شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

مرضیه موسوی: دیگر همه می‌دانیم که آغاز سال جدید تحصیلی، باعث می‌شود عده بسیاری از شهروندان در مقطع زمانی مشخصی اقدام به تردد در سطح معابر شهر کنند که این امر ترافیک شدیدی به ارمغان می‌آورد.

ترافیک مهر

 شايد بهتر باشد بگوييم خود ما شهروندان مقصر اصلي ترافيكي هستيم كه در مقاطع مختلف سال ناگهان افزايشي جهشي مي‌يابد. اينكه خيلي از ما هنوز نياموخته‌ايم كه حمل‌ونقل عمومي براي همه شهروندان است، نه يك عده خاص. اينكه تب خريد اتومبيل و به‌دنبال آن روانه كردن اين غول‌هاي آهني به سطح شهر، آنقدر گريبانمان را گرفته كه‌‌گاه خودمان هم در ميان چرخ دنده‌هاي اين فشار ترافيكي له مي‌شويم و... . ما اينجا سعي كرده‌ايم اطلاعاتي را در اختيارتان قرار دهيم كه دانستن آنها مي‌تواند كمي به شما براي فرار از ترافيك مهرماه كمك كند. يادتان باشد كه مهم‌ترين و كليدي‌ترين راه براي اسيرنشدن در ترافيك ايام بازگشايي مدارس، استفاده‌نكردن از خودروي شخصي در اين روزهاست.

چقدر ترافيك اضافه مي‌شود؟

هر سال با آغاز سال تحصيلي در مهرماه، ترافيك معابر شهر بين۲۰تا ۳۰درصد افزايش را بايد متحمل شود. به‌عبارت ديگر شوكي ترافيكي به شهر وارد مي‌شود كه لازم است همه براي رفع آن كمك كنند. بايد شهروندان به اين مسئله توجه داشته باشند كه تمامي اقدامات و برنامه‌ريزي‌هايي كه مديريت شهري در ابتداي مهرماه انجام مي‌دهد، به آن معنا نيست كه ترافيك به‌صورت صددرصدي رفع خواهد شد بلكه سعي مي‌شود ترافيك شهري به‌ويژه در هفته اول مهرماه روان شود. به هر حال تا زماني كه شهروندان همچنان از وسايل نقليه شخصي خود استفاده مي‌كنند و سالانه بر تعداد خودروهاي شهر افزوده مي‌شود نمي‌توان انتظار داشت كه با اقدامات انجام‌شده شاهد شهري بدون ترافيك باشيم.

تغيير پيك ترافيك را دريابيد

مهم‌ترين كاري كه براي فرار از ترافيك در روزهاي آينده مي‌توانيد انجام دهيد اين است كه براي ساعت خروج از منزل و همچنين زمان بازگشت برنامه‌ريزي كنيد. از فردا زمان اوج ترافيك يا همان پيك ترافيكي در شهرهاي بزرگ و ازجمله تهران تغيير خواهد كرد. براي برنامه‌ريزي بايد بدانيد كه براساس پيش‌بيني كار‌شناسان ترافيكي، ساعات اوج ترافيك صبحگاهي و عصرگاهي در روزهاي كاري هفته اول بازگشايي مدارس به‌ترتيب 6:30 تا 8:30 و ۱۷ تا 20:30 خواهد بود. اگر مي‌توانيد، طوري برنامه‌ريزي كنيد كه خارج از اين ساعات به سفرهاي شهري‌تان برسيد؛ در ضمن پليس از همين حالا اعلام كرده كه در هفته نخست مهر، درخصوص داشتن برگه معاينه فني و ورود به محدوده طرح ترافيك و زوج يا فرد سختگيري بيشتري خواهد داشت.

ترافيك‌يابي روي موج راديو

ممكن است برخي از شهروندان به دلايل مختلف ناچار باشند شخصاً دانش‌آموزشان را به مدرسه برسانند. گرچه توصيه مؤكد كار‌شناسان در اين روز‌ها اين است كه والدين در نيمه اول مهر از اين امر خودداري كنند تا بر حجم ترافيك معابر نيفزايند و در‌‌‌نهايت آرامش را به فرزند خويش هديه دهند، اما اگر عده‌اي برخلاف توصيه‌هاي انجام شده عمل كردند، به آنان توصيه مي‌كنيم در اين ايام كه بر بار ترافيك معابر افزوده شده، حتماً موج راديوي خود را روي راديو تهران تنظيم كنند تا حداكثر هر ۱۵دقيقه يك‌بار از اخبار ترافيكي مطلع شوند و بتوانند به بهترين شكل تعيين مسير كنند. راديويي‌ها در استوديوي صداي شهر اين اخبار را با سرعت بالا پوشش خواهند داد.

چطور ترافيك را پيدا كنيم؟

شناسايي معابر پرترافيك شهر، كليد نجات شما از راهبندان‌هاي مهرماه است. همانطور كه گفتيم راديو گزينه نخست است، اما براي رديابي ترافيك مي‌توانيد روي اينترنت هم حساب كنيد. اگر مايليد بدانيد كه ترافيك معابر شهري پايتخت به چه صورتي است بايد به يكي از دونشاني tehrantraffic. com يا traffic. tehran. ir برويد. در ضمن اگر وارد خيابان‌ها شده‌ايد و دسترسي به اينترنت نداريد، روي اطلاعات تابلوهاي بزرگ ديجيتال كه در بزرگراه‌هاي شهر نصب شده هم مي‌توانيد حساب كنيد. اطلاعات اين تابلو‌ها از مركز كنترل ترافيك تهران هرچند دقيقه يك‌بار به‌روز مي‌شود. ضمنا به جاي نصب اين همه اپليكيشن و بازي مي‌توانيد برنامه نمايش‌دهنده نقشه آن‌لاين ترافيكي را روي موبايلتان نصب كنيد.

اتوبوس‌هاي جديد در خدمت شما

اگر جزو استفاده‌كنندگان از خودروي شخصي براي تردد در شهر هستيد، هفته‌هاي اول مهر اين عادت را كنار بگذاريد و سراغ ناوگان اتوبوسراني برويد. خطوط اتوبوس‌هاي تندرو تقريبا در تمام نقاط پايتخت گسترده شده و زماني كه معابر شهري با خودرو‌ها گره خورده‌اند، اين اتوبوس‌ها به سرعت برق و باد از خيابان‌ها عبور مي‌كنند. قرار است از همين فردا ۱۷۳ اتوبوس دوكابين و ۱۶اتوبوس تك‌كابين به خطوط اتوبوسراني تهران اضافه شود. طبق پيش‌بيني‌هاي صورت‌گرفته بر حجم جابه‌جايي اتوبوسراني در مهرماه ۲۵۰ هزار نفر افزوده خواهد شد. ارائه خدمات رايگان به دانشجويان و دانش‌آموزان و ارائه تخفيف ۵۰درصدي به آنها براي كارت بليت‌هاي الكترونيك، تسهيلات ويژه مهرماه است براي كساني كه سراغ اين ناوگان بروند.

روي تاكسي‌هاي شهر حساب كنيد

اگر همچنان اصرار داريد كه سراغ خودروي سواري براي جابه‌جايي در شهر، آن هم در اين روزهاي پرترافيك برويد، يك گزينه ديگر براي فرار از ترافيك پيش روي شماست: ناوگان تاكسيراني. رانندگان اين ناوگان، هم شما را از بهترين و خلوت‌ترين مسيرها به مقصد مي‌رسانند و هم دردسر پيداكردن جاي پارك در اين روزهاي شلوغ را از دوشتان برمي‌دارند. البته اولويت سازمان تاكسيراني با آغاز سال تحصيلي پوشش‌دادن سفرهاي دانش‌آموزان است. امسال ۱۶هزار تاكسي پايتخت براي ارائه خدمات در قالب سرويس مدرسه درنظر گرفته شده و البته هنوز هم براي دريافت اين خدمات دير نشده است. هم‌اكنون حدود ۸۰ هزار تاكسي در تهران فعالند كه قرار شده نظارت بيشتري بر عملكرد آنها براي ارائه خدمات بهتر در مهرماه صورت بگيرد.

تسهيلات ويژه براي سفر با مترو

متروي تهران با آمار متوسط روزانه بيش از ۲ميليون مسافر، سهم عمده‌اي در جابه‌جايي شهروندان دارد. بدون شك با آغاز مهرماه، بر تعداد مسافران مترو -حدود ۱۵ تا ۲۰درصد- كه از ترافيك و آلودگي فراري هستند، افزوده خواهد شد. شما هم براي فرار از گره‌هاي ترافيكي مي‌توانيد حساب ويژه‌اي روي اين ناوگان باز كنيد. خب حالا اين ناوگان چه تسهيلاتي به شما خواهد داد؟ ارائه خدمات رايگان مترو به دانش‌آ‌موزان و دانشجويان همزمان با بازگشايي مدارس و ارائه تخفيف ۵۰ درصدي كارت‌هاي اعتباري به اين افراد ازجمله اقدامات شاخص مترو است. كاهش سرفاصله حركت قطار‌ها و كم‌شدن تأخير‌ها هم باعث مي‌شود كه شما سريع‌تر به مقصد برسيد.

ترافيك را دور بزنيد

بعضي وقت‌ها رعايت اخلاق شهروندي زياد هم بد نيست! منظورمان چيست؟ مثلاً اگر اين‌روز‌ها براي رفتن به محل كار يا مدرسه يا دانشگاه از ناوگان حمل‌ونقل عمومي استفاده كنيد، اخلاق شهروندي را كمي تا قسمتي رعايت كرده‌ايد. هم در هزينه‌هاي خودتان صرفه‌جويي مي‌شود، هم بي‌خود و بي‌جهت سرمايه ملي‌ـ بخوانيد بنزين‌ـ را نمي‌سوزانيد. و البته از همه مهم‌تر اينكه خودتان و ديگران را از گره‌هاي ترافيكي مختلف نجات داده‌ايد. از ما گفتن از شما... .

روزهاي ابتداي‌ماه مهر كمي به‌خودتان زحمت دهيد و كمي زود‌تر رختخواب گرم و نرم را‌‌ رها كنيد. ترافيك خيابان‌ها در چند هفته اول اين‌ماه قابل پيش‌بيني نيست و ممكن است به دامش گرفتار شويد. اگر هم گرفتار ترافيك شديد زياد عجله نكنيد؛ بالاخره مديران اداره‌ها و سازمان‌ها و شركت‌ها هم شرايط اين‌روز‌ها را درك مي‌كنند.

اگر قصد داريد حتما با خودروي شخصي به سفرهاي شهري برويد قبل از راه‌افتادن، به فكر جاي پارك باشيد؛ يعني يكي از پاركينگ‌هاي نزديك مقصد مورد نظرتان را نشان كنيد و يكراست به آنجا برويد. تقريبا مي‌توانيدمطمئن باشيد در معابر اطراف مراكز آموزشي جاي پارك گيرتان نمي‌آيد. اين مراكز هم در تمام نقاط شهر پراكنده هستند.

اگر هنوز براي خريد كيف، كفش و لباس مدرسه اقدام نكرده‌ايد و قصد داريد امروز و فردا دست به جيب شويد، لازم نيست راهي نقاط مختلف شهر شويد. يك مركز خريد در نزديكي محله‌تان را درنظر بگيريد و به همانجا برويد. باور كنيد تنوع اجناس داخل يك مركز خريد آنقدر هست كه پاسخگوي سليقه شما باشد؛ پس بي‌جهت اسير ترافيك نشويد.

کد خبر 272434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha