یک‌سال از سری برنامه‌های تهرانگر‌دی احمد مسجدجامعی گذشت و سی‌و‌دومین تهرانگردی وی در حالی روز جمعه در جنوب‌شرق تهران و منطقه ۱۵صورت گرفت که بیشتر برنامه‌های آن در خیابان‌های نبرد جنوبی، خراسان، شوش، طیب و... رنگ و بوی اجتماعی داشت.

زندان هارون الرشید

 وي در اين منطقه همراه با تيم تهرانگردي و شهردار منطقه ابتدا در نانوايي سنتي متعلق به پدر 3تن از شهداي منطقه 15حضور يافت و از نزديك در جريان مشكلات اين خانواده قرار گرفت. ماحصل اين ديدار قولي بود كه مسجدجامعي به پدر شهيدان بجستاني داد و براساس آن قرار است با همكاري معاونت فرهنگي شهرداري منطقه 15تهران فيلم مستندي از 3شهيد اين خانواده ساخته شود. مسجدجامعي ديروز در جمع معتادان و كارتن خواب‌هاي مستقر در ترمينال خاوران هم حضور يافت تا از نزديك با وضعيت آنها آشنا شود. در اين ميان بسياري از اين كارتن‌خواب‌ها از رفتار كاركنان گرمخانه خاوران انتقاد داشتند كه علي‌اكبر انجمني، شهردار منطقه 15قول داد تا اين مسئله را حل و فصل كند.

شهردار منطقه 15در پاسخ به اعتراض‌ اهالي در رابطه با معتادان كارتن‌خواب اعلام كرد كه اهالي محل بايد اين مشكل را با پليس 110در ميان بگذارند و ساماندهي معتادان كارتن خواب در حيطه فعاليت‌هاي شهرداري نيست. ادامه برنامه روزجمعه مسجدجامعي در منزل محمدحسين كبادي، شناگر بين‌المللي ايراني سپري شد. اين شناگر چندي پيش به‌دليل شنا در طول خليج‌فارس، ركورد شناي خود را در گينس به ثبت رساند. كبادي در تشريح اين ثبت بين‌المللي خود گفت كه 9‌ماه در اردو بوده و 1051كيلومتر نيز شنا كرده است. وي با اشاره به رد پيشنهاد 2/5ميليون دلاري كمپاني‌هاي بين‌المللي اماراتي، گفت: آنها از من مي‌خواستند كه نام خليج‌فارس را از روي پيراهنم بردارم كه قبول نكردم. وي افزود: قرار است با شعار «پيوند 3 قاره با صلح و دوستي» پروژه شناي بين‌المللي را كليد بزنم. مسجدجامعي نيز اعلام كرد كه مي‌توان اين پروژه بين‌المللي را با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و هلال احمر جهاني كرد و حتي به جذب چند اسپانسر لازم پرداخت.

اين عضو شوراي شهر تهران همچنين در ادامه تهرانگردي خود از منطقه 15 در مسجد حاج عبدالله كه متعلق به سال 1339 است حضور يافت و از بخش‌هاي مختلف اين مسجد تاريخي واقع در خيابان شقاقي تهران بازديد كرد. مسجدجامعي همچنين در مسجد حاج عبدالله با نوه آيت‌الله محدث قمي، نخستين نگارنده مفاتيح الجناح صحبت كرد كه نوه آيت‌الله محدث قومي در مورد آن گفت: نخستين مفاتيح در سال 1316در تهران به چاپ رسيد و در آن زمان مي‌خواستند به پدر بزرگم يكهزار تومان جايزه بدهند كه وي قبول نكرد؛ اين در حالي بود كه در آن سال مي‌توانست با يكهزار تومان يك منزل بزرگ ويلايي تهيه كند.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران، در پايان تهرانگردي روز جمعه خود، به بناي تاريخي زندان هارون‌الرشيد رفت و از اين بناي 1100ساله و مربوط به دوره ساسانيان نيز ديدن كرد. البته به گفته مسجدجامعي هيچ سندي مبني بر زندان بودن اين بنا وجود ندارد.

وي همچنين اظهار كرد: هيچ حفاظتي از اين بنا صورت نگرفته و ثبت ميراث فرهنگي نشده است. وي پس از بازديد از اطراف اين بنا و ديدن چشمه‌اي در اطراف زندان، خاطرنشان كرد: اين منطقه قابليت‌هاي زيادي براي تفريحگاه و تفرجگاه مردم شرق تهران دارد و با برنامه‌ريزي مي‌توان محيطي آرام و سر سبز براي ساكنان تهران فراهم كرد.

کد خبر 275185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha