علی اکبر خبازها*: بازنشستگان که عمری را صرف خدمت به کشور کرده‌اند در زمان بازنشستگی مشکلات عدیده‌ای دارند که باید به آنها رسیدگی شود.

 اين افراد عمر و جواني خود را خدمت كرده‌اند و حالا كه به سالمندي رسيده‌اند بايد كمترين دغدغه معيشتي را داشته باشند اما مشكلات اين افراد تازه بعد از بازنشستگي آغاز مي‌شود. يكي از مهم‌ترين مشكلات بازنشستگان تأمين‌اجتماعي، اجراي مرحله دوم طرح همسان‌سازي‌ حقوق است كه در مورد بازنشستگان تأمين اجتماعي اجرا نشد. اين طرح اواخر سال87 به تصويب رسيد و توسط دولت ابلاغ شد اما به‌رغم درخواست‌هاي بيش از 2ميليون و 500هزار بازنشسته تأمين اجتماعي به دلايل مختلف مانند اختصاص نيافتن اعتبار و بودجه مورد نياز و تغييرات پي‌در‌پي در سازمان تأمين اجتماعي اين موضوع هنوز به‌طور كامل محقق نشده است. اين در حالي است كه سياست‌ها، حمايت‌ها و تسهيلات بيشتر در جهت وضعيت اقتصادي و معيشتي بازنشستگان كشوري و لشكري بوده تا بازنشستگان تأمين اجتماعي. چنانچه با اجراي قانون مديريت خدمات كشوري ميزان حقوق اين بازنشسته‌ها افزايش داشته است. اين در حالي است كه بازنشستگان تأمين اجتماعي مشكلات معيشتي زيادي دارند و با توجه به اينكه هزينه‌هاي زندگي افزايش قابل ملاحظه‌اي يافته اما حقوق اكثر اين بازنشسته‌ها بعد از 30سال پرداخت حق بيمه بين 600تا 700هزار تومان است. تعدادي از بازنشسته‌ها كه با 60سال سن و 10سال پرداخت بيمه بازنشسته شده‌اند حقــوق 200هزار تومـــاني دريافت مي‌كنند كه اين ميزان حقوق به هيچ وجه تكافوي زندگي آنها را نمي‌دهد.

‌همسان‌سازي‌ حقوق كمترين خواسته بازنشستگان از دولت و مسئولان سازمان تأمين اجتماعي است. اگر‌چه در ماده‌96قانون سازمان تأمين اجتماعي به صراحت تأكيد شده كه اين سازمان بايد ميزان تمام مستمري‌هاي بازنشستگي‌، از‌كارافتادگي‌ كلي‌ و مجموع‌ مستمري‌ بازماندگان‌ را در فواصل‌ زماني‌ كه‌ حداكثر از سالي‌ يك‌بار كمتر نباشد باتوجه‌ به‌ افزايش‌هزينه‌ زندگي‌ با تصويب‌ هيأت‌ وزيران‌ به‌ همان‌ نسبت‌ افزايش دهد اما آنچه مشاهده مي‌شود اينكه ما در اين زمينه دچار يك عقب‌ماندگي تاريخي هستيم. از سال58تا سال 71 اين سازمان براي بازنشسته‌ها هيچ‌گونه افزايش حقوق نداشته است و اين عقب‌ماندگي بايد توسط دولتمردان جبران شود و دولت با رديف بودجه‌اي كه د‌ر اين زمينه اختصاص مي‌دهد بتواند كمكي به معيشت بازنشستگان كند. اين موضوع درخصوص پرداخت وام ضروري به بازنشستگان تأمين اجتماعي نيز بايد مورد توجه قرار بگيرد.

با تلاش‌هاي صندوق بازنشستگي تأمين اجتماعي در سال‌هاي گذشته به 50هزار بازنشسته‌اي كه از بانك رفاه حقوق خود را دريافت مي‌كردند وام پرداخت شد اما تعداد زيادي از بازنشستگان هم هستند كه از بانك‌هاي ديگر حقوق خود را دريافت مي‌كنند و نمي‌توانند از اين وام ضروري استفاده كنند. اميدواريم امروز كه روز تكريم بازنشسته‌ها ناميده شده مسئله يكسان‌سازي‌ حقوق بازنشسته‌ها رفع شود و تفاوت بين بازنشسته‌هاي لشكري و كشوري با بازنشسته‌هاي تأمين اجتماعي از ميان برداشته شود‌ چرا كه همه اين افراد براي اعتلاي ايران اسلامي سال‌ها تلاش كرده‌اند و نبايد در زمان بازنشستگي دغدغه‌اي داشته باشند.

*رئيس‌سابق‌كانون بازنشستگان

 

 

کد خبر 275299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha