مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان در تلاشند از توانایی سمندری مکزیکی در ترمیم و بازسازی اعضای مختلف بدنش برای کمک به درمان انسان‌ها، بهره‌برداری کنند.

اکزوتول

براساس گزارش تلگراف، سمندري مكزيكي به نام آكزولوتي كه در دسته جانداران درحال انقراض نيز قرار دارد، مي‌تواند مغز خود را بازسازي كند،‌ توانايي كه به گفته دانشمندان مي‌تواند پاياني براي جراحي تعويض لگن در انسان باشد.

محققان بريتانيايي دانشگاه بيرمنگام درحال مطالعه روي اين دوزيست هستند تا دريابند چگونه مي‌تواند براي ترميم اعضايي مانند پاها و مغزش، فرايند رشد نسوج بدن خويش را تحريك كند.

اکزوتول

درصورتي كه بتوان چنين فرايندي را در انسان تقليد كرد، اين امكان ايجاد خواهد شد كه در صورت نياز به بدن افراد بيمار نسوجي را پيوند زد تا بدن خود  ترميم خود را به عهده بگيرد.

محققان به دنبال راهكاري هستند تا به جاي پيوند زدن اندامي از بدني ديگر به بدن بيمار، بازسازي و رشد دوباره نسوج را به بدن القا كنند.

اكزوتول از آنجايي كه در مكزيك نوعي غذايي سنتي به شمار مي‌رود، و بوميان مكزيك اين جاندار را براي طبخ نوعي غذاي سنتي شكار مي‌كنند، در دسته جانداران درحال انقراض قرار گرفته‌است. اكزوتول با نام ماهي پادار نيز شناخته مي‌شود زيرا بيشتر عمر خود را در زير آب زندگي مي‌كند.

کد خبر 271977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha