چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین- جعفر نخجوانی: تجدید نظر در ساختار و ارتقاء علمی‌کمیته پزشکی فدراسیون کوهستان ضروری است.

مشکلات کوهنوردی

جعفر نخجوانی، نويسنده كتاب‌هاي " پیشگیری از بیماری کوه گرفتگی" و " راهنمای داروشناسی" ، در باره ضرورت بازبيني و تجديد نظر در ساختار و ارتقاء علمی‌کمیته پزشکی فدراسیون کوهستان مي نويسد:

"ورزش کوهنوردی حرفه‌ای دارای مشکلات و مسائل خاص خود است. از جمله این مسائل بیماری کوه‌گرفتگی (ادم مغزی و ریوی در ارتفاع) است که می‌تواند منجر به مرگ و میر كوهنوردان شود. از طرفي ممکن است، صدمات فیزیکی نيز هنگام صعود مزید بر علت شود.

از جمله مسئولیتهای کمیته پزشکی فدراسیون کوهستان آموزش در جهت پیشگیری، درمان و تحقیق در این زمینه است.
وجود يك تیم پزشکي متخصص و مجرب از نيازهاي اصلي و ضروري اين كميته به شمار مي‌رود. تيمي كه از يك پزشک فوق تخصص ریه (برای بررسی ادم ریوی)، متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) (برای بررسی ادم مغزی)، فوق تخصص غدد (برای کوهنوردان مبتلا به دیابت و بیماری های متابولیک)، متخصص تغذیه، متخصص اورتوپدی (برای بررسی آسیب های زانو و سایر اعضای اسکلتی)، متخصص بیماری های چشم (برای بررسی آسیب های وارده به چشم) و متخصص طب اورژانس، تشكيل شده باشد."

مشکلات کوهنوردی

با توجه به پیشرفتهای پزشکی و گستردگی اطلاعات مورد نیاز در این زمینه، بکارگیری یک پزشک عمومی‌و چند امدادگر بجای یک تیم مجرب و متخصص امری غیرعلمی، غیر اصولی و انحصارطلبانه به نظر می‌رسد. بنابراين انجام اصلاحات و ارتقاء علمی‌لازم، تلاش بيش از بيش مسئولین فدراسیون کوهنوردی را مي‌طلبد. امید است که با شایسته سالاری و انتخاب متخصصین مربوطه در این امر مهم يار و همراه كوهنوردان حرفه‌اي كشورمان باشيم.

کد خبر 272581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha