یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

مقام‌های عربستان که مدت‌ها به‌دنبال قراردادن مهره‌های خود در یمن بودند اکنون با قدرت گرفتن شیعیان حوثی و تحت کنترل درآمدن مناطق مرزی یمن و عربستان توسط آنها با نگرانی شدید مجبور به آماده باش نیروهای نظامی خود شده‌اند.

نقشه

مقام‌هاي ارشد مرزي عربستان اعلام كرده‌اند كه مناطق مرزي اين كشور با يمن تحت كنترل شديد قرار گرفته و نيروهاي مرزباني جنوب اين كشور به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. به تازگي شيعيان حوثي كنترل گذرگاه مرزي «حرض» در شمال اين كشور را به‌صورت مسالمت‌آميز و پس از گفت‌وگو با مقام‌هاي استان حجه به‌دست گرفتند. حرض يكي از مهم‌ترين گذرگاه‌هاي مرزي ميان يمن و عربستان به‌حساب مي‌آيد كه شاهد رفت‌وآمد ميان دوكشور است. اين گذرگاه در شمال استان حجه نقطه‌اي راهبردي در هزار و 770كيلومتر طول مرزي عربستان با يمن به‌حساب مي‌آيد.

به گزارش بلومبرگ، ژنرال محمد الغمدي، سخنگوي نيروهاي مرزباني عربستان با اشاره به گسترش نفوذ حوثي‌ها در مناطق مرزي، اعلام كرد كه نيروهاي نظامي اين كشور براي واكنش نظامي درصورت وقوع رخدادي در مرز اين كشور آماده شده‌اند. شبكه تلويزيوني عربستاني العربيه هم در گزارشي تأييد كرده اين گذرگاه مرزي بدون هيچ درگيري تحت كنترل شيعيان حوثي در آمده است.

اين در حالي است كه همزمان با اين تحول حوثي‌ها، قبايل و گروه‌هاي سياسي در استان إب در مركز يمن توافقي را براي آرام‌كردن اوضاع ناآرام در اين استان امضا كردند. حوثي‌ها پس از درگيري‌ها با القاعده كه 3روز ادامه داشت از شهر رداع در استان البيضاء در مركز يمن خارج شده‌اند و پيش‌بيني مي‌شود به‌زودي استان إب را نيز خالي كنند. براساس اين توافقنامه كه در خانه استاندار إب امضا شد بايد تمامي گروه‌هاي سياسي به مسئولان محلي براي عمل كردن به وظايف خود كمك كنند و كميته تحقيقاتي در مورد رخدادهاي اخير شهرهاي اين استان تشكيل شود.

در اين توافق همچنين تأكيد شده است كه بايد براي تكميل منشور صلح و شراكت تمامي گروه‌ها و احزاب تلاش شود. يمن روز شنبه يك گام ديگر به سوي جنگ داخلي نزديك‌تر شد و درگيري‌هاي شديدي ميان حوثي‌ها و حزب اصلاح، در قلب كشور درگرفت. شاخه القاعده در شبه جزيره العرب ضمن اعلام حمايت از گروه تروريستي داعش در سوريه، عملا رويدادهاي يمن و سوريه را به هم گره زده تا درگيري‌ها سمت‌وسويي فراتر از مسائل قومي و داخلي يمن بگيرد. شيعيان حوثي‌ تاكنون در اين كشور در مقابل تحركات القاعده كه رابطه نزديكي با عربستان دارد مقاومت كرده‌اند.

كاخ سفيد هم در بيانيه‌اي اعلام كرد كه آمريكا از عبدربه منصور هادي، رئيس‌جمهور يمن مي‌خواهد تا انتخابات پارلماني را در سريع‌ترين زمان ممكن برگزار كند. به تازگي رئيس‌جمهور يمن خالد بحاح را به‌عنوان نخست‌وزير مكلف تعيين كرده و انتظار مي‌رود كه با تشكيل دولت اميد به بازگشت آرامش در اين كشور بيشتر شود.

کد خبر 275271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha