طلافروش ورشکسته قصد داشت با فروش عتیقه‌های تاریخی به بازرگان ترکیه‌ای آنها را به اروپا بفرستد اما پیش از انجام معامله دستگیر شد.

ظروف عتیقه

تيرماه سال‌جاري مأموران يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان تهران در جريان گزارشي قرار گرفتند كه نشان مي‌داد مردي محموله‌اي از اشياي تاريخي در اختيار دارد و به‌دنبال مشتري مناسبي براي فروش آنها مي‌گردد. تيمي از مأموران با دستورسرهنگ‌دوم پاسدار حسن قسمتي، فرمانده يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان تهران تحقيقات خود را در اين زمينه شروع كردند. آنها در اقدامات اطلاعاتي ردي از مرد قاچاقچي پيدا كردند و دريافتند كه او قصد دارد محموله را به يك بازرگان تركيه‌اي بفروشد. با اين اطلاعات مأموران وي را زيرنظر گرفتند تا اينكه موفق به شناسايي مخفيگاه او در شرق تهران شدند.

  • دستگيري

در تجسس‌هاي بعدي مشخص شد كه مرد قاچاقچي با بازرگان تركيه‌اي در خانه‌اش قرار گذاشته تا با وي معامله كند. با توجه به حساس بودن موضوع مأموران اين خانه را محاصره كردند تا اينكه سوم شهريورماه با دستور قضايي و در اقدامي غافلگيرانه وارد آنجا شدند و متهم را دستگير كردند. در بازرسي خانه متهم يك صندوقچه قديمي كشف شد كه مأموران بعد از باز كردن آن عتيقه‌ها را كه به‌صورت ماهرانه‌اي پنهان شده بود، كشف كردند.

  • گنجينه تاريخي

عتيقه‌هاي كشف شده كه 14قلم شيء تاريخي بودند در اختيار كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي استان تهران قرار گرفتند تا ارزشگذاري شوند. طبق نظر كارشناس، اشياي مكشوفه شامل كوزه‌هاي سفالي خاكستري عصر آهن متعلق به هزاره اول قبل از ميلاد، تشت مفرغي با لبه كنگره‌دار و داراي كتيبه كوفي دوره سلجوقيان، 2عدد پايه‌هاي مفرغي هزاره اول قبل از ميلاد، يك عدد خنجرمفرغي هزاره اول قبل از ميلاد، يك قدح ساده مفرغي اسلامي قرون مياني 7و 8هجري، يك عدد شمشيرمفرغي با كتيبه ميخي هزاره اول قبل از ميلاد و 2عدد حلقه مفرغي هزاره اول قبل از ميلاد بودند كه ارزش زيادي دارند.

  • ناكامي در معامله 300ميليوني

با دستگيري قاچاقچي ميانسال و انجام تحقيقات از وي مشخص شد كه اين مرد طلافروش بوده و سال‌هاست در زمينه خريد و فروش اشياي عتيقه فعاليت دارد. او در بازجويي‌ها گفت: سال‌ها پيش طلاساز و طلافروش بودم اما ورشكست و مجبور شدم مغازه‌ام را تعطيل كنم. براي همين تصميم گرفتم با خريد و فروش عتيقه‌ها و اشياي زيرخاكي به ثروتي كه در گذشته داشتم برسم. براي همين از سال‌ها قبل به يكي از شهرهاي غربي سفر كردم و اقدام به خريد و جمع‌آوري عتيقه كردم تا اينكه چندوقت پيش با پيدا كردن مشتري تصميم به فروش كلكسيون عتيقه‌هايم گرفتم. وي در ادامه گفت: مشتري من يك بازرگان تركيه‌اي بود كه قرار بود با او وارد معامله شوم. مي‌خواستم محموله را به قيمت 300ميليون تومان بفروشم و مرد قاچاقچي آنها را به يكي از كشورهاي اروپايي منتقل كند و در آنجا بفروشد. اما دستگير شدم و نقشه‌هايم ناكام ماند.

قاضي سيدسجاد منافي آذر، بازپرس شعبه 12دادسراي ناحيه 5تهران با بيان اين خبربه همشهري گفت: در اين پرونده با تلاش مأموران يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان تهران، اشياي تاريخي پيش از خروج از كشور كشف شد و متهم اين پرونده با قرارقانوني روانه زندان شد. بررسي‌ها درخصوص چگونگي به‌دست آوردن اين اشيا ادامه دارد تا زواياي پنهان آشكار شود.

کد خبر 272775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha