شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

بنا به اعلام اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ۷۴گونه از رده‌های جانوری ایران در لیست قرمز این اتحادیه قرار دارد.

۷۴گونه جانوری ایران در لیست قرمز


مديركل دفتر تنوع زيستي و حيات‌وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست با اعلام اين خبر به ايسنا گفته است: در حال حاضر تخريب و تكه تكه شدن زيستگاه‌هاي اصلي جانوران و شكار و صيد بي‌رويه آنها و خشكسالي‌هاي متوالي در كشور ازجمله عوامل اصلي تهديد حيات‌وحش به شمار مي‌روند و اگرچه بسياري ازگونه‌هاي در معرض خطر تحت حمايت هستند، متأسفانه ابزار و امكانات كافي براي حفاظت از آنها وجود ندارد. به طوري كه براي حفاظت از نمونه‌هاي برجسته‌اي مانند يوزپلنگ يا گورخر ايراني و گونه‌هايي با اهميت كمتر نظير خزندگان و دوزيستان سازمان محيط‌زيست با كمبود امكانات مواجه است.

خرازيان مقدم با اشاره به ليست قرمز (Red List) كه همه ساله از سوي اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN) براي بررسي وضعيت حفاظتي گونه‌هاي جانوران جهان منتشر مي‌شود، گفت: اين ليست وضعيت حفاظتي گونه‌ها را در سطوح مختلفي مانند بحراني (CR)، در معرض خطر انقراض (EN) و آسيب‌پذير (VU) طبقه‌بندي و آخرين وضعيت حفاظتي گونه‌هاي مختلف مهره‌داران در ايران را منتشر كرده است. آنطور كه مديركل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد، چنانچه روند تخريب زيستگاه‌ها و ساير عوامل تهديد ادامه داشته باشد حيات‌وحش كشور با تهديد جدي مواجه خواهد بود و در سال‌هاي آتي برخي گونه‌هاي ارزشمند همچون يوزپلنگ و گور ايراني را از دست خواهيم داد و به فهرست گونه‌هاي منقرض شده افزوده خواهد شد.

وي ادامه داد: براي حفاظت از ذخاير ژنتيك كشورمان بايد همت گماشت و تعارضات موجود بين انسان و محيط را به حداقل رساند تا براي نسل آينده سرزميني با ميراث طبيعي گرانبها به ارث بگذاريم. به گفته مديركل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست، توجه به ارزش‌هاي متنوع گونه‌هاي جانوري در برنامه‌ريزي‌هاي توسعه، جلب مشاركت‌هاي مردمي در مديريت و حفاظت حيات‌وحش، انجام پژوهش كاربردي و بنيادي به‌منظور شناخت و مديريت گونه‌هاي جانوري و جلوگيري از تخريب زيستگاه‌ها از مواردي است كه مي‌تواند شرايط مطلوبي را براي پايداري گونه‌هاي جانوري كشور ايجاد كند.

کد خبر 274477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha