همشهری آنلاین: بررسی طرح مسکن اجتماعی دولت برای دهک‌های یک و دو جامعه نشان می‌دهد در این طرح سالانه ۷۰ هزار بن اجاره در نظر گرفته شده و اجرای آن طی ۱۰ سال ۳۸۰۰۰ میلیارد تومان خرج روی دست دولت می‌گذارد.

تسنيم نوشت: بر اساس اعلام قبلی مسئولان وزارت راه و شهرسازی تا چند روز آینده از نمونه بازنگری شده "طرح جامع مسکن" رونمایی خواهد شد. آنچنان که از سخنان برخی دست‌اندرکاران این وزارتخانه برمی‌آید قرار است نیمه مهرماه از طرح مسکن اجتماعی و حمایتی که دولت آنرا برای دهک‌های یک و دو و متوسط جامعه در نظر گرفته، رونمایی شود.

بر این اساس در قالب طرح مسکن اجتماعی قرار است طی 10 سال 1.5 میلیون واحد مسکونی - حدود 7 درصد نیاز مسکن کشور- تولید شود. به عبارت دیگر وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد سالانه 150 هزار واحد مسکونی را در قالب طرح مسکن اجتماعی بسازد.

در طرح دولت برای مسکن اجتماعی، واحدها مانند 17 سال پیش (دوران حضور آخوندی در وزارت وقت مسکن و شهرسازی) استیجاری بوده و برای دهک‌های یک و دو جامعه ساخته خواهد شد. بر اساس آنچه روی کاغذ آمده است متوسط متراژ واحدهای مسکن اجتماعی 50 مترمربع و متراژ غیرمفید آن 75 متر مربع خواهد بود.

دولت در نظر دارد منابع مالی طرح مسکن اجتماعی را از محل وجوه اداره شده یا همان منابع مالی دولتی تامین کند. منابع مالی پیش‌بینی شده مورد نیاز برای این طرح 18 هزار میلیارد تومان برآورد شده که با احتساب هزینه ساخت متری 600 هزار تومان برای ساخت یک واحد 80 متر مربعی مسکن اجتماعی سالانه برای ساخت 80 هزار واحد 3800 میلیارد تومان بودجه لازم است، یعنی در مدت 10 سال باید 38000 میلیارد تومان برای ساخت 800 هزار مسکن اجتماعی صرف شود.

از سوی دیگر دولت (وزارت راه و شهرسازی) پیش‌بینی کرده سالانه 70 هزار بن اجاره برای طرح مذکور در نظر گرفته شود تا به این ترتیب سالانه 150 هزار واحد استیجاری در اختیار خانوارهای دهک یک و دو جامعه قرار گیرد.

کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی بار مالی سنگین طرح مسکن اجتماعی، افزایش تصدی‌گری بخش حاکمیتی، مشکلات اجتماعی و بسترخیز بودن برای بزهکاری، متراژ پایین واحدها، گسترش اجاره‌نشینی و از همه مهم‌تر ابهام در محاسبه منابع مالی مورد نیاز توسط دولت از جمله مشکلات طرح مسکن اجتماعی ارزیابی می‌کنند.

کد خبر 273954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha