همشهری آنلاین: معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اینها پروانه سفید به نام «سفیدبالک» هستند. از ۲- ۳ دهه گذشته به دلیل مسایل قرنطینه‌ای وارد کشور شده‌ است و تقریبا در همه کشورها هم وجود دارد.

به گزارش فارس، یحیی ابطالی در اين باره گفت: این حشره در حالت نابالغ آفت گیاه سویا و پنبه، جالیز، گوجه‌فرنگی، بادمجان، محصولات گلخانه‌ای، خیار، کدو و باغات میوه است.

وی افزود: این حشره 4 مرحله زندگی دارد که یک مرحله آن به صورت حشره کامل است و بقیه مراحل زندگی خود را به صورت پوره و چسبیده به پشت برگ گیاهان سپری می‌کند.

وی تأکید کرد: حشره در مرحله پروانه هیچ خسارتی به گیاه و انسان ندارد.

ابطالی در پاسخ به اینکه مردم نگران هستند که حشرات کوچک به دستگاه تنفسی آنها وارد شود و مشکلات ایجاد کند، گفت: این حشرات کاملا بی‌آزار و بی‌ضرر هستند و مردم به هیچ وجه نگران نباشند.

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: این حشره در حالت نابالغ شیره گیاهان را می‌مکد و موجب ضعیف شدن گیاه می‌شود. از سوی دیگر احتمال دارد به صورت غیرمستقیم باعث بیماری ویروسی در گیاهان شود.

وی دلیل هجوم این حشرات ریز به منطقه تهران را تغییرات آب و هوایی و از بین رفتن دشمنان طبیعی آنها در مزارع اطراف و پارک‌ها عنوان کرد.

ابطالی همچنین گفت: امسال هوای تابستان گرم بوده و بسیاری از محصولات میزبانی که این حشره روی آنها زندگی می‌کند زودتر برداشت شده‌اند و به همین دلیل به داخل شهر هجوم آورده‌اند.

وی افزود: با خنک شدن هوا در فصل پاییز این حشرات کامل به زیستگاه‌های خود خواهند رفت و مردم به هیچ عنوان نگران نباشند.

ابطالی تصریح کرد که طغیان برخی آفت‌های کشاورزی مانند کرم غلاف سویا و کرم ساقه‌خوار برنج در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است اما مشکلی برای انسان وجود ندارد.

وی ادامه داد: طغیان چنین آفت‌هایی در برخی موارد فقط باعث نگرانی می‌شود وگرنه هیچ‌گونه خسارتی برای انسان ندارد.

کد خبر 272550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha