سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳
۰ نفر

دولت، بورس کالا وانجمن صنفی صنعت سیمان بالاخره به توافق رسیدند.

بورس کالا

قرار است به‌زودي بخش بزرگي از سيماني كه در كشور توليد مي‌شود از طريق بورس كالا عرضه شود پيش‌بيني مي‌شود صنعت سيمان با اين تحول و همچنين احداث جاده‌هاي بتني دچار تحول اساسي شود.به گزارش همشهري، در حال حاضر 36كارخانه سيمان در بورس كالا پذيرفته شده‌اند براساس توافق انجام شده قرار است كارخانه‌هاي سيمان در سراسر كشور محصولات‌شان را از طريق بورس كالا عرضه كنند، دولت هم موافقت كرده هيچ دخالتي در قيمت‌گذاري سيمان نداشته باشد و قيمت سيمان از طريق مكانيسم عرضه و تقاضا در بورس كالا كشف شود.

نبود يك مكانيسم كارا براي تعيين قيمت محصولات كارخانه‌هاي توليد‌كننده سيمان و همچنين قيمت‌گذاري دولتي در طول سال‌هاي گذشته ضربه‌هاي بزرگي به كارخانه‌هاي توليد سيمان در ايران زد، اكنون پس از سال‌ها بالاخره همه به توافق رسيدند كه بهترين راه براي حل گرفتاري كارخانه‌هاي سيمان كشف قيمت محصولاتشان از طريق بورس كالا است بر همين اساس در آخرين نشست سه‌جانبه ميان دولت، بورس كالا و انجمن صنفي صنعت سيمان توافق شد هرچه سريع‌تر شرايط آزاد‌سازي‌ قيمت سيمان از طريق بورس كالا فراهم شود. قرار است نشست نهايي اواسط مهر‌ماه براي سرعت بخشيدن به اين كار انجام شود.

آمار‌ها نشان مي‌دهد كه موجودي انبار‌هاي شركت‌هاي توليد‌كننده سيمان پر از محصولات فروخته نشده است كه تا پايان سال به مرز 20ميليون تن مي‌رسد به همين دليل فضاي فروش اعتباري سيمان به‌شدت افزايش يافته اما اين فروش اعتباري هم با مشكلات بسيار زيادي مواجه شده است. حجم توليد سيمان در سال گذشته بالغ بر70ميليون تن بوده كه از اين ميزان 50ميليون تن در بازار داخلي فروخته شده و 18.8ميليون تن هم راهي بازار‌هاي صادراتي شده است.

با اين شرايط با توافق برسر عرضه سيمان در بورس كالا و دخالت نكردن دولت در قيمت‌گذاري كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند اين صنعت با يك تحول مواجه شود از طرف ديگر توافق‌هاي اوليه براي پوشش بتني جاده‌هاي كشور انجام شده كه اواسط مهر‌ماه نهايي خواهد شد. اين رويداد پس از آن اتفاق افتاد كه برخي فروشندگان قير اقدام به فروش قير تقلبي به وزارت راه و شهرسازي كردند كه در احداث جاده‌ها مورد استفاده قرار مي‌گرفت به اين ترتيب با تصميم جديد دولت براي بتني كردن جاده‌ها صنعت سيمان بازار جديدي به‌دست خواهد آورد و شركت‌هاي توليد‌كننده قير بازارهايشان را از دست خواهند داد. اين موضوع منجر به افزايش سود كارخانه‌هاي سيمان خواهد شد.

  • عرضه سيمان در بورس كالا قطعي شد

در همين رابطه علي پناهي، معاون توسعه بازار بورس كالا از انجام توافق نهايي با دولت و انجمن صفني سيمان خبر داد و گفت:در آخرين نشستي كه با حضور طرفين نمايندگان دولت و انجمن صنفي سيمان برگزار شد توافق نهايي براي عرضه سيمان در بورس كالا انجام شد و بورس كالا پيش‌شرط‌هايي را براي عرضه اين محصول اعلام كرد كه در نهايت مورد موافقت طرفين قرار گرفت.

او در مورد شروط بورس كالا گفت: پيش‌شرط اول بورس كالا براي عرضه سيمان در بورس كالا اين بود كه هيچ دخالتي در تعيين قيمت سيمان در بورس كالا وجود نداشته باشد و قيمت سيمان برمبناي عرضه و تقاضا و مكانيسم بورس تعيين شود. دومين شرط بورس كالا هم اين بود كه عرضه سيمان در بورس كالا چه فروش صادراتي و چه داخلي در حجمي انجام شود كه منجر به كشف قيمت منصفانه و دقيق اين محصول شود.

وي با بيان اينكه براي تعيين قيمت منصفانه بهتر است 70درصد سيمان توليدي دربورس كالا عرضه شود، تأكيد كرد: هر دو پيش‌شرط مورد توافق دولت و انجمن صنفي قرار گرفت و در نهايت قرار شد هرچه سريع‌تر زمينه عرضه سيمان در بورس كالا فراهم شود. پناهي در عين حال تأكيدكرد: از سوي ديگر انتظار انجمن صنفي سيمان اين بودكه دسترسي به كارگزاران بورس كالا از طريق استان‌ها وجود داشته باشد كه در اين زمينه هم مشكلي از سوي بورس كالا وجود ندارد و امكان عرضه و تعيين قيمت به‌صورت محلي در دسترس توليد‌كنندگان است. به‌گفته وي انجمن صنفي خواستار آن است كه امكان كشف قيمت سيمان به‌صورت منطقه‌اي هم وجود داشته باشد كه اين امكان از طريق بورس كالا مهياست.

کد خبر 273577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha