سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

فتانه انفرادی: با نزدیک شدن به ایام محرم، هرساله متولیان سلامت کشور از نظارت و کنترل‌های شدید بر تهیه و توزیع نذورات تکایا و حسینیه‌ها می‌گویند.

ظروف یکبارمصرف

روز گذشته هم وزارت بهداشت از بازرسي و نظارت ‌بر تهيه مواد غذايي‌ در ايام عزاداري‌ حسيني خبر داد. با اين حال به‌نظر مي‌رسد كه اين نظارت‌ها جدي نيست، چراكه هرساله شاهد استفاده گسترده تكايا و مردم از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي هستيم كه به گفته كارشناسان تهديدي جدي براي سلامت مردم است.

به گزارش همشهري، سال‌هاست كه ظروف يكبار مصرف پلاستيكي با همه خطرات‌شان به دلايل مختلف با زندگي مردم گره خورده‌اند. در همه اين سال‌ها همواره كارشناسان بهداشتي از خطرات جدي اين ظرف‌ها بر سلامت گفته‌اند و مسئولان وزارت بهداشت هم مدام از نظارت و كنترل‌هاي جدي خبر داده‌اند اما باز هم هنوز دست‌كم در آستانه محرم و صفر بازار اين ظروف گرم مي‌شود.كميسيون فرهنگي هيات دولت در 29شهريورماه1389، دستگاه‌هاي دولتي را براي استفاده از ظروف گياهي يكبار مصرف به‌جاي ظروف پلاستيكي ملزم كرد اما به‌نظر مي‌رسد كه اين مصوبه حتي در دستگاه‌هاي دولتي هم اجرايي نشده است.به گفته كارشناسان، براساس جديد‌ترين تحقيقات، استفاده نادرست از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي، پس از آزبست و اشعه‌ايكس، از عوامل بروز انواع سرطان و ساير بيماري‌ها محسوب مي‌شود. آنها مي‌گويند كه وقتي غذاها و نوشيدني‌هاي داغ در اين ظروف ريخته مي‌شود، ذرات خطرناكي از سطوح داخلي ظروف يكبار مصرف پلي‌اتيلني خارج شده و در مواد غذايي آزاد مي‌شود. همين مسئله خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي‌دهد. علاوه بر اين، سرايت مواد سمي از اين ظروف به بدن در درازمدت هم سبب بروز انواع بيماري‌ها در انسان مي‌شود.هنگام تماس مواد غذايي داغ با مواد پلاستيكي، مواد سمي وارد غذا شده و در بافت چربي بدن ذخيره مي‌شود و كم‌‌كم به يك ماده سرطان‌زا تبديل خواهد شد.

دكتر سيدعلي كشاورز، متخصص تغذيه و مدير گروه تغذيه باليني دانشگاه علوم پزشكي تهران، به همشهري مي‌گويد: هنگام ساخت پلاستيك، مقداري از واحد‌هاي سازنده پلاستيك به‌صورت آزاد باقي مي‌ماند كه حاوي سم هستند. به همين دليل، توصيه جدي اين است كه مردم براي چاي و نوشيدني‌هاي داغ و همچنين انواع غذاهاي گرم از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي استفاده نكنند.دكتر كشاورز كه سم‌شناس غذا نيز هست، همچنين مي‌گويد: بهتر است تمام افرادي كه نذر دارند در ايام محرم از ظروف يكبار مصرف گياهي كه تركيبات آن شامل نشاسته ذرت‌يا پروتئين و يا چربي است، استفاده كنند. البته اين ظروف، هم خيلي در دسترس نيستند و هم قيمت بالايي دارند و براي هيئت‌ها و تكايا خريد انبوه آنها امكان ندارد. بنابراين بايد دولت براي توسعه اين فرهنگ حمايت مالي داشته باشد. همكاري‌هاي بين‌بخشي نيز با وزارت بهداشت ضروري است. البته با رعايت اصول بهداشتي حتي مي‌شود از همان روش قديمي و توزيع غذا در ظروف غيريكبارمصرف استفاده كرد. اين كار هرچند ممكن است براي هئيت‌ها سخت يا نشدني باشد اما توزيع چاي در ليوان و استكان‌هاي شيشه‌اي اقدام خوبي است كه برخي هيئت‌ها به آن توجه جدي دارند.

وزارت بهداشت چه مي‌گويد؟

وزارت بهداشت امسال هم مثل سنوات قبل از صدور دستورالعمل براي نظارت و تشديد بازرسي‌ها از اماكن توليد و توزيع نذورات، مساجد، تكايا و حسينيه‌ها خبر داده و گفته است كه با مسئولان هيئت‌هاي عزاداري، جلسات مختلف‌ برگزار خواهند كرد.

دكتر علي‌اكبر سياري، معاون بهداشتي وزارت بهداشت با اعلام خبر تشديد نظارت‌ها مي‌گويد: بايد براي توزيع چاي و مواد غذايي گرم از ظروف يكبار مصرف مناسب استفاده شود و از فروبردن ليوان و پارچ به داخل ظروفي كه آب و شربت داخل آن است، جلوگيري شود.

مهندس سيدرضا غلامي، معاون فني بهداشت محيط مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت هم‌ بر لزوم استفاده از ظروف گياهي يكبار مصرف براي توزيع نذورات گرم، چرب و حاوي PH اسيدي تاكيد مي‌كند.

هنوز چند روزي تا برپايي هيئت‌ها باقي است و مسئولان آنها براي خريد ظروف توزيع چاي و غذا اقدام نكرده‌اند. آيا با همه اين توضيحات مي‌توان اميدوار بود كه امسال اين موضوع بيشتر از گذشته مورد توجه قرار گيرد؟

 

کد خبر 275432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha