یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

ابولا آنقدر در گوشه و کنار جهان قربانی گرفت تا اینکه سرانجام سازمان جهانی بهداشت، نسبت به عملکرد نامطلوب خودش در زمینه مهار این بیماری مسری، اعتراف کرد.

بیماری ابولا

روز گذشته خبرگزاري آسوشيتدپرس اعلام كرد كه پيش‌‌نويس سندي از سازمان جهاني بهداشت را به‌دست آورده كه از واكنش‌هاي اوليه اين سازمان در برابر ابولا انتقاد مي‌كند. در اين سند آمده كه متخصصان سازمان جهاني بهداشت بايد مي‌دانستند شيوه‌هاي سنتي مقابله با بيماري‌هاي واگيردار در منطقه‌اي كه زيرساخت‌هاي بهداشتي و درماني محكمي ندارد و كنترل بر مرزها نيز جدي نيست، در برابر ابولا مؤثر نخواهدبود.

اين البته نخستين انتقاد از سازمان جهاني بهداشت نيست، چه اينكه پيش از اين مديركل اين سازمان هم گفته بود واكنش اين سازمان احتمالا در مقايسه با پيچيدگي و دامنه شيوع ابولا، كافي نبوده است.

ابولا همچنان آرام و البته پرسروصدا گسترش پيدا مي‌كند و به‌نظر مي‌رسد مشكل جدي‌تر از آنچه گفته ‌مي‌شود، باشد. نماينده ويژه سازمان ملل متحد هشدار داده كه اگر تقريبا تمام كشورها عليه ابولا بسيج نشوند، ممكن است جهان تا ابد گرفتار اين بيماري باشد.

سازمان ملل متحد خواهان اختصاص حدود يك ميليارد دلار منابع مالي براي مقابله با بحران شيوع ابولا شده بود، ولي تاكنون تنها يك‌چهارم اين مبلغ تأمين شده است. اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا، هم در مواجهه با موج جديد انتقادات از واكنش دولت به ابولا در حال بررسي اين امر است كه شخص واحدي را براي سرپرستي اقدامات دولت در مقابله با ابولا تعيين كند.

پراكندگي قربانيان ابولا در جهان

ابولا تا‌كنون جان 4هزار و ۵۰۰ نفر را گرفته كه بيشتر آنان در كشورهاي غرب آفريقا بوده‌اند. از اين تعداد، ۲۳۶ نفر پرستار و خدمه درماني بوده‌اند.

3كشور گينه، ليبريا و سيرالئون بدترين وضعيت را بين كشورهاي درگير با ابولا دارند به‌طوري كه تنها در اين سه‌كشور، 4هزار و ۲۴مورد مرگ افرادي گزارش شده است كه يا به ابولا مبتلا بودند يا ظن آن مي‌رفت كه دچار اين بيماري شده باشند. 8مورد از مرگ افراد در ارتباط با ابولا در سنگال و يك مورد هم در آمريكا ثبت شده است. در ليبريا‌، اسپانيا، بريتانيا و در بسياري كشور‌هاي جهان مواردي از ابتلاي قطعي يا شك در ابتلا به ابولا ثبت شده است كه مجموعه همه آنها به 8هزار و ۳۹۹ نفر مي‌رسد.

‌ابولا چيست؟

ويــروس ابــولا عـامل بيماري تــب خـونـريـزي‌دهـنده ابـولا (Ebola Hemorrhagic fever) براي نخستين بار در سال ۱۹۷۶ شناخته شد. اين ويروس از خانواده فيلوويروس‌ها ست كه پس از وارد شدن به بدن، نوعي بيماري شديد و كشنده تب دار و خونريزي‌دهنده ايجاد مي‌كند كه در۵۰ تا ۹۰درصد بيماران علامت دار به مرگ منجر خواهد شد. مسئولان وزارت بهداشت كشورمان ضمن هشدار به مردم براي مسافرت به نقاط مشكوك و آلوده مي‌گويند رعايت بهداشت فردي و جمعي بهترين و نخستين راه براي مقابله با هر بيماري واگيردار ازجمله ابولا است. شست‌وشوي مرتب دست‌ها كليدي‌ترين توصيه پزشكان است. به گفته پزشكان علائم بيماري ابولا يك درگيري چند سيستمي است كه با ظهور ناگهاني سر درد شديد، درد عضلاني، تب، تهوع و استفراغ آغاز شده و به سمت ضعف، اسهال شديد، بثورات پوستي، تظاهرات خونريزي‌دهنده در پوست و مخاط‌ها و شوك پيشرفت مي‌كند. ابولا بيشتر از طريق تماس نزديك با فرد بيمار و مايعات بدن وي گسترش مي‌يابد.

عربستان، ابولا، ايران

همزمان با آغاز موسوم حج، نگراني‌ها در مورد افزايش ابتلا به ابولا در اين تجمع بزرگ انساني بيشتر شد. اما عربستان بلافاصله اعلام كرد تدابير امنيتي بسياري در فرودگاه‌هاي خود اعمال خواهد كرد و در جريان برگزاري مراسم حج هم بارها اعلام كرد هيچ موردي از ابتلا يا شك به ابتلا مشاهده نشده است. اما حضور نزديك به 3ميليون نفر از گوشه و كنار جهان در عربستان از يك سو و نبود اطمينان كافي به گزارش‌هاي دستگاه‌هاي سلامت اين كشور از سوي ديگر باعث دامن زدن نگراني‌هايي در بين ايراني‌هايي كه عازم حج بودند، شد. حالا و با آغاز بازگشت زائران، اين نگراني در بين خانواده حجاج و كساني كه به ديدار آنها مي‌روند وجود دارد. اما رئيس مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر تاكيد مي‌كند كه تاكنون هيچ گزارشي از بيماري ابولا و كرونا در عربستان براي مراسم حج تمتع گزارش نشده و از 19تيرماه نيز هيچ مورد بيماري كرونا و ويروس جديد مشاهده نشده است. وزير بهداشت هم با تأكيد بر اينكه معاون بهداشتي وزارتخانه كنترل‌هاي لازم را انجام مي‌دهد وعده داده اگر موردي باشد حتما به مردم اطلاع داده خواهد شد. معاون مركز مديريت بيماري‌هاي واگير‌دار وزارت بهداشت هم با تأكيد بر اينكه احتمال انتقال ابولا به كشور خيلي بعيد است، گفت كه در 2فرودگاه بزرگ كشور كه ممكن است مسافراني از كشورهاي آفريقايي وارد ايران شوند، مأموران گذرنامه آنها را به پايگاه‌هاي بهداشتي ارجاع مي‌دهند تا اين مسافران مورد معاينه قرار گيرند و احتمال وجود ابتلا به ابولا در آنها به دقت بررسي شود.

کد خبر 275181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha