همشهری آنلاین: سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران که برای بازدید وضعیت دریاچه ارومیه به آذربایجان غربی سفر کرده است، گفت: نجات این دریاچه نیاز به زمان دارد و یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش ایرنا، "کوجی هاندا" روز یکشنبه در دیدار استاندار آذربایجان غربی و مدیران محیط زیست، آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی این استان افزود: طرح کشاورزی پایدار با همکاری دولت ژاپن، سازمان ملل و دولت ایران در حال اجراست و خوشحالیم که این طرح با موفقیت اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: سابقه همکاری دو کشور در زمینه احیای دریاچه ارومیه به مذاکرات زیست محیطی سال گذشته شینزوآبه نخست وزیر ژاپن و حجت‌الاسلام حسن روحانی ريیس جمهوری ایران باز می‌گردد.

سفیر ژاپن در تهران ادامه داد: تلاش‌های برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) در زمینه احیای دریاچه ارومیه جای تشکر دارد و این بخش نیز حمایت‌های ویژه‌ای در این زمینه داشته است.

ایران و ژاپن به غیر از همکاری‌های چند جانبه با یکدیگر در زمینه احیای دریاچه ارومیه، یک همکاری دو جانبه نیز از طرف موسسه جایکای ژاپن با آذربایجان غربی در خصوص احیای دریاچه ارومیه دارد.

جایکا نام یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که کشورهای در حال توسعه را در زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی یاری می‌کند.

سفیر ژاپن در تهران همچنین افزود: جایکا سمینارهای متعددی در این زمینه برگزار کرده و متخصصان حوزه آب خود را به این منطقه اعزام کرده است.

انتظار می‌رود تا جایکا با مذاکراتی که با ستاد احیای دریاچه ارومیه دارد به یک اولویت‌بندی درباره 24 اولویت در احیای دریاچه ارومیه برسد تا همکاری‌ها و کمک‌های جایکا در این زمینه بیشتر تبیین و تعریف شوند.

وی در زمینه مناطق گردشگری آذربایجان غربی نیز گفت: این استان دارای ظرفیت‌های عظیم گردشگری است که می‌توانند به عنوان یک سرمایه بزرگ اقتصادی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

به گزارش ایرنا، دولت‌های ایران و ژاپن اردیبهشت ماه امسال سند همکاری مشارکت دولت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه را به امضا رساندند.

دولت ژاپن به دلیل موقعیت وخیم دریاچه ارومیه تصمیم گرفته است تا یک میلیون دلار به پروژه دفتر توسعه سازمان ملل متحد برای احیای آن کمک کند.

دولت ژاپن طی سال‌های گذشته از دولت ایران در حوزه‌های زیست محیطی، مانند حفاظت از تالاب‌ها، از طریق جایکا حمایت کرده است.

سفیر ژاپن در تهران به همراه معاون هماهنگ‌کننده مقیم دفتر برنامه توسعه سازمان ملل برای بازدید از دریاچه ارومیه و پیگیری طرح‌های در دست احیای این دریاچه دیروز وارد آذربایجان غربی شد و از منطقه آزاد تجاری ماکو و مجموعه تاریخی قره کلیسای چالدران بازدید کرد.

بازدید از پارک ملی دریاچه ارومیه و روستاهای طرح کشاورزی پایدار از دیگر برنامه‌های مربوط به سفر سفیر ژاپن و معاون هماهنگ‌کننده مقیم دفتر برنامه توسعه سازمان ملل در سفر به آذربایجان غربی است.

  • می‌توان دریاچه ارومیه را ظرف 10 سال احیا کرد

استاندار آذربایجان غربی نیز در این دیدار گفت: در صورت مدیریت بهینه کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه می‌توان ظرف 10 سال این دریاچه را احیا کرد.

قربانعلی سعادت افزود: کشاورزی سنتی طی سال‌های گذشته موجب مصرف بیش از حد نیاز و بدون برنامه آب در این استان شده است.

وی با بیان این که ارتقای کشاورزی به شیوه‌های نوین باید از برنامه‌های اصلی در آذربایجان غربی باشد، اظهار کرد: مشکلات دریاچه ارومیه شناسایی شده که گام بسیار مهمی در مسیر حرکت برای حل بحران این دریاچه است.

اگر مردم برای احیای این دریاچه مشارکت داشته باشند، موفق می‌شویم زیرا به صورت دستوری نمی‌توان با مردم برخورد کرد.

اکنون در شرایطی هستیم که شاید با مردم مشکل گفتمانی داشته باشیم و مجبور باشیم به مدت سه سال به صورت دستوری با مردم در این حوضه آبریز برخورد کنیم ولی این نقش همکاری‌های مشترک را کمرنگ نمی‌کند.

استاندار آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: وسعت دریاچه ارومیه به 750 کیلومتر کاهش یافته است ولی نباید اجازه داد تا این مقدار باقی‌مانده هم از دست برود چون در صورت تحقق این مساله احیای دوباره دریاچه با مشکل مواجه می‌شود.

سعادت از دولت ژاپن و سازمان ملل به خاطر همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه احیای دریاچه قدردانی و ابراز امیدواری کرد این همکاری‌ها تداوم داشته باشد.

روند خشک شدن دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین و شورترین دریاچه جهان از 17 سال پیش آغاز شده و اکنون از مساحت 57 هزار کیلومتری این دریاچه فقط 750 کیلومتر باقی مانده است.

کد خبر 272675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha