين جراحي سلول‌هاي بويايي OEC از بيني بيمار به نخاعش پيوند زده‌شد. اين سلول‌ها به ترميم سلول‌هاي عصبي آسيب‌ديده كه پيام‌هاي بويايي را به بخش پيشين مغز مي‌رسانند، كمك مي‌كند.

اين سلول‌ها در اين جراحي به نخاع بيمار پيوند زده شدند و توانستند پايانه آسيب‌ديده نسوج عصبي را تحريك به رشد مجدد كرده و به يكديگر پيوند دهند، آسيبي كه تا پيش از اين غيرقابل ترميم بود.

به گفته رايزمن كه اميدوار است با تخصيص بودجه بتواند تا چند سال آينده سه بيمار ديگر را در لهستان درمان كند، اين بيمار 38 ساله اكنون مي‌تواند راه برود و ماهيچه‌هاي نيمه چپ بدنش تا حد قابل توجهي احيا شده‌اند. او با كمك واكر مي‌تواند حركت كند و بري ديگر مي‌تواند پشت فرمان خودرو بنشيند.

کد خبر 275450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha