همشهری آنلاین: خریداران خیابان‌ها و بازارهای پایتخت سیرالئون را روز پنجشنبه ۱۸ سپتامبر پر کرده بودند تا خودشان را برای سه روز تعطیلات عمومی آماده کنند که مقامات این کشور امیدوارند باعث کند شدن سرعت انتشار ابولا شود.

ebola۵

به گزارش آسوشیتدپرس شیوع ابولا که آفریقای غربی را درنوریده و کشورهای لیبریا، گینه، نیجریه و سنگال را هم دچار خود کرده، بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت که روز پنجشنبه منتشر شد، بیش از ۵۳۰۰ نفر را بیمار کرده است. در نشانه‌ای از اینکه شیوع بیماری هنوز در حال شدت گرفتن است، بیش از ۷۰۰ مورد جدید بیماری در هفته گذشته که داده‌ها درباره آن در دسترس است، ثبت شده است.

تخمین زده می‌شود که این بیماری تا به حال به مرگ بیش از ۲۶۰۰ نفر انجامیده باشد؛ اغلب این مرگ و میرها در لیبریا رخ داده است. اما سازمان جهانی بهداشت گفته است این رقم رسمی تلفات احتمالا تخمینی بسیار کمتر از حد واقعی مرگ و میرها است و اغلب بیماران در خانه‌ها هستند و نه در مراکز درمانی- و دیگران را در اجتماع آلوده می‌کنند.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل در آخر وقت پنجشنبه در باره شیوع ابولا به بحث بپردازد.

جمعیت شش میلیون نفری سیرالئون در اقدامی برای برای کند کردن شیوع بیماری و شناسایی بیماران پنها‌ن‌شده باید از نیمه‌شب پنجشنبه در خانه بمانند، و فقط هزاران داوطلب در خیابان‌ها خضور خواهند داشت که از خانه به خانه دیگر می‌روند و قالب‌های صابون و مواد اطلاعاتی درباره چگونگی پیشگیری از ابولا را پخش خواهند کرد. سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد با اینکه بیش از شش ماه از بزرگترین شیوع ابولا در جهان می‌گذرد، هنوز مناطقی وجود دارند که دسترسی به آب یا صابون ندارند.

مقامات همچنین گفته‌اند که انتظار دارند در این اقدام سه روزه از جمعه تا یکشنبه صدها مورد جدید بیماری را کشف کنند. بسیاری از افراد در طول شیوع بیماری از ترس اینکه در بیمارستان‌ها به حال خود گذاشته شوند تا بمیرند، به دنبال درمان نرفته‌اند. شماری دیگر را هم مراکز درمانی از در برابر شمار فزاینده بیماران ناتوان مانده‌اند، رد کرده‌اند.

دولت سیرالئون می‌گوید که مراکز غربالگری و درمان را برای پذیرش موجی از بیماران که انتظار می‌رود پس از این تعطیلات سراسری به این مراکز بیایند، آماده کرده است.

در حالیکه خریداران برای خریدن در دقیقه آخر اقلام مورد نیازشان هجوم آورده‌اند، برخی از کسبه نگرانند که چگونه پس از سه روز از دست دادن درآمد روزانه‌‌شان خانواده‌شان را تغذیه کنند. اغلب جمعیت سیرالئون درامدی کمتر از ۲ دلار یا کمتر در روز دارند، و گذران زندگی بخور و نمیرشان به کار روز به روزشان بستگی دارد.

یک سبزی‌فرش در پایتخت می‌گوید: «اگر جنس‌های‌مان را در اینجا نفروشیم، چیزی برای خوردن نخواهیم داشت. ما نمی‌دانیم که در این تعطیلات سه‌روزه زنده خواهیم ماند یا نه.»

شیوع بیماری فشار زیادی بر روی منابع موجود برای مبارزه با آن آورده است. سیرالئون و لیبریا فقط ۲۰ درصد از تخت‌های مورد نیاز برای درمان بیماران را دارند.

در هفته‌‌‌های اخیر کشورهای متعددی قول کمک را داده‌اند. فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که در روزهای آینده یک بیمارستان نظامی در گینه برپا خواهد کرد. ایالات متحده نیز ۳۰۰۰ پرسنل نظامی را به منطقه می‌فرستد و بیش از یک دوجین مرکز درمانی در لیبریا بر پا خواهند کرد. سرلشگر داریل ویلیامز برای ایجاد یک مرکز فرماندهی برای این عملیات وارد مونرویا شده است.

ابولا از طریق تماس مستقیم با مایعات بدنی افراد بیمار منتقل می‌شود، و به این علت پزشکان و پرستاران به خصوص در معرض سرایت این ویروس هستند که در حال حاضر واکسن یا دارویی تایید‌شده‌ای برای آن وجود ندارد.

تا به حال ۳۱۸ نفر از کارکنان بهداشتی به ویروس ابولا آلوده شده‌اند و حدود نیمی از آنها مرده‌اند.

روز پنجشنبه اعلام شد که یک پرستار فرانسوی از گروه پزشکان بدون مرز که در لیبریا به ابولا الوده شده بود، به پاریس برگردانده شده است.

در حالیکه درمان تاییدشده‌ای برای ابولا وجود ندارد، کارشناسان بهداشت عمومی کوشش خود را بر ایزوله کردن بیماران و یافتن هر کسی با افراد آلوده تماس داشته‌اند، متمرکز کرده‌اند. متوقف کردن زنجیره انتقال ویروس، در شیوع‌های پیشین بیماری، برای کنترل بیماری ضروری بوده است، اما شیوع اخیر به ابعادی خارج از کنترل رسیده و منجر به اقدامات سختگیرانه‌ای مانند محدودیت‌های مسافرتی، محصور کردن کل اجتماعات و اکنون تعطیل کردن تمام کشور در سیرالئون شده است.

سردرگمی و ترس درباره بیماری و خشم مردم از برخی از این اقدامات به ناآرامی‌هایی پراکنده انجامیده است. این هفته در گینه گروهی که کار ضدعفونی کردن و آموزش روش‌های پیشگیری را انجام می‌دادند، مورد حمله قرار گرفتند. به گفته مقامات دولت محلی، گروهی از جوانان به این تیم بهداشتی در روستایی در جنوب شرق این کشور که کانون اصلی بیماری است، حمله کردند و اعضای این تیم از آن هنگام مفقود شده‌آند.

در حال حاضر درمان تاییدشده‌ای برای ابولا وجود ندارد، اما پزشکان در حال آزمایش چند درمان تجربی در این شیوع بوده‌اند. برای مثال برخی از بیمارانی که که خون به دست آمده از زنده‌ماندگان از ابولا را دریافت کرده‌اند؛ اقدامی که برخی از دانشمندان فکر می‌کنند که ممکن است به این بیماران در مقابله با ویروس بیماری کمک کند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه بریتانیا پرستار بریتانیایی، ویلیام پولی که هنگام کار کردن در سیرالئون آلوده شده بود و بعد بهبود پیدا کرده بود، به آمریکا برده شده تا خونش را به یک بیمار آمریکایی اهدا کند. نام این بیمار اعلام نشده است.

کد خبر 272327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha