سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

حمام باغ لله کرمان از آثار تاریخی منحصر به‌فرد این شهر که در یکی از قدیمی‌ترین کوچه‌های شهرکرمان قرار دارد به‌دلیل نفوذ فاضلاب‌ها در این بنای تاریخی در حال تخریب است.

حمام تاریخی باغ لله کرمان را نجات دهید


خبرگزاري مهر ديروز در گزارشي با انتشار تصاوير حمام تاريخي باغ‌لله كه گفته مي‌شود در دوره قاجار بنا شده اما سبك معماري آن شبيه به معماري دوره صفوي است نسبت به تخريب اين بناي تاريخي ثبت ملي شده كشور هشدار داد. براساس اين گزارش حمام تاريخي باغ لله كرمان از 10سال پيش با فراموشي و بي‌توجهي مسئولين ميراث فرهنگي مواجه شده و وضعيت امروز آن در شرايط قرمز قرار دارد. كوچه باغ لله يكي از قديمي‌ترين نقاط شهر كرمان است كه بناهاي مختلفي با نام لله در آن قرار گرفته‌اند و حمام تاريخي باغ لله نيز در همين كوچه است.حمام تاريخي باغ لله در سال84با شماره 13066در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده بود. محمد ايرانمنش از ساكنان كوچه باغ لله كرمان به مهر گفته است، وقتي بنا تعطيل شد كسي براي مرمت و سرزدن به آن مراجعه نكرد و رفته رفته قسمت‌هاي مختلف حمام تخريب شد.

هم‌اكنون فاضلاب شهري كرمان حمام تاريخي باغ لله را پر كرده و رطوبت ناشي از نفوذ فاضلاب شهري موجب پوسيدگي و حتي تخريب بخش‌هايي از اين بناي ملي كشور شده است.

محمد رضا صبوري كارشناس ميراث فرهنگي نيز در گفت‌وگو با مهر خواسته است تا استانداري، ميراث فرهنگي و شهرداري براي نجات حمام تاريخي باغ لله وارد عمل شوند. به گفته او، حمام قاجاري باغ لله از مهم‌ترين و زيباترين بناهاي شهر كرمان است كه با بالا آمدن سطح آبگرفتگي‌ها با مشكل جدي مواجه شده است. او از سازمان ميراث فرهنگي خواسته است تا حمام باغ لله را از خطر نابودي نجات بدهد. به گفته او، كرمان مملو از آثار تاريخي است كه سال‌ها بي‌توجه رها شده است.

محسن موحدي، معاون ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان كرمان نيز گفت: مسئله اصلي بالا آمدن سطح آب‌هاست و تا اين مشكل رفع نشود دل‌نگراني‌ها ادامه دارد.وي گفت: 80درصد بناهاي تاريخي كرمان در بافت قديمي شهر قرار دارند و اين بافت در گودترين منطقه كرمان واقع شده است و بخش عمده مشكل ناشي از بالا آمدن سطح آب‌ها دراين منطقه است كه منجر به نمزدگي بناهاي تاريخي شهر كرمان شده است.

کد خبر 273497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha