همشهری‌آنلاین: نخستین اجرای کنسرت شیپور صلح که به گفته علی قمصری، ۴ سالی برای آهنگسازی و ضبط استودیویی آن صرف وقت شد، توسط ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس و آواز محمد معتمدی روز ۲۶ مهرماه در برج میلاد به صحنه می‌رود.

کنسرت شیپور صلح

به گزارش سایت انجمن موسیقی ایران، نشست تشریح ویژگی‌های این کنسرت سه‌شنبه گذشته در تالار وحدت برگزار شد و در ابتداي اين نشست علي قمصري آهنگساز اين مجموعه درباره روند ساخت اين اثر گفت: براي من باعث افتخار است كه با دوستاني توانا و خوب اين پروژه را آغاز كردم و فكر مي كنم همنشيني و همدلي چهره هايي از نسل خودمان كه همگرا هستيم ، اتفاق جالبي است .

وي ادامه داد: ساخت مجموعه «شيپور صلح» حدود 4 سال به طول انجاميد كه سرانجام با ضبط آن ، با برديا كيارس وارد گفتگو براي اجراي صحنه اي آن شدم و در نهايت با حضور اركستر مجلسي تهران و محمد معتمدي در مقام خواننده اين كنسرت را 26 مهرماه در برج ميلاد اجرا خواهيم كرد.

اين آهنگساز با بيان اينكه 4 قطعه از اين مجموعه مستقيما به موضوع صلح مرتبط است ، اظهار داشت: اين 4 اثر همگي بي كلام هستند و در كنار ديگر قطعات با كلام ، توسط اركستر مجلسي تهران به رهبري برديا كيارس اجرا مي شوند . البته در اين كنسرت و در برخي قطعات سوليستهايي همچون پاشا هنجي، شروين مهاجر، پويا سرايي ، همايون نصيري و خود من نيز اركستر را همراهي خواهيم كرد.

وي اظهار داشت: بخش زيادي از اين كار با كلام و از تصنيف هايي كه پيام صلح را دارد ، تشكيل شده است و بخشي ديگر نيز فرم ساز و آواز به شكل جديد است به طور كلي موسيقي چند صدايي و فرم غربي است كه در آن تك خط ايراني عيار و استقلال خود را دارند.

قمصري افزود: ما در اين كنسرت تلاشمان بر اين بوده كه به موسيقي جدي توجه داشته باشيم چرا كه به نظر من موسيقي ايراني هم اكنون ورق خورده بر اين اساس يك بخش اصلي اين اجرا موسيقي ايراني است.

اين نوازنده تار با اشاره به اجراي اين اثر در قالب اركسترال گفت: از ابتدا پروژه «شيپور صلح» را در قالب اركسترال ساختم و از همان ابتداي كار نيز پيام صلح با من بود.

وي افزود: هدف ما اين بود كه قبل از محرم يك اجرا از اين پروژه را داشته باشيم و بعد از آن اجراهاي ديگري را برگزار كنيم به طوري كه با سازمان يونسكو رايزني هايي را انجام داده ايم كه بتوانيم اين پروژه را به ديگر كشورها نيز ببريم .

محمد معتمدي خواننده اين اجرا نيز گفت: كنسرت «شيپور صلح» جدا از اينكه يك پروژه موسيقايي است داراي يك پيام و نگاه جهاني است و قرار است صداي صلح خواهي مردم ايران را به گوش دنيا برساند و حامل پيام صلح ، دوستي و مهرباني ايرانيان براي تمام دنيا باشد.

اين خواننده ادامه داد: اين اثر به موضوعات ميهني و نگاه صلح دوستانه مي پردازد كه يك بخشي از اين پيام به صورت موسيقي در قطعات بي كلام اجرا مي شود.

در ادامه اين نشست برديا كيارس رهبر اركستر مجلسي تهران نيز درباره اين اجرا گفت : تمام دوستاني كه اين اجرا را پيش مي بريم حدود 20 سال است كه همديگر را مي شناسيم و از يك جا فارغ التحصيل شده ايم و اين پروژه بهانه اي شد كه دوباره دور هم جمع شويم و اين همدلي را روي صحنه ببريم .

وي ادامه داد: برگزاري يك شب كنسرت براي چنين پروژه اي خيلي كم است كه اميدواريم با حمايت ارگانهاي مختلف بتوانيم اين مجموعه را در قالب كنسرتهاي متعددي در تهران، شهرستانها و حتي خارج از كشور اجرا كنيم.

كيارس افزود: قطعاتي كه علي قمصري براي اين پروژه نوشته اند بخشي براي اركستر بزرگ است به همين دليل سازهاي بادي - برنجي، بادي - چوبي ، سازهاي زهي ،‌پركاشن ها ، و سوليستها در اين اجرا سازبندي اركستر را شامل مي شوند .البته بواسطه اجراي برخي قطعات با كلام گروه كر آوازي تهران نيز به اركستر مي پيوندند.

كيارس بيان داشت: به نظر من قرار گرفتن سازهاي غربي و ايراني در كنار هم جذابيت زيادي دارد و هر زمان اين اتفاق توسط اركستر سازهاي غربي و ايراني بيفتد به نظرم بسيار جريان نويي خواهد بود.

وي تصريح كرد: اين مسئله بيش از 30 سال است كه توسط هوشنگ كامكار، حسين عليزاده و برخي ديگر بدعت گذاري شده و هم اكنون به دست نسل ما افتاده و در اين زمان علي قمصري آن را اجرايي كرده كه به نظرم چنين تفكري هر چه بهتر و پخته تر باشد براي پيشرفت موسيقي بسيار خوب خواهد بود.

اين رهبر اركستر درباره عدم حضور عليرضا قرباني در اين اجرا و جايگزيني محمد معتمدي افزود: ما از ابتدا قصد داشتيم براي شهريورماه اين كنسرت را برگزار كنيم اما به دلايلي اين اجرا به تاريخ مهرماه موكول شد و بعد از اين تغيير محمد معتمدي به عنوان خواننده در كنار ما قرار گرفت.

وي ادامه داد: به اعتقاد من هر هنرمندي جايگاه و توانمندي هاي خودش را دارد و نمي‌توان جايگزيني برايش در نظر گرفت.

قمصري نيز در اين باره گفت: ما و عليرضا قرباني به توافق غيرموسيقايي با هم نرسيديم بر اين اساس همكاري با ايشان اتفاق نيفتاد.

كنسرت «شيپور صلح» 26 مهرماه ساعت 18 در مركز همايشهاي برج ميلاد برگزار مي‌شود.

کد خبر 274973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha