پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

محمد کرباسی: وقتی در سال ۲۰۱۲ دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس به همراه الکس سالموند، وزیر اول دولت محلی اسکاتلند توافقنامه برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه را امضا کردند شاید مقام‌های لندن اصلاً فکرش را هم نمی‌کردند امروز در چنین وضعیت بغرنجی قرار بگیرند که احتمال تشکیل صدونودچهارمین کشور سازمان ملل کاری کند که آنها خواب آرام نداشته باشند.

بریتانیا

در سال ۲۰۱۱ حزب ملي اسكاتلند، كه هدف اصلي‌اش استقلال است با اختلاف بالا برنده انتخابات پارلماني اسكاتلند شد و قدرت لازم براي برگزاري همه‌پرسي امروز را به‌دست آورد. درحالي‌كه براي مقام‌هاي انگليس تازه 2‌ماه قبل نگراني‌ها و مسئله جدايي اسكاتلند جدي شد حاميان استقلال با راه‌انداختن كمپين رأي مثبت تلاش گسترده‌اي داشتند و امروز احتمال دارد كه با رأي اسكاتلندي‌ها آنچه تاكنون پادشاهي متحد بريتانيا خوانده مي‌شد تكه‌تكه شود.

با اين همه‌پرسي تاريخ مي‌تواند تكرار شده و پس از ۳۰۷‌سال بارديگر اسكاتلند كشوري مستقل شود تا همه آن مبارزه‌ها كه گوشه‌اي از آن در «شجاع دل» به تصوير كشيده شده براي انتقام از انگليسي‌ها به نتيجه برسد. رأي مثبت به جدايي اسكاتلند مي‌تواند با همه نگراني‌ها و دلهره‌ها براي انگليس مانند تير خلاص براي دولت اين كشور عمل كند و با از دست رفتن حدود ۳۳ درصد اراضي بريتانيا ديگر جايي جهت دفاع براي كامرون باقي نمي‌ماند.

آخرين نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه آراي موافقان و مخالفان همه‌پرسي آنچنان به هم نزديك است كه هنوز هم كسي نمي‌تواند به‌طور قطعي در رابطه با نتيجه اين همه‌پرسي نظر دهد. اما در هفته‌هاي گذشته طي چند نظرسنجي براي نخستين‌بار آراي حاميان استقلال از ۵۰ درصد گذشت. با نزديك بودن نظرسنجي‌ها حالا همه چشم‌ها به آراي ۸ تا ۱۰ درصد كساني است كه در نظرسنجي‌ها بدون تصميم بوده‌اند. مقام‌هاي دولت انگليس از زماني كه متوجه خطر شدند دست به هركاري زده‌اند تا اسكاتلند را همچنان در مدار خود نگه دارند. بعد از ۳۰۷ سال جنگ، مبارزه و رؤياي استقلال اما حتي وعده دادن امتيازها و اختيارات بيشتر هم نتوانسته كمكي به بالا بردن آراي منفي انجام دهد.

  • هميشه پاي نفت در ميان است

از هر جهتي كه نگاه كنيد از سياست تا اقتصاد و امنيت استقلال اسكاتلند مي‌تواند لندن را با مشكلات جدي روبه‌رو كند. منابع نفتي برنت درياي شمال و بسياري از اسكله‌ها و بنادر مهم بريتانيا در اسكاتلند قرار دارند و جدايي اسكاتلند مي‌تواند ضربه‌اي سخت براي انگليس باشد. منابع نفت و گاز درياي شمال (يا به‌صورت دقيق‌تر مالياتي كه از سهم اسكاتلند گرفته مي‌شود) نقشي راهبردي در تلاش اسكاتلند براي استقلال داشته است. الكس سالموند، وزير اول دولت محلي اسكاتلند اعلام كرده كه تنها تخصيص ۱۰ درصد از سود نفتي(حدود ۱۰ ميليارد پوند در سال) مي‌تواند يك صندوق ذخيره نفتي مانند آنچه در نروژ وجود دارد براي كشور جديد به‌وجود آورد كه پس از گذشت يك نسل مي‌تواند تبديل به يك ذخيره ثروت ملي برابر با ۳۰ ميليارد پوند شود.

براساس پيش‌بيني‌ها حداقل ۲۴‌ميليارد بشكه نفت در درياي شمال براي استخراج باقي‌مانده كه مي‌تواند دهه‌ها در‌آمد اسكاتلند را تأمين كند. مقام‌هاي اسكاتلند اعلام كرده‌اند كه كشور مستقل آنها تبديل به يكي از ثروتمند‌ترين كشورهاي جهان خواهد شد. آمارها نشان مي‌دهد كه كشور جديد اسكاتلند مي‌تواند عنوان هشتمين كشور ثروتمند جهان را از آن خود كند.

با كاهش امنيت انگليس مقام‌هاي اسكاتلند اعلام كرده‌اند كه درصورت استقلال اين منطقه، سيستم دفاع هسته‌اي انگليس(برنامه ترايدنت كه در يك زيردريايي مستقر است) بايد آب‌هاي اسكاتلند را ترك كند. سامانه تسليحات هسته‌اي انگليس كه متشكل از ۴ زيردريايي ونگارد با موشك‌هاي هسته‌اي است از دهه ۱۹۶۰ تاكنون در پايگاه نيروي دريايي كلايد در ساحل غربي اسكاتلند مستقر بوده‌ است.

با تأكيد مقام‌هاي اسكاتلند بر ممنوعيت استقرار تسليحات هسته‌اي در كشور آينده، مقام‌هاي انگليس درصورت رأي مثبت در همه‌پرسي با بحران جدي براي استقرار سامانه تسليحات هسته‌اي خود مواجه خواهند شد. ۱۴ فرمانده ارشد ارتش انگليس به همين‌خاطر روز‌گذشته در نامه‌اي سرگشاده هشدار دادند كه جدايي اسكاتلند مي‌تواند احتمال حمله به اين كشور را بسيار بالا ببرد و امنيت لندن را در معرض خطر جدي قرار دهد.

  • ضربه مهلك براي عضو دائم شوراي امنيت

با جدا شدن اسكاتلند ۳۳ درصد از اراضي و ۸ درصد از جمعيت بريتانيا كم مي‌شود. براي دولت انگليس اما بيشتر از هر چيز در كنار اين كوچك شدن و كاهش توان دفاعي و نظامي، كاهش اعتبار اين كشور در جامعه بين‌المللي مطرح است. به هم ريختن آنچه پادشاهي متحد خوانده مي‌شد حالا مي‌تواند موج جدايي‌طلبي را براي مناطق ديگر مانند ولز، ايرلند‌شمالي و حتي ديگر كشورهاي اروپا تقويت كند و كم‌كم لرزه‌هاي آن در پيكره سياسي انگليس ديده شود.

در سياست داخلي انگليس هم اسكاتلندي‌ها ۶۹ كرسي از مجموع ۶۵۰ كرسي پارلمان را در اختيار دارند. با مستقل شدن اسكاتلند اوضاع و احوال صحنه سياسي انگليس هم دگرگون خواهد شد. علاوه بر اين بعيد است ديويد كامرون درصورت رأي مثبت به همه‌‌پرسي بتواند راه‌فراري براي خود پيدا كند. از هفته‌ها قبل مخالفان دولت تهديد كرده‌اند كه كامرون درصورت جداشدن تكه‌‌اي از بريتانيا بايد عطاي ساختمان شماره ۱۰ خيابان داونينگ را به لقايش ببخشد و ممكن است موج كشور جديد اسكاتلند، كامرون را هم با خود ببرد.

کد خبر 272282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha