محمد باریکانی: تخریب کنندگان بافت‌ها و بناهای تاریخی شبانه با بولدوزر و بیل‌های مکانیکی به بافت تاریخی شیراز هجوم برده و تعدادی از خانه‌های واقع در این بافت تاریخی را که بناهایی از دوره ایلخانی تا قاجاریه را در خود جای داده است به بهانه ایجاد راه دسترسی به حرم شاهچراغ تخریب کردند.

تخریب شبانه بافت تاریخی شیراز  به ضرب چماق

 مردم محلي اما در اعتراض به تخريب بافت تاريخي شيراز در برابر بولدوزرهاي اعزام شده براي تخريب بناهاي واقع در اين بافت تاريخي ارزشمند خوابيدند تا جلوي تعرض به بافت تاريخي شيراز در محله اسكندري را بگيرند. مردم محلي توانستند بخشي از خانه تاريخي پورنواب، متعلق به اواخر دوره زنديه و اوايل دوره قاجاريه را از تخريب كامل توسط بولدوزرها نجات بدهند. تخريب‌كنندگان نيز كه بدون مجوز سازمان ميراث فرهنگي اقدام به تخريب بافت تاريخي كردند با چماق به جان مردم محلي افتادند و آنها را كتك زدند.

درخواست توقف فوري تخريب بافت تاريخي شيراز

رئيس سازمان ميراث فرهنگي پنجشنبه گذشته در نامه‌اي فوري به دفتر مقام معظم رهبري، وزير كشور، وزير مسكن و شهرسازي، دادستان كل كشور، استاندار فارس و توليت آستان حرم احمدبن موسي(ع) خواست تا دستور توقف فوري تخريب بافت تاريخي شيراز صادر شود.

در نامه مسعود سلطاني‌فر آمده است: اجراي هرگونه طرح توسعه و عمراني در بافت‌هاي تاريخي منوط به اخذ مجوز از مراجع قانوني نظير سازمان ميراث فرهنگي، شوراي‌عالي معماري و شهرسازي و داشتن طرح مصوب است. رئيس سازمان ميراث فرهنگي در نامه خود به مقامات اعلام كرد: متأسفانه بخشي از بافت ارزشمند تاريخي در شيراز با هدف الحاق به طرح بين‌الحرمين تخريب شده است.

معاون رئيس‌جمهور همچنين از مقامات كشور خواست، دستور جلوگيري از تخريب عناصر ارزشمند موجود در بافت تاريخي شيراز و توقف آني اين عمليات صادر شود.

هيأت ويژه سازمان ميراث فرهنگي نيز به‌منظور بررسي ميزان خسارت‌هاي ناشي از تخريب شبانه بافت تاريخي شيراز پنجشنبه شب گذشته به شيراز اعزام شدند.

اميد غنمي، معاون حقوقي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور به همشهري گفته است كه اين سازمان انتظار اين را نداشته كه شهرداري، وزارت راه و مسكن و شهرسازي و متولي شاهچراغ اقدامات تخريبي مغاير با ضوابط سازمان ميراث فرهنگي را در بافت تاريخي شيراز انجام بدهند. به گفته غنمي سازمان ميراث فرهنگي اقدام به شكايت كرده است.

20متر تخريب براي ايجاد معبر 5متري

پيگيري همشهري مشخص كرد، هيأت ويژه سازمان ميراث فرهنگي در بررسي خسارات وارد شده به بافت تاريخي شيراز بامداد روز جمعه در مذاكره با پيمانكار طرح ايجاد معبر براي دسترسي به حرم شاهچراغ از او وعده گرفته كه ادامه عمليات تا رسيدن به نتيجه نهايي متوقف شود.

براساس آنچه سياوش صابري مديركل حفظ و احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي كه در شيراز به سر مي‌برد به همشهري گفته، او تا 2بامداد روز جمعه در بافت تاريخي تخريب شده شيراز در حال جست‌وجو براي يافتن نشانه‌اي از خانه‌هاي تاريخي تخريب شده بود اما به جز خانه تخريب شده پورنواب، خانه ديگري نيافته است.

سياوش صابري عصر روز جمعه نيز پس از پايان جلسه بررسي خسارت‌ها با حضور مسئولين استان فارس در شيراز به همشهري گفت: بخش‌هايي از خانه تاريخي پورنواب كه البته در فهرست آثار ملي ثبت نشده اما در شمول ضوابط آثار تاريخي است، تخريب شد و بايد مشخص شود تخريبگران اين خانه چه كساني هستند؟

او با اشاره به تنظيم 2شكايت از شهرداري شيراز و وزارت مسكن، راه و شهرسازي در تخريب بافت تاريخي شيراز گفت: اگر با سازمان ميراث فرهنگي هماهنگ شده بود هيچگاه اين تخريب اتفاق نمي‌افتاد و معبر 5متري براي دسترسي به حرم شاهچراغ در بافت تاريخي شيراز به 20متر نمي‌رسيد.

صابري گفت: جاي تأسف است اين اتفاقات در شهري مثل شيراز كه به معماري و فرهنگ و هنر شهرت دارد افتاده است.او با تصريح بر ثبت فوري خانه تاريخي پورنواب كه قدمت آن به اواخر دوره زنديه مي‌رسد بر بازسازي بخش‌هاي تخريب شده به‌عنوان جبران خسارت وارد شده به اين اثر تاريخي تأكيد كرد.

گزارش يك تخريب

اميرحسن شادنوش نماينده معاون حقوقي سازمان ميراث فرهنگي نيز كه در هيأت ويژه اين سازمان به بافت تاريخي شيراز رفته نيز به همشهري گفت: اينكه متخلفين و مباشرين تخريب خانه تاريخي پورنواب بگويند چون اين خانه در فهرست آثار ملي ثبت نشده بود آن‌را تخريب كرده‌اند، توجيه است. به گفته شادنوش، در مورد تخريب‌هاي چند روز پيش بافت تاريخي شيراز نظر اداره ميراث فرهنگي استان فارس گرفته نشده بود.

نماينده معاون حقوقي سازمان ميراث فرهنگي تأكيد كرد: 2عامل در تخريب بافت تاريخي شيراز مباشرت دارند. يا شهرداري شيراز است كه مي‌بايست پس از استعلام از ميراث فرهنگي اقدام به فعاليت در بافت تاريخي مي‌كرد و يا اداره راه و شهرسازي فارس است كه با مجوز شهرداري شيراز اقدام به تخريب بافت تاريخي كرده كه در هر دو صورت شهرداري شيراز بايد پاسخگو باشد.

 

کد خبر 272398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha