مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۸
۰ نفر

با حضور محمدباقر قالیباف شهردار، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی دیگر از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری، ۸۸ واگن مترو به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید روی خط بهره‌برداری قرار گرفت.

قالیباف

اين 88واگن كه تشكيل‌دهنده 11 رام قطار هستند، مي‌توانند حجم سفرهاي درون شهري مترو را حدود 300 هزار نفر در روز افزايش دهند.قاليباف در مراسمي كه به همين مناسبت در كارخانه واگن‌سازي‌ باقرشهر برگزار شده بود از روزهايي سخن گفت كه ظرفيت مترو براي جابه‌جايي تنها روزي 400 هزار نفر بود. اين درحالي است كه طي 8سال گذشته اين ميزان به 3.5 ميليون نفر در روز افزايش يافته است.

وي با اشاره به اينكه سال 85به جمع‌بندي لازم براي برنامه توسعه مترو دست يافته است، گفت: « اين برنامه را در قالب يك جدول زمانبندي در دفتر كارم نصب كرده‌ام و به‌عنوان مهم‌ترين برنامه كاري‌ام هر روز آن را رصد مي‌كنم و به همين دليل نيز موفق شديم سرعت ساخت مترو را از سالي 2.5به سالي 16كيلومتر ارتقا دهيم.» قاليباف پيش‌بيني كرد كه اين ركورد به 2برابر افزايش يابد.ادامه اتوبان‌هاي رسالت و شهيد حكيم، ادامه كمربندي شهيد همت و حكيم كه جاده قديم و مخصوص را به هم وصل مي‌كند، تكميل كمربندي شمال به جنوب و غرب تهران، تكميل بزرگراه شهيد شوشتري در منتهي‌اليه شرق تهران و ادامه بزرگراه شهيد صياد شيرازي تا بزرگراه آزادگان همه به گفته قاليباف ازجمله برنامه‌هاي طرح جامع شبكه بزرگراهي تهران است كه درصورت اتمام منجر به تكميل شبكه بزرگراهي تهران خواهد شد.

  • ترافيك پايتخت مشكل دارد

يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي سخنراني ديروز شهردار تهران متوجه مشكل فرهنگ ترافيك در شهر تهران بود. وي دراين باره گفت: «با وجود آنكه موفق شديم در بخش كمي و توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقلي به استانداردهاي قابل‌قبولي در سطح كشورهاي پيشرفته دنيا دست يابيم، نتوانستيم در حوزه فرهنگ ترافيك همپاي توسعه زيرساختي پيش برويم.» وي گفت: «در شيوه حمل‌ونقل انسان‌محور يك بخش مربوط به افزايش كمي است كه با توسعه مترو و شبكه حمل‌ونقل عمومي بايد به آن دست يابيم. مثلا اينكه به ازاي هر 350متر از محل سكونت هر شهروند امكان دسترسي به يكي ازوسايل نقليه عمومي اعم از اتوبوس، مترو و تاكسي بايد وجود داشته باشد، زمان رسيدن به مقصد با وسايل نقليه عمومي پيش‌بيني‌پذير باشد، توجه به محيط‌زيست هم مطرح است و فراهم‌كردن شرايط دلپذير و مطبوع براي شهروندان هنگام استفاده از وسايل نقليه عمومي هم درشيوه حمل‌ونقل انسان‌محور است.» اما آنچه از نظر قاليباف بايد به آن به‌صورت جدي توجه شود فرهنگ رانندگي درسطح شهر است كه اصلا زيبنده ما نيست.

شهردار تهران در توضيح اين مطلب گفت: چه شخصيت‌هاي سياسي و چه توريست‌هايي كه از تهران ديدن مي‌كنند از نظر رعايت نظافت، توسعه فضاي سبز و زيبايي‌ها شهر را تحسين مي‌كنند اما همه به اتفاق درباره نحوه فرهنگ رانندگي انتقاد دارند. قاليباف از لزوم چاره‌انديشي براي فرهنگ نحوه رانندگي در شهر تهران سخن گفت و خبرداد: «بيش از 8‌ماه است كه به‌صورت فشرده با همفكري جمعي نخبگان و كارشناسان مشغول برنامه‌ريزي در اين حوزه هستيم و مقدماتي نيز فراهم كرده‌ايم.»

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود طرح برخي انتقادات عليه مديريت شهري را بي‌منطق و بيشتر شبيه شوخي و مزاح دانست كه براي رفع خستگي خوب است. وي در اين‌باره از منتقديني مثال زد كه از وجود مارهايي در درياچه خليج‌فارس سخن مي‌گويند كه گاو را مي‌بلعند، ماجراي ورود واگن‌هاي قطار كهنه به چرخه حمل ونقل ريلي يا قطع درخت توسط شهرداري نيز از نظر شهردار تهران به منزله همان حرف‌هاي بي‌منطق است كه از فرط غيرواقعي‌بودن شبيه شوخي است. مردم چنين مواردي را باور نمي‌كنند چون ظرف 8سال گذشته شاهد افزايش سرانه فضاي سبز از 9به 16متر هستند.

  • همچنان اميدوار به وعده‌هاي دولت

بنابراين گزارش شهردار تهران همچنين در حاشيه مراسم ورود 88واگن جديد به ناوگان متروي پايتخت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد. از قاليباف درباره ميزان تحقق وعده‌هاي دولت براي توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي از محل اعتبارات ملي سؤال شد. وي دراين‌باره گفت: «يكي از توافقات دولت و شهرداري تهران كه ما نيز منتظر اجرايي شدن آن هستيم سرمايه‌گذاري از محل كاهش مصرف سوخت براي حمل‌ونقل عمومي است.»

وي از انجام توافقاتي دراين باره با وزير نفت سخن گفت و افزود: «تا‌كنون 3جلسه با وزيرنفت داشتم و توافق‌هايي انجام شد تا وزارت نفت ال‌سي مورد نياز براي خريد تجهيزات با اولويت واگن را باز كند و ما نيز از محل اعتبارات تعيين‌شده از سوي شوراي شهر اقدامات موبوط به ساخت‌وساز ريلي و توسعه ايستگاه‌هاي مترو را انجام دهيم.» شهردار تهران افزود: «درصورت اجرايي شدن اين توافق مردم تهران مي‌توانند اميدوار باشند كه سالي 30كيلومتر توسعه مترو محقق شود. همچنين بدون توسعه خطوط تنها با افزايش تعداد واگن‌ها از 1200واگن موجود به 2400دستگاه واگن مي‌توانيم ظرفيت جابه‌جايي‌ها را از 3.5ميليون مسافر در روز به 7ميليون نفرافزايش دهيم.»

وي همچنين در پاسخ به سؤال ديگري درباره تكميل متروي پرند گفت: «بودجه ساخت مترو براي اطراف تهران بايد به‌صورت 100درصد از سوي دولت تأمين شود بنابراين اگر دولت 100ميليارد تومان اعتبار خطوط متروي پرند و فرودگاه امام خميني(ره) را تأمين كند به مردم اين وعده را مي‌دهيم كه ظرف 5‌ماه اين خطوط را تكميل كنيم.» قاليباف در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره قطع 150اصله درخت در منطقه 5شهرداري تهران نيز گفت: مالك اين زمين حكم قطع درخت را داشت البته اين درختان از نوع برگ‌سوزني بودند كه شهرداري كاشته بود. بنابراين درختان از نوع پهن برگ نبودند اما درهرحال اين فرد براي اجراي حكم عجولانه عمل كرده است و عزيزان ما در شوراي شهر و شهرداري تهران حساسيت لازم را دراين باره نشان داده و اميدواريم ديگر تكرار نشود.»

  • توليد 154واگن مترو در سال

ديروز هابيل درويش مديرعامل شركت متروي تهران و حومه نيز در مراسم بهره‌برداري از 88واگن مترو گفت: اين 88واگن همين امسال ساخته شده است. درويش از ركورد جديد در ساخت واگن مترو خبر داد و گفت: براي نخستين بار موفق شديم هفته‌اي يك رام قطار توليد كنيم كه به‌طور ميانگين برابر توليد روزي يك واگن مي‌شود. به همين مناسبت وي از توليد سالانه 154واگن خبر داد كه همزمان با بهره‌برداري از شمال خط 3به اين خط وارد خواهد شد.

درويش همچنين از انجام بزرگ‌ترين عمليات عمراني دركشور و حتي منطقه سخن گفت و در توضيح آن افزود: 5خط مترو و بيش از 200كيلومتر مترو در حال ساخت است كه از نظر حجم مالي 8هزار ميليارد برآورد ريالي دارد و بيش از 20هزار نفر به‌صورت 3 شيفت زير زمين مشغول كار هستند. وي در سخنان خود بابت درج خبري از سوي برخي رسانه‌ها مبني بر ورود واگن‌هاي چيني و دست دوم به متروي تهران گفت: اين بي‌انصافي است چون ما حتي يك پيچ دست دوم هم استفاده نمي‌كنيم و خبرنگاران امروز مي‌توانند ازاين كارخانه ديدن كنند تا متوجه شوند. به گفته مديرعامل شركت مترو، بيش از 53درصد واگن‌هاي مترو توليد داخل هستند و 47درصد بقيه نيز از كشورهاي سوئد، آلمان، اتريش و ژاپن خريداري مي‌شود كه از برندهاي معروف دنيا هستند.

 

کد خبر 272496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha