دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

جوانی که متهم است در جریان یک درگیری خیابانی طلبه‌ای که او را امر به معروف کرده بود با ضربه چاقو به قتل رسانده است، برای دومین مرتبه محاکمه شد و درحالی‌که اشک می‌ریخت از خانواده مقتول خواست او را ببخشند.

حوادث دادگاه

نيمه‌شب 25شهريور‌ماه سال 90 درگيري بين طلبه‌اي جوان به‌نام علي با جوان ديگري به نام احسان موجب جراحت شديد طلبه جوان شد. هر‌چند اين جراحت عميق بود اما بعد از مدتي علي از مرگ نجات يافت و با رضايت او ضارب كه دستگير و زنداني شده بود، بخشيده و آزاد شد. اين پايان اين پرونده نبود چرا كه با گذشت ماه‌ها از اين حادثه علي بار ديگر به بستر افتاد و شرايطش وخيم شد تا اينكه سرانجام جانش را از دست داد.با مرگ طلبه جوان خانواده او كه پيش از اين نسبت به ضارب اعلام گذشت كرده بودند خواستار دستگيري و مجازات او شدند. به اين ترتيب احسان بار ديگر دستگير شد تا به اتهام قتل عمدي محاكمه شود.

در نخستين جلسه رسيدگي به اين پرونده كه خردادماه برگزار شد نماينده دادستان گفت:‌گزارش پزشكي قانوني علت اصلي مرگ مقتول را آسيب منتشر شده ريوي و كاهش اكسيژن در نتيجه اصابت جسم نوك تيز اعلام كرد. با اين حال محاكمه براي دريافت گزارش نهايي پزشكي قانوني در اين‌باره به جلسه بعدي موكول شد.

  • گزارش سرنوشت‌ساز

3‌ماه بعد از رسيدگي به اين پرونده در دادگاه سرانجام پزشكي قانوني نظريه خود را درباره جراحات و علت مرگ علي اعلام كرد. براساس اين گزارش ضربه‌اي كه متهم 3سال قبل از مرگ مقتول به گردن او وارد كرده بود رابطه مستقيمي با مرگش داشت. به اين ترتيب صبح ديروز متهم بار ديگر در دادگاه محاكمه شد.

  • آخرين جلسه محاكمه

در ابتداي اين جلسه كه در شعبه 113دادگاه كيفري استان تهران، به رياست قاضي حسين اصغرزاده برگزار شد، پدر و مادر مقتول در جايگاه ايستادند و مثل جلسه گذشته خواستار قصاص متهم شدند. مادر مقتول گفت: تصميم‌مان همان است كه قبلا اعلام كرديم. علي فقط تذكر لساني داده بود اما اين جوان آنطور كه ما شنيديم از پشت به او حمله كرد. به همين دليل خواسته ما اشد مجازات براي متهم است.

در ادامه اين جلسه نوبت به متهم رسيد تا از خودش دفاع كند. او گفت: من قصدي براي كشتن كسي نداشتم. همه‌‌چيز در يك لحظه اتفاق افتاد و من نمي‌خواستم اين اتفاق بيفتد و فقط براي ترساندن چاقو كشيدم. وي ادامه داد: آن شب مشروبات الكلي مصرف كرده بودم و وضعيت عادي نداشتم. مقتول يك لحظه به سمتم آمد و عينكش را برداشت. من فكر كردم مي‌خواهد با من درگير شود. به همين دليل ترسيدم و چاقو كشيدم و ضربه‌اي به گردنش زدم. قبول دارم كه اشتباه كردم. نبايد كنترل خودم را از دست مي‌دادم. من بزرگ‌ترين اشتباه زندگي‌ام را مرتكب شدم.

در ادامه اين جلسه وكيل مدافع متهم در جايگاه ايستاد و در دفاع از موكلش گفت: بين متهم و مقتول از قبل هيچ رابطه و شناختي وجود نداشت و آنها هيچ خصومتي با يكديگر نداشتند و اين ماجرا فقط يك حادثه و درگيري آني بود. وكيل مدافع متهم ادامه داد: نكته مهم ديگر اينكه مقتول در درمان خود كوتاهي كرده است، چرا كه او با رضايت خودش از بيمارستان مرخص شده و تا زمان مرگ به پزشك مراجعه نكرده بود.

اين در حالي است كه پزشكي قانوني در گزارش اوليه خود نيز اعلام كرده بود وضعيت مقتول در حال بهبودي است و طول درمانش تمام‌شده است. از سوي ديگر قصور پزشكي نيز در مرگ علي مزيد بر علت است چرا كه طبق اظهارات دوستان او شب حادثه آنها براي پذيرش علي به 24بيمارستان مراجعه كردند اما هيچ كدام حاضر به جراحي او نبودند تا اينكه بالاخره ساعت 4صبح يعني 5ساعت بعد از حادثه او جراحي شده است.

به همين دليل قصور پزشكي نيز مي‌تواند يكي از دلايل مرگ مقتول باشد. در پايان جلسه به دستور قاضي اصغرزاده متهم بار ديگر در جايگاه ايستاد تا براي آخرين مرتبه از خود دفاع كند. متهم درحالي‌كه اشك مي‌ريخت به سوي پدر و مادر مقتول رفت و به‌دست و پايشان افتاد. او به آنها التماس كرد تا او را ببخشند.در چنين شرايطي رئيس دادگاه ختم دادرسي را اعلام كرد و همراه با 4مستشار دادگاه وارد شور شد.قاضي حسين اصغرزاده در پايان اين جلسه به خبرنگار همشهري گفت: من و همكارانم در اين جلسه با دقت به خواسته اولياي دم و دفاعيات متهم و وكيلش توجه كرديم و تا 2روز ديگر رأي پرونده صادر خواهد شد.

کد خبر 272777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha