محمد کرباسی: ۹۰سال طول کشید تا مردم افغانستان با عبور از میان کودتا، تجاوز نظامی، افراطی‌گری، خون و گلوله بتوانند سرانجام روز گذشته به نخستین مراسم انتقال قدرت دمکراتیک در این کشور برسند.

افغانستان انتخابات

 روز گذشته در ارگ رياست‌جمهوري افغانستان كه تاكنون كشته شدن ۵ رئيس‌جمهور را به‌خود ديده، براي نخستين بار بدون خشونت قدرت از حامد كرزي به اشرف غني احمد زي تحويل داده شد و به جاي خونريزي اين بار اشرف غني به عبدالله عبدالله رقيب سابق خود دست همكاري داد و سوگند مشترك ياد كرد. از زماني كه در نخستين قانون اساسي افغانستان حق انتخاب سياسي براي مردم اين كشور به رسميت شناخته شد طي ۹۰ سال گذشته هيچ وقت قدرت مسالمت‌آميز از رئيس‌جمهوري كه با رأي مردم انتخاب شده باشد به فرد منتخب جديد تحويل داده نشده بود. تروريست‌ها حتي با وجود عزم مردم افغانستان براي داشتن كشوري دمكراتيك حتي ديروز هم ساكت نبودند و همزمان با مراسم تحليف دست به حمله انتحاري در كابل زدند كه كشته شدن ۱۳نفر را به‌دنبال داشت. اما چه قدرتي و كدامين بمب مي‌تواند در مقابل اراده ۳۰ميليون نفر جمعيت يك كشور بايستد؟

اشرف غني احمدزي و عبدالله‌عبدالله كه در مرحله دوم انتخابات رياست‌جمهوري افغانستان رقابت سخت و اختلاف‌هاي شديد داشتند روز گذشته به همراه حامد كرزي روزي تاريخي را رقم زدند تا همه قلب‌هايشان براي كشور بتپد. پس از هفته‌ها اختلاف بر سر اتهام تقلب در مرحله دوم انتخابات روز گذشته در ميان تدابير شديد امنيتي اشرف غني احمدزي به‌عنوان فرد به‌دست آورنده بيشترين آراي مردم به همراه معاونان خود به‌عنوان رئيس‌جمهور جديد افغانستان سوگند خورد. عبدالله عبدالله هم با توافق به‌دست آمده ميان دوطرف روز گذشته براي فعاليت در پست رياست اجرايي به همراه معاونان خود سوگند ياد كرد تا به نوعي قدرت به‌صورت توافقي ميان آن دو تقسيم شود.

عبدالله در سخنراني خود با تقدير از مردم افغانستان براي شركت در انتخابات برگزاري اين مراسم را آغاز فصل جديدي در تاريخ اين كشور توصيف كرد. او با تأكيد بر فعاليت به‌عنوان تيمي واحد به همراه احمد زي گفت: صلح، تأمين امنيت، حاكميت قانون، اصلاحات اداري، اصلاحاتي در قانون اساسي از تعهدات ماست كه براي آن تشريك مساعي خواهيم كرد. اشرف غني احمد زي اما نخستين سخنراني خود را به‌عنوان رئيس‌جمهور افغانستان با كاري نو شروع كرد. او در ابتدا به مهمانان مراسم به زبان ازبكي خوشامد گفت.

معاون اول رئيس‌جمهور جديد افغانستان، عبدالرشيد دوستم، از قوم ازبك است و اين براي نخستين بار در تاريخ افغانستان بود كه رئيس‌جمهوري در مراسم تحليف خود به زبان ازبكي هم سخن گفت. رئيس‌جمهور افغانستان با تأكيد بر متفاوت بودن افغانستان امروز نسبت به گذشته تأكيد كرد كه اين كشور ديگر تابع كسي نيست. او با اعلام اينكه به‌دنبال صلح و آرامش پايدار در افغانستان است از طالبان و حزب اسلامي براي مذاكرات سياسي دعوت كرد. اشرف غني تأكيد ويژه‌اي بر سياست خارجي دولتش داشت و 5حلقه را در روابط خارجي اين كشور ترسيم كرد. او حلقه اول سياست خارجي اين كشور را كشورهاي همسايه دانست و بر نياز بر امضاي پيمان همكاري با اين كشورها تأكيد كرد.

او گفت: از خاك كشور ما عليه هيچ كشوري استفاده نخواهد شد و از آنها توقع داريم كه از خاك‌شان عليه ما استفاده نشود. رئيس‌جمهور افغانستان حلقه دوم را كشورهاي اسلامي دانست و اعلام كرد كه نخستين سفرش را به عربستان انجام خواهد داد. به گفته اشرف غني در حلقه سوم كشورهاي آمريكا، كانادا و ژاپن قرار دارند و حلقه چهارم سياست خارجي اين كشور كشورهاي آسيايي خواهند بود. اشرف غني حلقه پنجم را سازمان‌هاي بين‌المللي دانست و تأكيد كرد كه كشورش به كمك جامعه جهاني براي تجهيز نيروهاي امنيتي نياز دارد.

  • رئيس‌جمهور جديد

وزير دارايي سابق افغانستان و از مقام‌هاي سابق بانك جهاني است. او اما علاوه بر تجربه اقتصادي، دكتراي خود را در رشته مردم‌شناسي از دانشگاه آمريكايي بيروت گرفته و چهره‌اي روشنفكر در جامعه افغانستان شناخته مي‌شود. اين نامزد رياست‌جمهوري كه در خانواده‌اي پشتون به دنيا آمده يك سياستمدار تكنوكرات به‌حساب مي‌آيد. حاميان اصلي اشرف غني احمدزي از ميان تحصيل كرده‌ها و جامعه روشنفكري است اما درصد زيادي از آراي او هم قومي است. با انتخاب ژنرال دوستم رهبر با نفوذ قوم ازبك به‌عنوان معاون اول او آراي زيادي را از ميان پشتون‌ها و ازبك‌ها به‌دست آورد. اشرف غني تأكيد كرده به‌دنبال اصطلاحات به‌ويژه در دستگاه قضايي اين كشور براي مبارزه با فساد است.

  • رئيس اجرايي

او كه چشم پزشك است و سابقه دوستي نزديك با احمد شاه مسعود، فرمانده ارشد جبهه ضد‌طالبان را دارد با فعاليت به‌عنوان وزير امور خارجه افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به‌خاطر تسلط به زبان انگليسي خيلي سريع در ميان كشورهاي ديگر شناخته شد. عبدالله عبدالله به‌شدت در طول سال‌هاي گذشته به دولت كرزي تاخته است. در سال ۲۰۱۰ او ائتلاف براي تغيير و اميد را تشكيل داد كه يك سال بعد به ائتلاف ملي افغانستان تغيير يافت؛ ائتلافي كه بسياري از نمايندگان و چهره‌هاي مخالف دولت را در خود جاي داده است. عبدالله خودش تاجيك است و حمايت اين قوم را در اختيار دارد. او همچنين خان محمد از ميان پشتون‌ها را به‌عنوان معاون دوم در كنار محمد محقق از رهبران تأثير‌گذار هزاره و رئيس «حزب وحدت مردم افغانستان» را به‌عنوان معاون اول انتخاب كرد تا حمايت اين دو قوم را هم داشته باشد.

کد خبر 273476

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha