اوکراین با تصویب اعطای امتیازهای ویژه برای خودمختاری هرچند محدود به مناطق شرقی و توافق جنجالی با اتحادیه اروپا روزی تاریخی را تجربه کرد تا شاید این کشور پس از ماه‌ها از بلاتکلیفی و ناآرامی نجات پیدا کند.

درگیری‌ها در اوکراین طی حدود ۶ماه باعث ویرانی‌های گسترده و کشته‌شدن حداقل ۳هزار نفر شد.

نمايندگان پارلمان اوكراين  طرحي را تصويب كردند كه براساس آن به دونتسك و لوهانسك، 2 منطقه به‌مدت 3 سال آنچه «موقعيت ويژه» از لحاظ سياسي خوانده شده، داده مي‌شود؛موقعيتي كه مي‌تواند خواسته‌هاي طرفداران روسيه را براي خودمختاري تأمين كند.

براساس اين طرح حدود 2‌ماه ديگر در مناطق شرق اوكراين انتخابات زودهنگام محلي برگزار مي‌شود و ساكنان اين مناطق مي‌توانند از زبان روسي به‌عنوان زبان رسمي استفاده كنند. همچنين در اين طرح عفو عمومي براي جدايي طلبان تصويب شده است. در سايت رياست‌جمهوري اوكراين در بيانيه‌اي اين طرح به‌عنوان اقدامي براي تمركز زدايي از دولت مركزي اما با تلاش براي حفظ يكپارچگي اوكراين توصيف شده است. علاوه بر اينكه شوراهاي محلي در اين دو منطقه مهم شرق اوكراين براي اداره امور تشكيل مي‌شوند مقام‌هاي اين مناطق حق تشكيل نيروهاي پليس براي خود را دريافت كرده‌اند. در بودجه سالانه اوكراين هم براساس اين طرح بايد سرمايه‌گذاري جهت توسعه اجتماعي و اقتصادي اين مناطق لحاظ شود. اين طرح پس از گذشت ۱۱روز از اجراي توافق آتش بس كه در پايتخت بلاروس به امضا رسيد در پارلمان تصويب شد.

روز گذشته نمايندگان پارلمان در مقابل و بلافاصله پس از قبول اين طرح، توافقنامه همكاري با اتحاديه اروپا را تصويب كردند؛طرحي كه تلاش براي اجرايي شدن آن حدود ۶‌ماه قبل باعث شعله‌ور شدن ناآرامي‌ها در اوكراين و كشته شدن حداقل ۳ هزار نفر شد. اين توافق جنجالي كه مقام‌هاي روسيه از منتقدان اصلي آن بوده‌اند باعث نزديكي بيشتر كيف و بروكسل مي‌شود. يك مسئله مهم اما در اين رابطه معلق شدن بخش توافق همگرايي اقتصادي ميان اوكراين و اتحاديه اروپاست كه به‌نظر مي‌رسد با مخالفت مسكو صورت گرفته است. به‌دنبال مذاكرات هفته گذشته با روسيه اجراي بخش همكاري‌هاي اقتصادي اين توافقنامه تا ابتداي سال ۲۰۱۶ به تعويق افتاده است.

پارلمان اروپا هم روز گذشته بلافاصله اين توافقنامه را تصويب كرد. تا پايان سال ۲۰۱۵ اوكراين تجارت بدون تعرفه را با روسيه ادامه خواهد داد اما آغاز تجارت بدون تعرفه با اروپا براي اين كشور با سرازير شدن كالاهاي اروپايي احتمالاً همراه با فشار شديد اقتصادي خواهد بود. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه هشدار داده است كه تغيير جهت تجاري اوكراين از روسيه به اروپا براي اين كشور هزينه‌اي ۱۶۵ ميليارد يورويي طي ۱۰ سال به‌دنبال خواهد داشت.

اين توافقنامه جايگزين توافقنامه شراكت و همكاري با اروپا براي اوكراين خواهد شد كه در سال ۱۹۹۸ به امضا رسيده بود. پس از سال ۲۰۱۶ اوكراين بر اين اساس در مدار اقتصادي اروپا قرار مي‌گيرد اما به‌نظر مي‌رسد مقام‌هاي روسيه هم توانسته‌اند خواست‌هاي خود در اوكراين را با الحاق كريمه و خودمختاري محدود فعلي در شرق اوكراين به‌دست آورند. بي‌بي‌سي گزارش داده كه پترو پروشنكو به همين‌خاطر و با اتهام تسليم شدن در مقابل مسكو تحت انتقادهاي شديد داخلي قرار گرفته است.

اين در حالي است كه آمريكا به همراه ۱۴ كشور ديگر به برگزاري رزمايش مشترك در غرب اوكراين ادامه مي‌‌دهند و جدايي طلبان شرق به همين‌خاطر اعلام كرده‌اند كه همچنان در وضعيت آماده باش خواهند بود. دولت روسيه هشدار داده كه اين رزمايش مي‌تواند باعث بي‌ثباتي دوباره در شرق اوكراين و از بين رفتن آرامش شكننده پس از آتش‌بس در اين منطقه شود.

کد خبر 272181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha