مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

پرونده سقوط آنتونوف ۱۴۰ که منجر به کشته‌شدن ۴۰ نفر از هموطنان‌مان شد همچنان در مجلس و قوه قضاییه در حال پیگیری است.

انتونوف

 بعد از گزارشي كه رئيس سازمان هواپيمايي كشوري درباره دلايل سقوط هواپيماي آنتونوف140 ارائه داد، جمعي از نمايندگان مجلس خواستار حضور مسئولان ذيربط ازجمله وزير راه و شهرسازي در مجلس شده‌اند.رئيس سازمان هواپيمايي كشوري روز يكشنبه، در يك نشست خبري، گرماي بيش از 38درجه، بار اضافي هواپيما و در نتيجه ازكارافتادن موتور سمت راست را به‌عنوان دلايل سقوط هواپيماي آنتونوف140 اعلام كرده بود؛ دلايلي كه نشان مي‌دهد مي‌شد با كمي نظارت دقيق‌تر از يك فاجعه جلوگيري كرد. بعد از اعلام اين دلايل، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواستار توضيح مقامات مسئول درباره غفلت‌هاي صورت گرفته شده‌اند. 19 مرداد‌ماه در جريان سقوط هواپيماي آنتونوف 140در حوالي شهرك آزادي تهران 40نفر كشته و 9 نفر مجروح شدند.

  • مجلس در برخورد با خاطيان جدي است

احمدعلي مقيمي نايب‌رئيس كميسيون عمران مجلس در گفت‌وگو با همشهري با بيان اينكه امروز كميسيون عمران مجلس از وزير راه و شهرسازي و يا آقاي جهانگيريان رئيس سازمان هواپيمايي كشور دعوت خواهد كرد تا درخصوص اين حادثه پاسخگو باشند گفت: دوران اينكه بگوييم جعبه سياه هواپيما پيدا نشده يا همه تقصيرها را برگردن خلبان بيندازيم گذشته است، بايد مسئولان مقصر در اين حادثه و خاطيان را پيدا كنيم و با آنها برخورد شود.مقيمي گفت كه مجلس سؤال جدي در اين‌باره از وزير راه و شهرسازي دارد و اگر آقاي آخوندي با خاطيان اين حادثه برخورد نكند مجلس وظيفه قانوني‌اش را در قبال وزير راه و شهرسازي انجام خواهد داد.

محمدصالح جوكار عضو كميسيون امنيت ملي مجلس هم در اين‌باره به همشهري گفت: وزير و مسئولان سازمان هواپيمايي كشوري بايد درخصوص سقوط هواپيماي آنتونوف پاسخگو باشند. حفظ جان مردم قطعا واجب‌تر و ارزشمندتر از درآمد‌زايي آن هم به هرقيمتي براي يك سازمان يا يك وزارتخانه است.جوكارتأكيد كرد: دستگاه قضايي بايد به اين پرونده ورود كرده و با مقصران اصلي اين حادثه برخورد كند. ‌ مجلس هم از وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان هواپيمايي كشور براي ارائه توضيحات بيشتر دعوت خواهد كرد.

  • از استعفا خبري نيست

عليرضا خسروي عضو كميسيون عمران مجلس هم معتقد است كوتاهي مسئولان مربوطه كه منجر به حادثه سقوط هواپيماي آنتونوف شده است، به نوعي امنيت پرواز‌ها در كشور را خدشه دار كرده است. او با بيان اينكه اين اشتباهات از سوي مسئولان قابل‌قبول نيست گفت: وزارت راه و شهرسازي و همينطور سازمان هواپيمايي كشوريي بايد بيش از اين مسئوليت پذيربوده و تبعات تصميمات اشتباه خود را بپذيرند.

خسروي با اشاره به حادثه غرق‌شدن يك كشتي در كره‌جنوبي كه باعث استعفاي برخي مسئولان در اين كشور شد گفت: ظاهرا در كشورما چنين حوادثي ديگر طبيعي شده و قرار نيست كسي پاسخگو باشد.از سوي ديگر رئيس كميته حمل‌ونقل مجلس و عضو كميسيون بررسي عوامل سقوط آنتونوف معتقد است كه اعطاي مجوز پرواز به هواپيماي آنتونوف جاي بحث دارد به‌ويژه آنكه شرايط قابل كنترلي نظير ميزان بار هواپيما و شرايط آب و هوايي در پرواز مورد نظر، وجود داشت كه بايد نظارت دقيق‌تري روي آن انجام مي‌گرفت.

احمد جباري گفت: هنوز گزارش‌ها نهايي نشده است. پس از اعلام گزارش به كميسيون عمران، در صحن علني قرائت خواهد شد تا به عملكرد دستگاه‌هاي ذيربط در اين زمينه رسيدگي شود.اين عضو كميسيون عمران ادامه داد: بايد مشخص شود كه چرا اين هواپيما با اين شرايط مجوز پرواز گرفته است. وقتي بار اضافي در آن وجود داشته، چرا پيش از پرواز اين مسائل به‌طور دقيق چك نشده است. سازمان هواپيمايي بايد دستورالعمل نظارتي دقيقي را اجرا مي‌كرد تا اين مجوز صادر نشود.

  • برخورد با ضعف نظارتي

محمد فيروزي، ديگر عضو كميسيون عمران مجلس نيز به همشهري گفت: قرار بود با حضور وزير راه و شهرسازي در كميسيون عمران، گزارش كامل دلايل سقوط ارائه شود كه اين اتفاق رخ نداده است. مجلس منتظر اين گزارش است تا بررسي كارشناسانه‌اي انجام دهد و دستگاه‌هاي نظارتي و قوه قضاييه نيز با عواملي كه با سهل‌انگاري خود در آن دخيل بوده‌اند، برخورد كنند.

اين نماينده مجلس ادامه داد: اين مسائلي كه ذكر شده توجيه‌كننده سقوط نيست. بايد در مورد عواملي كه پيش از پرواز قابل كنترل و چكاپ بوده است، توضيح داده شود. اين گزارش خيلي كارشناسانه و واقع‌بينانه نيست و بايد گزارش رسمي و مكتوب ارائه شود تا اگر ضعف نظارتي سازمان هواپيمايي وجود داشته با آن برخورد شود.منصور آرامي، عضو ديگر كميسيون عمران مجلس نيز گفت: اينطور كه مشخص است عواملي به‌غير از خطاي خلبان در اين سانحه دخيل بوده است. اگر به اين نتيجه برسيم كه ضعف و عدم‌نظارت در آن دخيل بوده است، عوامل خاطي به دستگاه قضايي معرفي خواهند شد.

  • چه‌كسي پاسخگوست ؟

يك روز بعد از اظهارات رئيس سازمان هواپيمايي كشوري درخصوص دلايل سقوط هواپيماي ايران 140تهران - طبس، برخي خانواده‌هاي قربانيان اين حادثه نسبت به اين اظهارات واكنش نشان دادند.جواد طالبي كه در اين حادثه همسر و 2فرزند خردسالش را از دست داده به همشهري مي‌گويد: «آنطور كه شنيدم درباره وزن هواپيما و اينكه موتور سمت راست از كار افتاده صحبت كردند. مسئولان خيلي زحمت كشيدند كه اين حرف‌ها را زدند. اين مسائل از اول مشخص بود و نيازي نداشت اين همه زحمت بكشند و حتي از روسيه كارشناس بياورند. اينها بحث كارشناسي است و ما هر حرفي بزنيم مي‌گويند شما كارشناس نيستيد و نبايد اظهارنظر كنيد اما در اين بين رئيس سازمان هواپيمايي حرف‌هايي را زدند كه براي من به‌عنوان كسي كه همسر و فرزندان خردسالش را در اين حادثه از دست داده خيلي سخت و سنگين است.

ايشان فرمودند ما دنبال مقصر نيستيم و فقط مي‌خواهيم از اين به بعد اين اتفاقات تكرار نشود. حرف من اين است كه شما چه كاره هستي كه دنبال مقصر باشي يا نباشي؟ ايشان خودشان در مظان اتهام قرار دارند. ايشان چطور به همين سادگي از اين موضوع عبور مي‌كنند و مي‌گويند دنبال مقصر نيستيم. ايشان به‌عنوان رئيس سازمان هواپيمايي نخستين شخصي است كه بايد درباره اين حادثه پاسخگو باشد. اين تنها نظر من نيست بلكه نظر بسياري از خانواده‌هاي داغدار است كه امكان ارتباط با رسانه‌ها را ندارند. اگر سازمان هواپيمايي دنبال مقصر نيست پس بعد از 50روز دنبال چه چيزي مي‌گردد؟

اين همه انسال جان‌شان را از دست دادند، نبايد مقصر حادثه معلوم‌شود؟» طالبي ادامه مي‌دهد: «بحث از‌كار افتادن موتور هواپيما چيزي است كه از همان روز اول معلوم بود. اما اين سؤال كه چرا موتور ازكار افتاده را هنوز كسي جواب نداده است. يا درباره افزايش بار چيزي است كه از اول مشخص بود. اما چه‌كسي بايد از افزايش بار جلوگيري مي‌كرد؟ يا اينكه درباره بحث خطاي فردي كه عنوان شده در اين‌باره چه‌كسي بايد پاسخگو باشد ؟ اينها سؤالات و ابهاماتي است كه هنوز به آن پاسخي داده نشده است. مدتي قبل كارشناسان درباره پرواز اين هواپيما هشدار داده بودند. اين هواپيما اجازه نداشت در شرايط آب و هوايي گرم پرواز بكند. يا اينكه درباره بار اضافي هشدار داده بودند چون با افزايش بار از راندمان اين نوع هواپيما كم مي‌شود.»

  • نگذاريد خوني پايمال شود

اميرتيمور سپهري، يكي از نزديكان خانواده خسروي است كه در اين حادثه 6نفر از آنان جان‌شان را از دست دادند و يكي از آنها هنوز درگير بيمارستان و عمل جراحي است. سپهري نيز درباره اين گزارش ناخرسند است و مي‌گويد: «بعد از اين گزارش من با چند خانواده ديگر هم به‌طور تلفني صحبت كردم كه همه ناراحت و عصباني بودند. متأسفانه هميشه كسي را مقصر اعلام مي‌كنند كه نتوانند محاكمه‌اش كنند. درباره علت اين فاجعه فقط اعلام شد كه مشكل نقص فني بود. اين موضوع درست است اما مثلا اعلام شد هواپيما در هواي گرم پرواز كرده، اين يك چيز طبيعي است.

چرا كه تهران دست‌كم نيمي از روزهاي سال را دماي بالايي دارد. وقتي مثلا دماي تهران 38درجه باشد دماي طبس كه مقصد اين هواپيما بود بيشتر از 45درجه است. در چنين شرايطي چرا به اين هواپيما اجازه پرواز داده شد؟ يا درباره اضافه وزن. اين هواپيما قبلا تعداد صندلي‌هاي كمتري داشته اما به‌تدريج صندلي‌هاي آن را اضافه كرده‌اند. به حدي كه هواپيما راهروهاي تنگي داشته است و طبعا وزنش هم بيشتر شده بود. درهرحال در اين ماجرا مسافران تقصيري نداشتند و اين مسئولان بودند كه با وجود نقص فني موتور، دماي بالا و وزن زياد به هواپيما اجازه پرواز دادند كه بايد پاسخگو باشند. چون اين هواپيما نبايد پرواز مي‌كرد. انتظار ما اين است كه با عدالت به اين پرونده رسيدگي شود تا خون كشته‌شدگان پايمال نشود. »

کد خبر 273489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha