همشهری‌آنلاین: کشورهای مختلف جهان از ژاپن تا جاماییکا، برای اولین بار در برنامه اهدای کتاب که شامل تهیه کتاب رایگان برای کودکان پیش دبستانی می‌شود، شرکت می‌کنند.

book gift

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بوک ترید، خیریه مطالعه کتاب با اعلام نام جدیدترین کشوری که به برنامه اهدای رایگان کتاب برای کودکان پرداخته، رئوس برنامه‌های امسالش را اعلام کرد.

جدیدترین کشور اندونزی است.اندونزي و 32 کشور دیگر امسال در برنامه خیریه مطالعه رایگان کتاب در سراسر جهان شرکت می‌کنند.

اکنون بوک استارت در اندونزی از سوی یک زوج به نام احمد و لیوتا موگنی شروع به فعالیت کرده است. امسال برای اولین بار کتاب به صورت رایگان به کودکان زیر 5 سال در مناطق محروم این کشور اهدا می‌شود.

بوک استارت به‌عنوان اولین برنامه اهدای ملی کتاب در جهان از سوی بنیاد بوک تراست بریتانیا در سال 1992 شروع به کار کرد. این پروژه بر مبنای مطالعاتی شکل گرفت که به‌دنبال محقق کردن هدف ترويج مطالعه در میان کودکان بود.

در طی اولین سال اجرای این برنامه، با کمک کتاب‌خانه‌های بریتانیا و مراجعه‌کنندگان به برنامه سلامت که از بیرمنگام بازدید می‌کردند، کتاب‌هایی به 300 کودک اهدا شد. امروز در انگلستان به تنهایی بیش از یک میلیون کودک از طرح دریافت یک بسته کتاب رایگان بهره‌مند اند.

کانادا اولین کشوری بود كه به این برنامه پیوست و اهدای کتاب به کودکان را از سال 1994 آغاز کرد.

 زوج اهل اندونزي با این برنامه اولین بار زمانی آشنا شدند که احمد برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد همراه همسرش برای مدتی در گلاسکو ساکن شدند. در آن زمان دو دختر آنها دو ساله و سه ساله بودند و بسته هدیه بوک استارت را از سوی کتاب‌خانه محلی دریافت کردند.

احمد می‌گوید وقتی ما اولین بار به کتاب‌خانه محلی مراجعه کردیم از برنامه‌های مختلفی که برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب‌خوانی داشتند، شگفت‌زده شدیم.

این زوج پس از بازگشت به کشورشان تلاش کردند تا این برنامه را در وطن‌شان به راه بیندازند و اکنون موفق شده‌اند تا با اهدای کتاب به 1000 کودک، برای اولین بار این برنامه را در اندونزی نیز اجرا كنند.

کد خبر 271960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha