دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۱
۰ نفر

حامد فوقانی: این روزها بحث مناسب‌سازی معابر شهری از یک‌سو و فراهم کردن امکانات ویژه برای تردد معلولان و جانبازان و همچنین خردسالان، بانوان باردار، سالمندان، دانش‌آموزان در شهر از سوی دیگر حسابی داغ شده است؛ بحثی که از آن به‌عنوان «شهر دسترس‌پذیر» یاد می‌شود و مدیران شهری را به این واداشته تا به‌دنبال راهکاری عملی برای تحقق این موضوع مهم باشند.

مناسب سازی معابر تهران

 البته نكته اينجاست كه در اين راه تنها مديريت شهري نمي‌تواند آنچه را كه بايد باشد، محقق سازد و نهادها و دستگاه‌هاي ديگر و شهروندان نيز بايد همراه شوند. به‌طور نمونه، سهرابي از اهالي ناحيه‌3منطقه 17شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري مشكلات خود را اينگونه عنوان كرد كه اگرچه شهرداري در برخي نقاط محله‌شان مثل پياده‌روهاي 3خيابان ميرهاشم، هاشمي و عرب احمدي و قسمت‌هايي از خيابان سلطاني محله يافت‌آباد دست به اصلاحاتي زده است، اما وانتي‌هاي ميوه با اشغال پياده‌روها عملا اين اصلاحات را از بين برده‌اند. به گفته اين شهروند، پليس راهنمايي و رانندگي بايد جلوي اين مشكل را بگيرد. سهيلا غلامپور نيز يكي از شهروندان منطقه يك است كه همراه با كودك داخل كالسكه‌اش هنگام عبور از كنار بزرگراه ارتش در حوالي سه‌راه اوشان به خبرنگار ما در رابطه با اينكه چرا چنين خطر كرده است، گفت: «گذاشتن دستك‌هاي فلزي براي جلوگيري از عبور موتورسيكلت‌ها از يك‌طرف و وجود ميز و صندلي چند فست‌فود در پياده‌رو از طرف ديگر راه را براي عبور من بسته‌اند و به همين‌خاطر مجبور شده‌ام از بزرگراه عبور كنم.»

همراهي با معلولان در خريد از شهروند

با وجود اين، شهرداري و شوراي شهر براي مناسب‌سازي معابر به‌ويژه براي اقشار خاص چند وقتي است كه وارد عمل شده‌اند. يكي از اقدامات در اين جهت، ابلاغ بخشنامه از سوي شهردار به واحدهاي تابعه شهرداري بود كه براساس آن اين واحدها بايد فرد يا افراد واجد شرايط و آشنا با مراحل انجام امور اداري را به‌عنوان مسئول پيگيري امــور جانبازان و معلــولان معرفي كرده و تمهيدات لازم براي انجام كارهاي آنها را درنظر بگيرند. اين بخشنامه تا جايي پيش رفته كه علي صابري، عضو حقوقدان شوراي شهر تهران به‌تازگي خبر داد كه معلولان مي‌توانند به محض ورود به فروشگاه‌هاي شهروند فردي را براي كمك به خريد همراه خود كرده و اگر همكاري لازم صورت نگرفت شكايت كنند. صابري البته گفت: نمي‌توانيم بر دولت براي مناسب‌سازي ساختمان‌هاي تابعه آن به‌منظور كمك به تردد معلولان فشار وارد كنيم زيرا اين مسائل جنبه ملي دارد و بايد ملي هم تصميم‌گيري شود.

تعطيلي جلسات ستاد مناسب‌سازي صابري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با بيان اينكه جلسات ستاد مناسب‌سازي‌ شهر تهران از يك‌سال و نيم قبل از يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري تعطيل شده است، به ايرنا گفت: با قول شهردار و تشكيل كارگروهي در معاونت معماري شهرسازي شهرداري قرار است مقدمات تشكيل جلسات اين ستاد به‌طور منظم فراهم شود. وي در عين حال اضافه كرد كه مناسب‌سازي‌ در حال پيگيري و اجراست و متوقف نشده اما مشكل اين است كه مناسب‌سازي‌ استاندارد و كارشناسي‌شده صورت نمي‌گيرد. به گفته اين عضو شوراي شهر تهران، اظهارنظر درباره مسائل نابينايان به تخصص در اين رابطه نياز دارد. به‌عنوان مثال، نظر دادن درباره موزاييك‌هاي ويژه تردد افراد نابينا در تخصص فردي است كه به امور اشراف دارد. صابري همچنين از پيشنهاد برگزاري يك كارگاه آموزشي درباره مناسب‌سازي‌ با مشاركت استادان ژاپني يك انجمن در تهران و تشكيل كارگروه ويژه معلولان در شوراي شهر تهران خبر داد.

مجتبي شاكري، عضو كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر تهران نيز در اين ميان عقيده دارد كه در برخي اقداماتي كه براي مناسب‌سازي معابر ويژه در بوستان انجام شده، بيش از آنكه بتوان نامش را مناسب‌سازي‌ گذاشت، بهسازي اماكن و معابر بوده است. وي گفت: يكي از مشكلاتي كه در حوزه مناسب‌سازي شهري به چشم مي‌خورد، حضور پيمانكاراني است كه با مقوله مناسب‌سازي كه امري فني است نا‌آشنا هستند. وي افزود: قرار بر اين است كه از حضور كارشناسان جانباز در كنار پيمانكاراني كه وظيفه مناسب‌سازي را بر عهده دارند استفاده شود.

چاره‌‌انديشي براي ارتقاي بررسي ايمني عابران پياده

با شروع مهرماه اقداماتي براي تسهيل و ايمني تردد عابران به‌ويژه معلولان، دانش‌آموزان و سالمندان يا به اجرا درآمد يا در دستور كار قرار گرفت. ازجمله آنها خبري بود كه قاليباف، شهردار تهران در رابطه با به‌وجود آوردن امكاناتي براي كمك به معلولان از خانه، داد. همچنين در چهارشنبه اين هفته نشست چاره‌‌انديشي براي ارتقاي بررسي ايمني عابران پياده در دانشگاه علم و صنعت ايران با همكاري مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران برگزار مي‌شود. اينطور كه امير روحي، مدير مطالعات و برنامه‌ريزي حمل‌ونقل و ترافيك اين مركز گفت: در اين نشست به 3موضوع مدل‌سازي ترافيكي رفتار عابران پياده، مشكلات ساختار معابر شهري از ديدگاه ايمني عابر پياده و بررسي نمونه موردي اجرا شده در چهارراه وليعصر تهران پرداخته خواهد شد.

 

کد خبر 274024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha