همشهری آتلاین: معاون اول رییس‌ جمهوری گفت: وضع سدهای لتیان و لار نگران‌کننده است و آب موجود در این سدها برای تامین چند روز آب تهران کفاف می‌دهد.

کمبود آب تهران به نقطه نگران‌کننده‌ای رسیده است

به ‌گزارش واحد مرکزی خبر، اسحاق جهانگیری امروز در بازدید اعضای شورای‌عالی آب از سامانه آب‌رسانی شرق تهران، با بیان اینکه در این مرحله نیازمند همکاری جدی مردم هستیم، اظهار داشت: تامین آب تهران به یکی از دغدغه‌های اساسی کشور تبدیل شده است و به‌دنبال راهکاری هستیم که این مشکل در درازمدت برطرف شود.

وی افزود: متاسفانه عده‌ای از مردم مصرف بی‌رویه و بی‌مهابا دارند که جفایی در حق دیگر مشترکان است و درخواست جدی از مردم داریم تا با صرفه‌جویی بتوانیم از پاییز عبور کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه میزان صرفه‌جویی کنونی در حدی نیست که آب موردنیاز پاییز تامین شود، ادامه داد: درصورت ادامه روند کنونی، راهکارهایی همچون قطع آب مشترکان پرمصرف یا قطع مقطعی آب در برخی مناطق در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: انتظار ما از وزارت نیرو این است که با سرعت بیشتر طرح‌های در دست اجرا را به پایان برساند و یکی از این طرح‌ها انتقال آب از سد ماملو است که با تزریق اعتبار در هفته گذشته، امیدواریم هرچه زودتر این طرح به بهره‌برداری برسد.

معاون اول رییس‌جمهوری یادآور شد: طرح‌های بلندمدت برای اتصال سامانه غرب تهران به مناطق شرقی در پایدار بودن تامین آب تهران تاثیرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تهران بیش از این ظرفیت افزایش جمعیت را ندارد، خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای‌عالی شهرسازی باید به این موضوع ورود کنند و بار جمعیتی جدیدی وارد تهران نشود چراکه این کلان‌شهر از نظر محیط زیستی و از نظر تامین منابع، تحمل جمعیت بیشتر را ندارد.

کمبود آب تهران به نقطه نگران‌کننده‌ای رسیده است

معاون اول رئیس جمهور به منظور بررسی وضعیت ذخایر آبی سامانه شرق تهران، از سدهای لتیان، لار و ماملو بازدید کرد.

پس از ارایه گزارش مسئولان وزارت نیرو در جلسه هفته گذشته شورای عالی آب مبنی بر وضع بحرانی منابع آب در شرق تهران، اسحاق جهانگیری امروز به همراه وزیر نیرو، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار تهران از سدهای لتیان، لار و ماملو بازدید کرد و از مسائل و مشکلات تامین آب در پایتخت مطلع شد.

معاون اول رییس جمهور در جریان این بازدیدها، با توضیحات وزیر نیرو و مدیران عامل شرکتهای آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب تهران، از حجم مخزن سدها و نگرانی‌های موجود در خصوص کاهش میزان آب ذخیره شده در این سدها مطلع شد و از نزدیک در جریان افت منابع آبی در سدهای شرق پایتخت قرار گرفت.

معاون اول رییس جمهور همچنین در حاشیه بازدید از سد لار در گفتگو با خبرنگاران ، کمبود آب در تهران را واقعیتی انکارناپذیر دانست و با تاکید بر لزوم آگاهی مردم از این بحران گفت: یکی از دلایل حضور و بازدید از این سدها این است که به مردم نشان داده شود سطح آب ذخیره شده در این سدها در گذشته چقدر بود و امروز چه وضعی دارد.

معاون اول رییس جمهور افزود: امروز تونل‌های انتقال آب از سد لار در حدود 7 تا 8 متر بالاتر از سطح آب قرار گرفته است و برای انتقال آب باید از پمپاژ استفاده شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه کشور در منطقه خشک قرار گرفته، اظهار داشت: امروز در برخی از شهرهای مهم کشور برای تامین آب شرب مشکل داریم و در 6400 روستا نیز آب مورد نیاز با تانکر در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

جهانگیری با اشاره به مشکل و محدودیت‌های موجود در آب پایتخت خاطرنشان کرد: برغم مدیریت دست اندرکاران وزارت نیرو سطح آب در سدهای لار و لتیان کاهش یافته و وضع منابع آب به نقطه نگران‌کننده‌ای رسیده است.

معاون اول رییس جمهور از مردم خواست در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و تنها برای مصارف ضروری از آب استفاده شود تا با پشت سر گذاشتن فصل تابستان و فرا رسیدن بارش‌های پاییزی کمبود آب پایتخت جبران شود.

وی با تاکید براینکه وضع منابع آبی در شرق پایتخت نگران‌کننده است، تصریح کرد: البته وزارت نیرو تدابیری در این زمینه اندیشیده و قرار است ذخایر آبی که در سد ماملو وجود دارد تا 15 مهر به تصفیه‌خانه شماره 7 تهران برسد و در چرخه تامین آب تهران قرار گیرد.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه برخی مشکلات با اختصاص بودجه قابل حل نیست ، افزود: دولت محدودیتی برای اختصاص منابع مالی برای حل این مشکل ندارد اما تا زمانی که آب برای انتقال وجود نداشته باشد اختصاص بودجه نیز کمک چندانی نخواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به برنامه‌های دولت برای استفاده از پساب‌ها در بخش صنعت و کشاورزی گفت:

از بزرگترین طرح‌های مربوط به فاضلاب کشور طرح فاضلاب تهران است که با جدیت در حال پیگیری است و وزارت نیرو در حال اجرای این طر ح است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه 90 درصد از مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است، بر لزوم افزایش بهره‌وری آب و ایجاد شبکه‌های مدرن آبیاری تاکید کرد و گفت: به این موضوع در بودجه توجه ویژه ای شده است اما باید کشت‌هایی در بخش کشاورزی انجام شود که به آب کمتری نیاز دارد.

وی با تاکید براینکه باید تا حد امکان از کشت‌های پرمصرف آب پرهیز شود ، افزود : وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه برنامه ریزی کرده است و طرح‌های خوبی را در دست اجرا دارد.

تهرانی ها صرفه جویی در مصرف آب را جدی بگیرند

معاون اول رئیس جمهور از مردم تهران خواست برای اینکه در پاییز امسال با مشکلاتی مانند قطعی آب مواجه نشوند ، صرفه جویی را جدی بگیرند.

اسحاق جهانگیری در بازدید از تصفیه خانه های شماره 3 و 4 تهرانپارس گفت: باید همه تلاش کنیم دغدغه تأمین آب که به دلیل خشکسالی در تهران به وجود ‌آمده است ، برطرف شود.

وی گفت : وضع آب سد لتیان و لار نگران کننده است و این میزان آب برای چند روز تهران هم کافی نیست.

جهانگیری اظهار داشت : مصرف بی رویه عده ای از مردم جفا در حق کسانی است که خوب مصرف می کنند.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: اگر وزارت نیرو به این نتیجه برسد که صرفه جویی در حدی نیست که پاییز با مشکل مواجه نشویم ، مجبوریم تصمیم های دیگری بگیریم که هم می تواند افزایش قیمت آب باشد و هم قطع مقطعی آب در ساعاتی از روز و مناطق مختلف شهر را شامل شود.

وی افزود : این در مرحله ای است که وزارت نیرو احساس کند مردم به صورت جدی به صرفه جویی روی نیاورده اند. جهانگیری از وزارت نیرو خواست شبانه روز برای تکمیل طرحها از جمله انتقال آب سد ماملو به تهران و طرح بلند مدت اتصال سامانه های آبی شرق و غرب تهران به یکدیگر تلاش کند.

وی گفت: تأمین منابع این طرحها از اولویت های ماست. جهانگیری افزود : البته این کمبود آب پیامی به سیاستمداران هم است که تهران بیش از این ظرفیت جمعیتی ندارد.

جهانگیری به مشکلات ترافیکی و محیط زیست تهران اشاره کرد و گفت : بیش از این بار جمعیت به تهران تحمیل نشود ، زیرا تهران به نقطه کافی از نظر جمعیت رسیده است.

وی گفت: شهرداری و شورای عالی شهرسازی و معماری باید این موضوع را جدی بگیرند و به سادگی اجازه تبدیل کاربری زمین های اطراف تهران و ساخت و ساز در آنها را ندهند.

معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرد : ظرفیت جمعیتی تهران را باید کنترل کنیم تا افزایش نیابد.

محمد پرورش مدیر عامل آبفای استان تهران همدر گزارشی برای معاون اول رییس جمهوری گفت : برای طرحهای در دست ساخت تأمین آب تهران حدود 380 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی گفت: تلاش می کنیم طرح انتقال آب از سد ماملو تا 15 مهر اجرایی شود.

پرورش افزود : هزینه آبرسانی برای هر مترمکعب آب حدود هزار تومان است که سیصد تومان از مشترکان دریافت می شود و افزایش این مبلغ می تواند به اجرای طرحها کمک کند.

وی گفت: آب پشت سدهای تهران 450 میلیون مترمکعب است که 150 میلیون متر آن آب مرده محسوب می شود. پرورش افزود : این روزها 42 درصد آب تهران از چاهها تأمین می شود.

کد خبر 272460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha