همشهری‌آنلاین: دولت نیجریه از توافق با گروه بوکوحرام برای برقراری آتش‌بس و آزادی ۲۰۰ دختر دانش آموز به گروگان گرفته شده ،خبر داد.

nigerian sutudents-bokoharam

مارشال الكس باده، رئيس "نيروهاي دفاعي" نیجریه با تأیید خبر آتش‌بس در ديدار گروهي از مقام‌هاي ارشد نظامي كامرون و نيجريه در ابوجا،گفت :این توافق پس از سه روز مذاکره با شورشیان به دست آمده‌است.

یک منبع امنیتی کشور چاد نيز اظهار داشت مقامات این کشور به عنوان میانجی در این مذاکرات حضور داشته‌اند و برای دستیابی به این توافق تلاش کرده‌اند.

به گزارش گلوب اند ميل،سخنگوی دولت نیجریه نیز گفت :این توافق شامل آزادی اسیران و همچنین رهایی دختران دانش‌آموز و دیگر افراد گروگان شورشیان بوکوحرام خواهد بود.

شبه‌نظامیان بوکوحرام ۵ سال است در بخش‌هايي از نیجریه عملیات تروریستی انجام مي‌دهند. این گروه كه معناي نامش "حرام بودن تحصيل غربي" است،در ماه آوریل در حمله به یک مدرسه دختران دانش‌آموز را ربود و از قصدش براي فروش آنها خبر داد.

اين حركت  واکنش گسترده جهانی در پی داشت و موفق نبودن نيجريه و رئيس‌جمهورش براي آزادي اين دختران گودلاك جاناتان ،رئيس‌جمهور نيجريه را در معرض انتقاد شديد قرار داد.

حالا توافق موردنظر می‌تواند موفقیتی بزرگ برای گودلاک جاناتان باشد و بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده تأثیر بگذارد.

گفته مي‌شود هنوز منابع وابسته به شورشیان این توافق را تأیید نکرده‌اند.

پيشتر چند دور مذاکره میان دولت و شورشیان انجام شده که موفق نبود. اما یک مقام امنیتی نیجریه به خبرگزاری رویترز گفته به نظر می‌رسد توافق اخیر جدی است و دو طرف به اجرای آن پایبند هستند.

از طرفي یک مقام دولتی نیجریه گفت قرار نیست جزئیات مفاد موافقت‌نامه و امتیازهايي که به  بوکرحرام داده شده، منتشر شود.

کد خبر 275103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha