همشهری آنلاین: منابع پارلمانی در عراق فاش کردند که حیدر العبادی در تلاش برای کاهش نفوذ نوری مالکی، در روزهای اخیر بسیاری از نزدیکان نخست‌وزیر پیشین در نهادهای نظامی و امنیتی را برکنار کرده است.

اقدامات ضربتی العبادی برای کاهش نفوذ مالکی در عراق

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اخیراً تصمیماتی در راستای تضعیف قدرت و نفوذ نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین این کشور اتخاذ کرده که این تصمیمات با مخالفت ائتلاف دولت قانون که مالکی و العبادی هر دو از اعضای آن محسوب می شوند، مواجه شده است.

از مهم‌ترین تصمیماتی که العبادی به تازگی اتخاذ کرده حذف سمت "فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق" است که در قانون اساسی ایجاد شده بود و به نخست‌وزیر این کشور اعطا می‌شد. ائتلاف دولت قانون در گذشته برای به‌دست آوردن این سمت تلاش‌های بسیاری کرده بود.

العبادی همچنین دستور تغییر 120 تن از فرماندهان وزارت دفاع این کشور را صادر کرده و دو تن از ژنرال‌های ارشد ارتش که به نوری مالکی نزدیک بودند را نیز بازنشست کرده است. این دو فرمانده سرلشکر عبود قنبر، معاون رئیس ستاد ارتش عراق و سرلشکر علی غیدان، فرمانده نیروهای زمینی این کشورند که از طرفداران مالکی در نیروهای مسلح محسوب می‌شدند.

بنا به گفته منابع عراقی، تصمیمات اخیر حیدر العبادی تاکنون توانسته نیمی از نفوذ و قدرت مالکی در داخل مؤسسات نظامی و امنیتی عراق را کاهش دهد اما نخست‌وزیر اسبق عراق همچنان یکی از قدرتمندترین رجال سیاسی در این کشور محسوب می‌شود.

حیدر العبادی پیشتر نیز برای راضی نگه‌داشتن دیگر جریان‌های سیاسی در عراق حملات هوایی به شهرهای و مناطق مسکونی ‌که به کنترل داعش درآمده را متوقف کرد که کارشناسان نظامی معتقدند این تصمیمات باعث شکست‌های اخیر ارتش عراق در فلوجه بوده است.

به گفته منابع پارلمانی عراق، اقدامات اخیر العبادی باعث ایجاد دودستگی در ائتلاف قانون شده که هم‌اکنون بیش از 100 کرسی پارلمان را در اختیار دارد و در واقع این ائتلاف به دو بخش طرفدار مالکی و طرفدار العبادی تقسیم شده است.

نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق هم‌اکنون معاون رئیس‌جمهوری این کشور است و از چهره‌های سیاسی بانفوذ در عراق محسوب می‌شود.

کد خبر 273454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha