حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع مسئولان محیط‌زیست نشان از آن دارد که محیط‌زیست رفته‌رفته به جایگاه واقعی خود نزدیک می‌شود؛ به‌ویژه آنکه علی لاریجانی در این مراسم گفت که «امروز حفظ محیط‌زیست یکی از نیازهای ضروری کشور است و نباید مسئله‌ای تفننی تصور شود.»

ضرورت توقف ۵ ساله شکار و صید در سراسر کشور

لاريجاني كه به دعوت رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در مراسم بزرگداشت مقام محيط‌بان حاضر شده بود، با اشاره به اينكه هركس اسلحه داشت نمي‌تواند به‌ گونه‌هاي ارزشمند كشور تعدي كند، بر ضرورت ممنوعيت شكار تأكيد كرد و افزود: بايد ضوابطي وضع شود تا طي 5سال هرگونه صيد و شكاري ممنوع شود. او گفت كه اگر سازمان حفاظت محيط‌زيست اين ممنوعيت را به مجلس پيشنهاد كند، مجلس از آن حمايت خواهد كرد. رئيس قوه مقننه با بيان اين مطلب افزود: امروز حفظ محيط‌زيست يكي از نيازهاي ضروري كشور است و نبايد مسئله‌اي تفنني تصور شود. او گفت كه در حال حاضر دخالت انسان در طبيعت آنقدر زيادشده كه برخي از گونه‌هاي گياهي و جانوري براي هميشه از بين رفته‌اند. لاريجاني با اشاره به اينكه شهرنشيني و توسعه، آسيب‌هاي بسيار جدي به محيط‌زيست وارد مي‌كند، تصريح كرد: در برخي موارد چاره‌اي جز پذيرفتن اين آسيب‌ها نداريم و محيط‌زيست تا حدودي ناچار است كه براي توسعه هزينه كند. در عين حال لاريجاني گفت كه مي‌توان توسعه را به‌گونه‌اي مديريت كرد كه با حفظ پايداري محيط‌زيست، درآمدزايي و اشتغال را نيز به‌دنبال داشته باشد. اما برخي تعدي‌ها به طبيعت غيرضروري است و در حقيقت سوءاستفاده از طبيعت است. به‌عنوان مثال، نمي‌شود برخي افراد با اسلحه و شكار گونه‌هاي جانوري كشور را نابود كنند.

حمايت مجلس از محيط‌بانان

بخشي از سخنان رئيس مجلس شوراي اسلامي به قدرداني و تجليل از محيط‌بانان اختصاص داشت. او در اين‌باره گفت: محيط‌باني كاري پرمشقت است و از آنجايي كه محيط‌بانان ضابط قوه قضاييه هستند نبايد زماني كه با متخلفان درگير مي‌شوند مانند يك فرد عادي با آنها برخورد شود.لاريجاني گفت: اگر حمايت از محيط‌بانان به‌عنوان ضابطين دادگستري به قانون جديدي نياز دارد مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست اين پيشنهادها را به مجلس ارائه دهند تا با توجه به محدوديت تعداد محيط‌بانان، قوانيني وضع شود كه اين حافظان طبيعت مورد حمايت قانوني قرار گيرند و با روحيه فعال به‌كار خود ادامه دهند. رئيس مجلس شوراي اسلامي تنفس براي جنگل‌هاي كشور را يكي ديگر از ضروريات مهم زيست‌محيطي عنوان كرد و افزود: درست است كه جنگل‌ها پس از مدتي به‌طور طبيعي به سن بهره‌برداري مي‌رسند اما تصويب قوانيني براي توقف بهره‌برداري‌ها با هدف احياي جنگل ضروري است.

تأكيد بر بهره‌برداري پايدار از معادن

رئيس مجلس خاطرنشان كرد: اگر سازمان حفاظت محيط‌زيست خواهان افزايش بودجه است با توجه به اينكه معادن يكي از مهم‌ترين منابع درآمد هستند، اين سازمان بايد مسير بهره‌برداري پايدار و مطابق با موازين زيست‌محيطي از معادن را فراهم كند تا بتوان از محل اعتبارات حاصل از بهره‌برداري از معادن، بودجه لازم براي رفع مشكلات زيست‌محيطي كشور را تأمين كرد.وي با اشاره به جلسات بودجه‌بندي در هفته آينده تأكيد كرد: سازمان حفاظت محيط‌زيست هرچه سريع‌تر پيشنهادهاي خود را براي بهبود دائمي وضعيت معيشت محيط‌بانان به مجلس ارائه كند تا اين موارد هنگام بودجه‌بندي در مجلس درنظر گرفته شود.

زمينه سازي براي مشاركت جوامع محلي

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست هم در اين مراسم ضمن تشكر از حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، گفت: به فرموده رهبرمعظم انقلاب بايد همه براي اعتلاي ايران تلاش كنيم. امروز اعتلاي حكومت‌ها و آنچه جزو معيارهاي اصلي حكم‌فرمايي مطلوب تلقي مي‌شود، بحث مديريت منطقي و پايدار منابع است. حفاظت از محيط‌زيست از شاخص‌هاي مهم در كارآمدي نظام‌هاي دنياست.معصومه ابتكار با بيان اينكه حفاظت از محيط‌زيست با يك زاويه معنوي در تعاليم انبيا نيز مشهود است و صرفا يك بحث بين‌المللي نيست، گفت: پرسش بزرگ دولت‌ها اين است كه آيا ما به درستي از محيط‌زيست حفاظت و امانت‌داري مي‌كنيم؟ و اينكه ما سرمايه‌هايي داريم، چه بخش‌هايي را بايد مصرف كنيم و چه بخش‌هايي را بايد حفاظت كنيم تا سرمايه‌ها باقي‌بماند. او درباره برنامه‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم گفت: جلب مشاركت جوامع محلي و همكاري با مردمي كه در حاشيه مناطق حفاظت شده زندگي مي‌كنند و جلب مشاركت سازمان‌هاي مردم‌نهاد در دستور كار سازمان‌ قرار دارد و تلاش مي‌كنيم كه اين برنامه‌ها هر چه زودتر اجرايي شود.

 

کد خبر 273496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha