همشهری آنلاین: یک مقام وزارت بهداشت جمهوری دومینیکن، کشوری در حوزه کارائیب در آمریکای مرکزی، روز جمعه ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) اعلام کرد که یک ویروس منتقل‌شونده بوسیل پشه به نام چیکونگونیا (chikungunya) به بیمارشدن حدود ۵۰۰ هزار نفر از مردم این کشور از جمله ۱۰۹ نوزاد انجامیده است.

به گزارش آسوشیتدپرس کارمن آدامز هماهنگ‌کننده وزارت بهداشت جمهوری دومینیکن برای پاسخ به این شیوع این بیماری گفت این ویروس که از مادران مبتلا به بیماری هنگام زایمان به نوزادان‌شان منتقل می‌شود.

به گفته هیچکدام از این نوزادان فوت نکرده‌اند. جمهوری دومینیکن از هنگامی که نخستین موارد انتقال محلی این ویروس در اواخر سال ۲۰۱۳ در نیمکره غربی مستند شد، به شدت درگیر این بیماری بوده است.

نخستین موارد ابتلا به چیکونگونیا در این کشور در ماه مارس مشاهده شد. سازمان منطقه‌ای پان‌آمریکن سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دست یک میلیون مورد ابتلا به این ویروس در نیمکره غربی رخ داده است.

علائم این بیماری شامل تب بالا، سردرد شدید، و درد مفاصل است که ممکن است برای ماه‌ها طول بکشد. و اکسنی برای این بیماری که ندرتا مرگبار است، وجود ندارد و درمان اختصاصی هم برای آن در دسترس نیست.

مقامات بهداشتی در دومینیکن کارزاری را برای تشویق مردم به کنار گذاشتن مخزن‌های آب ساکن برای کنترل دو گونه پشه‌ای که این بیماری را منتقل می‌کنند، آغاز کرده‌اند.

کد خبر 272516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha