همشهری آنلاین: خالق وب می‌گوید جهان به منشوری کبیر نیاز دارد تا با اقتدا به آن بتواند با دخالت‌ها و کنترل‌های روزافزون دولت‌ها و شرکت‌ها مبارزه کند.

براساس گزارش گاردين، تيم برنرز‌لي دانشمند رايانه‌اي كه 25 سال پيش وب را خلق كرد، پيشنهاد تصويب قانون‌هايي را داده‌است كه بتوانند استقلال اينترنت را تضمين كرده و حريم خصوصي كاربران را حفظ كنند.

به گفته برنرز لي كه در فستيوال "وبي كه ما مي‌خواهيم" سخنراني مي‌كرد، اگر شركتي كنترل دارايي‌هاي آنلاين كاربران را در اختيار داشته‌باشد، اگر بتوانند وب‌سايت‌هايي كه كاربران به آنها مراجعه مي‌كنند را كنترل كنند، پس كنترل وسيعي روي زندگي آنها خواهند‌داشت.

به گفته وي اگر دولتي بتواند مانع از مراجعه كاربري به يك وب‌سايت شود، پس مي‌تواند واقعيت را آنطور كه دوست دارد نمايش دهد تا قدرت خود را حفظ كند. كنترل و سواستفاده از اينترنت ناگهان براي دولت‌ها و شركت‌هاي بزرگ به شدت وسوسه‌انگيز شده‌است.

برنرز‌لي، مدیر کنسرسیوم شبکه تارگستر جهانی است، نهادي كه توليد راهكارهاي توسعه اينترنت را به عهده دارد. برنرز‌لي به دنبال نسخه‌اي اينترنتي از منشور كبير بريتانيا است، منشوري كه در قرن سيزدهم ميلادي به عنوان تضميني براي حفظ حقوق اوليه و آزادي انسان‌ها تدوين شد.

افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن، پيمانكار سابق آژانس امنيت ملي آمريكا درباره برنامه جاسوسي گسترده دولت آمريكا از شهروندان در سرتاسر جهان، نگراني‌ها برسر آزادي اينترنت و حريم خصوصي را به شدت افزايش داده‌است. همچنين قانون جديد حق فراموش‌شدگي كه به تازگي توسط اتحاديه اروپا تصويب شده و به كاربران امكان مي‌دهد از گوگل درخواست كنند اطلاعات مربوط به آنها را حذف كند، نسبت به سانسور محتواي اينترنت ايجاد نگراني كرده‌است.

برنرز‌لي مي‌گويد: اينترنت بارها مورد سواستفاده قرار گرفته‌است، از اين رو اكنون به منشور كبيري نيازمند است كه بگويد: من وبي بدون جاسوسي مي‌خواهم، جايي كه خبري از سانسور نباشد. برنرز‌لي در پاسخ به اين نقد كه آزادي بدون محدوديت اينترنت برابر است با انتشار مطالب مخوف و مخرب، گفت مواردي هستند كه غيرقانوني‌اند: مطالب غيراخلاقي، كلاهبرداري، آموزش سرقت از بانك، اين موارد پيش از وب غيرقانوني بوده‌اند و پس از آن نيز غيرقانوني خواهند‌بود.

کد خبر 273438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha