مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موفق شدند با استفاده از نوعی خزه دریایی که به وفور در طبیعت وجود دارد سوخت زیستی تولید کنند.

به گزارش مهر، استفاده از سوخت‌های زیستی در سال‌های اخیر با استقبال قابل توجهی در کشورهای مختلف همراه بوده است.

مهم‌ترین ویژگی این سوخت‌ها استفاده از منابع طبیعی در فرآیند تولید و از آن مهم‌تر کمک به حفظ محیط زیست است اما نگرانی‌هایی نیز در این خصوص وجود دارد.

برای پرورش گیاهانی همچون ذرت که استفاده زیادی از آن در تولید سوخت زیستی می‌شود، آب زیادی در بخش کشاورزی صرف می‌شود و به همین دلیل دانشمندان تلاش می‌کنند از تکنیک‌های جدید و مقرون به‌صرفه‌تری جهت تولید این نوع سوخت استفاده کنند. این نگرش دانشمندان را به سمت گیاهان دریایی سوق داده است.

نوعی خزه دریایی موسوم به "کلپ" وجود دارد که به شدت مورد توجه دانشمندان این حوزه قرار گرفته است. فراوانی در سراسر زمین و رشد بسیار سریع، دو فاکتوری هستند که آن‌ها را در استفاده از این منبع طبیعی ترغیب می‌کند. البته سوخت زیستی که از این طریق تولید می‌شود چندان مرغوب نیست. اکنون برای رفع این مشکل از فرآیند "حرارت آبی" به عنوان ابتکار عملی بی‌سابقه استفاده می‌شود.

محققان دانشگاه علوم و فناوری نروژ موفق شده‌اند با حرارت دادن بسیار سریع این نوع خزه دریایی، سوخت زیستی مؤثرتری از آن تولید کنند.

در این فرآیند که در مخازن کوچک مخصوصی انجام می‌شود، خزه تا دمای 350 درجه حرارت داده شده و این وضعیت تا 15 دقیقه ادامه می‌یابد. طی این فرآیند 79 درصد ساختار خزه به سوخت زیستی تبدیل می‌شود.

کد خبر 275169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha