تالاب بین‌المللی انزلی در بدترین وضعیت زیستی خود قرار دارد.

تالاب انزلی

محمدرضا برجي در جلسه بررسي وضعيت تالاب انزلي با اعلام اين خبر گفته است: پساب، زباله، انواع فاضلاب و آزولا بلاي جان تالاب بين‌المللي انزلي شده است. به‌گفته اين مسئول محلي روزانه 400هزار مترمكعب انواع فاضلاب و سالانه 100هزار مترمكعب پساب كشاورزي به تالاب انزلي راه‌مي‌يابد.

آزولا كه در دهه ۶۰ در قالب طرحي پژوهشي با عنوان «آزولا جانشين كودهاي شيميايي ازته برنج» از يكي از كشورهاي آسياي جنوب‌شرقي به گيلان راه يافت به‌دليل برخي سهل‌انگاري‌ها به بركه‌ها، آبگيرها و رودخانه‌ها راه‌يافت و از اين طريق از تالاب‌انزلي سردرآورد و حيات اين تالاب را با مشكل جدي مواجه كرد.

هرچند در سال‌هاي گذشته اقداماتي براي جمع‌آوري آزولا صورت گرفت اما به‌دليل پيوسته‌نبودن اين اقدامات، اين گياه سريع‌رشد برخي از گياهان بومي تالاب انزلي را نابود كرد و برخي از گونه‌هاي گياهي را همچنان تهديد مي‌كند. اين‌ گياه مهاجم در سطح آب زندگي مي‌كند و قرارگرفتن هزاران قطعه از آن كنار هم، مانع رسيدن اكسيژن و نور به آب و در نتيجه كاهش رشد و تكثير آبزيان تالاب مي‌شود.

علاوه بر آزولا، ساخت كنارگذر انزلي كه برخي كارشناسان از آن به‌درستي با عنوان ميانگذر نام مي‌برند اين اكوسيستم آبي را با خطر جدي مواجه كرده است؛ ورود انواع فاضلاب‌هاي خانگي و شهري و زهآب‌هاي كشاورزي به اين تالاب، گردشگري بي‌ضابطه و رهاكردن انبوه زباله، شكار و صيد غيرمجاز، تردد قايق‌هاي موتوري با انواع آلودگي‌هاي سوختي و صوتي از ديگر عوامل تهديد‌كننده تالاب انزلي است.

كاهش عمق تالاب از 11به 2متر

اكنون مديركل حفاظت محيط‌زيست استان گيلان از آزولا به‌عنوان يكي از عوامل مهم نابودي و مرگ تالاب بين‌المللي انزلي يادمي‌كند و مي‌گويد كه مهم‌ترين عامل رشد بي‌رويه گياه آزولا در تالاب بين‌المللي انزلي ورود انواع پساب‌هاي كشاورزي به اين تالاب است.آن‌طور كه در گزارش مهر آمده محمدرضا برجي تصريح كرده است كه طي 3 دهه گذشته به‌دليل ورود رسوبات، فاضلاب، سموم كشاورزي و رشد بي‌رويه آزولا ميانگين عمق آب اين تالاب از 11متر به كمتراز 2‌متر كاهش پيدا كرده است.

او با اعلام اينكه سالانه 100هزار مترمكعب پساب كشاورزي به تالاب انزلي وارد مي‌شود، گفت: علاوه بر كودهاي شيميايي روزانه انواع فاضلاب‌هاي انساني، صنعتي و بيمارستاني شهر رشت از طريق رودخانه‌ها به اين تالاب مي‌ريزد. برجي با بيان اينكه روزانه افزون بر 400هزار مترمكعب فاضلاب به تالاب بين‌المللي انزلي مي‌ريزد، تصريح كرد: از تالاب‌هاي مهم ايران و جهان «تالاب انزلي» واقع در استان گيلان است كه در حفظ اكوسيستم منطقه نقش برجسته‌اي داشته و زيستگاهي مهم براي تخم‌ريزي و تكثير ماهيان و نيز زمستان‌گذراني و جوجه‌آوري گونه‌هاي زيادي از پرندگان آبزي و كنارآبزي محسوب مي‌شود.

مديركل حفاظت محيط‌زيست گيلان به انعقاد تفاهمنامه‌اي با آژانس همكاري‌هاي بين‌المللي ژاپن (جايكا) براي طرح مديريت اكولوژيك تالاب انزلي اشاره كرد و گفت: اين تالاب يكي از مناطق استثنايي و بسيار متنوع از نظر اكولوژيك و زيستي در سطح جهان است. وي افزود: تالاب‌ها و اكوسيستم‌هاي آبي هر كشور ارزش‌هاي فراواني به‌ويژه از جنبه زيست‌محيطي دارند و به‌عنوان سرمايه‌هاي ملي و بين‌المللي بايد از آنها حفاظت كرد.برجي يادآورشد: معضلات تالاب بين‌المللي انزلي امروزه بيشتر از گذشته ذهن مسئولان را درگير و عزم‌شان را براي نجات اين تالاب جزم كرده است. مديركل شيلات گيلان نيز درجلسه بررسي وضعيت تالاب انزلي گفت: سالانه 6 تا 7 هزار تن انواع ماهيان از تالاب بين‌المللي انزلي صيد مي‌شد يعني معادل آن چيزي كه امروز از درياي خزر صيد مي‌شود. اسحاق شعباني افزود: ماهيان باارزش‌ترين گونه‌هاي آبزي تالاب و داراي اهميت اكولوژيك و اقتصادي خاصي هستند. وي ادامه داد: بهره‌وري درست و مستمر از منابع طبيعي، با به‌كارگيري روش‌هاي صحيح و مديريت آگاهانه تضمين مي‌شود.

 

کد خبر 272519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha