اکثر مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی ایران درخصوص پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اخذ کارمزد از تراکنش‌های خرید پایانه‌های فروش سکوت کرده‌اند، سکوتی معنادار و مبهم که مشخص نیست آیا آنها با چنین پیشنهادی موافق هستند یا مخالف؟

کارتخوان

همزمان با تلاش بانك مركزي براي دريافت كارمزد از تراكنش‌هاي پايانه‌هاي فروش كه در راستاي منافع بانك‌هاست، برخي بانك‌ها در اقدامي جهت‌دار و با هدف حفظ دستگاه‌هاي پايانه‌هاي فروش اقدام به تبليغات خاصي نظير اعطاي تبلت درصورت استفاده از پايانه‌هاي فروش متصل به‌حساب خود يا وعده اعطاي وام‌هاي ميلياردي با نرخ سود 22درصد كرده‌اند. تاكنون تنها 2مديرعامل بانك، برضرورت اخذ كارمزد تأكيد كرده‌اند و باقي مديران شبكه بانكي، ترجيح داده‌اند آشكارا از پيشنهاد بانك مركزي حمايت نكنند و تنها به منافع بانك خود بينديشند.

به گزارش همشهري، در روزهاي اخير يكي از بانك‌هاي خصوصي به جاي شفاف‌سازي موضع رسمي خود در قبال اخذ كارمزد با تبليغات گسترده تلويزيوني وعده داده كه به قيد قرعه به كساني كه از طريق پايانه‌هاي فروش متصل به‌حساب اين بانك، خريد كنند، تبلت هديه مي‌دهد. يكي ديگر از بانك‌هاي نيمه خصوصي هم براي عقب‌نماندن از قافله در روزهاي اخير پيامكي گسترده به دارندگان پايانه‌هاي فروش با اين مضمون ارسال كرده است: دارنده محترم پايانه فروشگاهي متصل به حساب‌هاي بانك... شما مي‌توانيد از تسهيلات بانكي ويژه با مزيت‌هايي از قبيل سقف مبلغ تا 10ميليارد ريال، تسهيلات سرمايه ثابت، نرخ سود عقود مبادله‌اي و... بهره‌مند شويد.

وعده‌هاي رنگارنگ براي نگه‌داشتن مشتريان در حالي قوت گرفته است كه براساس تصميم بانك مركزي، در آينده بانك‌ها حق دادن پايانه‌هاي فروش با قيد اتصال به حساب‌هاي خود را نخواهند داشت و كساني كه بخواهند از دستگاه‌هاي پايانه‌هاي فروش استفاده كنند، مي‌توانند از طريق سايت شركت شاپرك ثبت‌نام كنند و شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الكترونيكي، وظيفه اتصال به‌حساب مورد نظر و پشتيباني از پايانه‌هاي فروش را براساس قرارداد با دارندگان اين پايانه‌ها و توافق برسر كارمزدهاي تراكنش برعهده خواهند داشت.

اين اقدام بانك مركزي البته باعث نگراني برخي بانك‌ها شده است كه احتمال مي‌دهند پايانه‌هاي فروش كم‌كاركرد جمع‌آوري شود و حق انتخاب حساب براي اتصال به پايانه‌هاي فروش از بانك‌ها گرفته و به دارندگان اين پايانه‌ها واگذار شود.

پيش‌بيني مي‌شود كه با تصميم بانك مركزي مبني بر اخذ كارمزد از پايانه‌هاي فروش، برخي بانك‌ها در ميدان رقابت نتوانند مشتريان و اصناف را با خود همراه سازند و مجبور خواهند شد تا پايانه‌هاي مازاد و كم‌كاركرد را از سطح مغازه‌ها جمع كنند. خبر تأييد نشده ديگر هم اين است كه پيش از اين به‌دليل اقدام مستقيم بانك‌ها در تحويل رايگان پايانه‌هاي فروش، بخشي از منابع بانكي خود را صرف تاسيس شركت‌هاي تجاري و خدماتي مرتبط با پايانه‌هاي فروش كرده‌اند و حالا با تصميم بانك مركزي براي قطع رابطه بانك‌ها با تجارت پايانه‌هاي فروش، امكان دارد كه برخي مديران بانك‌ها اصرار داشته باشند كه همچنان به‌طور غيرمستقيم در عرصه واردات و نصب و خدمات پشتيباني پايانه‌هاي فروش دست داشته باشند.

  • واكنش بانك مركزي به تصميم دولت

بانك مركزي در نخستين واكنش رسمي به ماجراي كارمزد تراكنش خريد پايانه‌هاي فروش با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد: بانك مركزي با توجه به‌نظرات بانك‌ها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت، در چارچوب مصوبات شوراي پول و اعتبار سياست اخذ كارمزد خدمات بانكداري و پرداخت الكترونيكي را بر مبناي الگوهاي معيار بين‌المللي و با لحاظ شرايط كشور، در دستور كار قرار داد، به‌گونه‌اي كه در نهايت بهاي تمام‌شده ارائه خدمت، ميان نظام بانكي و گيرندگان خدمات بانكي تسهيم شده و از تحميل هزينه‌ها به عموم مردم پرهيز شود.

در اطلاعيه بانك مركزي با اشاره به تصويب‌نامه 6مهرماه امسال هيأت دولت تأكيد شده است: پيش از اجرايي شدن طرح، موضوع در شوراي پول و اعتبار مطرح و پس از اخذ نظرات اعضاي شورا و برمبناي تصميم اتخاذ شده، كارمزد خدمات خريد الكترونيكي از طريق پايانه‌هاي فروش به مرحله اجرا درمي‌آيد.

کد خبر 273582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha