همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۱۶ تولید کننده محصولات لبنی که در محصولات خود از روغن پالم استفاده می‌کردند، به مراجع قضایی شکایت کرد.

وزارت بهداشت

مصطفي ترك همداني، وکیل دادگستری و یکی از شاکیان پرونده شکایت از رئیس سازمان غذا و دارو به دلیل استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی،  در گفت وگو با ایرنا ضمن اعلام این خبر افزود: در مراجعه ای که امروز به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت داشتم، معاون غذا و داروی وزیر بهداشت نسبت به شکایت ما پاسخ داده بود.

مصطفی ترک همدانی افزود: معاون غذا و دارو در پاسخی که داده اعلام کرده، روغن پالم خوراکی است و غیرمجاز نیست.

ترک همدانی ادامه داد: معاون غذا و دارو اعلام کرده، واردات روغن گیاهی پالم از سال 64 به کشور آغاز شده و استفاده از این روغن در پنیر فراوری شده بعد از سال 86 مجاز بوده است.

وی اضافه کرد: در پاسخ ارائه شده توسط معاون غذا و دارو آمده است، موضوعی که تخلف محسوب می‌شود، استفاده از روغن چرب گیاهی( روغن پالم) در شیر و ماست بوده که در این خصوص سازمان غذا و دارو به مواردی از تخلف رسیدگی و پرونده متخلفان را به دستگاه قضایی ارجاع کرده است.

ترک همدانی گفت: بنابر اعلام معاون غذا و دارو اکنون از 31 محصول 16 کارخانه به دلیل استفاده از روغن پالم شکایت شده است.

این وکیل دادگستری گفت: پنیر خامه‌ای، ماست موسیر، خامه عسلی، پنیر پیتزای پروسس، پنیر سفید، ماست چکیده و ... از جمله محصولاتی است که 16 کارخانه در تولید آنها از روغن پالم استفاده کرده‌اند.

به گفته ترک همدانی، به جز یک مورد که سازمان غذا و دارو سال گذشته از کارخانه متخلف شکایت کرده، سایر شکایت مربوط به اوایل شهریور ماه می‌شود.

شماری از وکلا، 25 مرداد ماه با حضور در دادسرای کارکنان دولت از رئیس سازمان غذا و دارو و روسای سابق سازمان استاندارد به دلیل استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی شکایت کردند.

این شکایت توسط مصطفی ترک همدانی، پیمان حاج محمود عطار و فرشید رفیعی نائینی از وکلای دادگستری صورت گرفته و برای رسیدگی به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده است.

این وکلا بر اساس مواد یک، سه، چهار و پنج قانون مواد خوراکی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب 22 تیر سال 1346 و همچنین ماده 35 قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و مستند به قانون مجازات اسلامی در باب تقصیرات مامورین دولتی از رئیس سازمان غذا و دارو و روسای سابق سازمان استاندارد شکایت و درخواست رسیدگی به این شکایت را طرح کردند.

کد خبر 272610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha