همشهری آنلاین: فرماندار محمودآباد گفت: زباله‌های دپو شده در ساحل محمودآباد جمع‌آوری شده و ساحل شهر از زباله پاک شده است.

به گزارش ايسنا، سیف‌الله فرزانه گفت‌: در پی برگزار شدن جلسه استانداری با مقامات استانی و شهرداری و شورای شهر آمل، توافق شده است تا زمان ساخت کارخانه کمپوست زباله برای به کارگیری زباله‌های شهرستان محمودآباد، زباله‌ها به مکان سابق دفن زباله در شهرستان آمل حمل شود. در پی این توافق، در حال حاضر زباله‌های دپو شده در ساحل محمودآباد جمع‌آوری شده و ساحل شهر از زباله پاک شده است.

وی یادآور شد: مشکل دپوی زباله در ساحل محمودآباد از هفته گذشته حل شده است.

فرزانه خاطر نشان کرد: با توافق اداره کل محیط زیست و منابع طبیعی، یک سایت جدید با مساحت حدود 80 هکتار برای ساخت کارخانه کمپوست زباله در جاده هراز، روبه‌روی رستوران باغ صفای آمل شناسایی شده تا زباله‌های شهرستان محمودآباد برای تولید کمپوست به این سایت حمل شود.

وی تصریح کرد: ساخت کارخانه کمپوست زباله برای به کارگیری زباله شهرستان محمودآباد، یک طرح و ایده است و برای عملیاتی شدن این موضوع‌ باید ابتدا تملک سایت توسط شهرداری آمل صورت گیرد و مطالعات زیست محیطی و تامین اعتبار طرح، انجام و از سوی دیگر مسائل حقوقی این موضوع حل شود تا این طرح اجرایی گردد. دولت نیز برای حل این موضوع تلاش می‌کند.

فرزانه تاکید کرد: در 30 سال گذشته همواره مشکل دفن نامناسب زباله در شمال کشور و شهرستان محمودآباد وجود داشته اما هم اینک دولت کنونی حساسیت خاصی در این زمینه نشان داده و در پی حل مشکل زباله در شمال کشور است.

وی اظهار کرد: محمودآباد، شهری با جمعیت 100 هزار نفر نیست بلکه همواره پذیرای میلیون‌ها مسافر از اقصی‌ نقاط کشور است، بنابر این زباله‌های جمع‌آوری شده، زباله تولید شده توسط مردم شهرستان نیست بلکه زباله‌های میلیون‌ها مسافر است که برای گردش به شهرستان محمودآباد سفر کرده‌اند.

فرماندار محمود آباد اظهار کرد: باید توجه کرد که با امکانات محلی مطالبات ملی را پاسخ می‌دهیم، بنابر این باید برای این منظور امکانات ملی داشته باشیم. شرایط استان مازندران با سایر استان‌های شمالی کشور، متفاوت است. زیرا استان چند راه دسترسی از سمت پایتخت دارد و حجم ورود مسافر به استان مازندران بیش از سایر استان‌های شمالی است، بنابراین زباله بیش‌تری نیز در استان در مقایسه با استان‌های دیگر شمالی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: مشکل پاکسازی استان مازندران از زباله، نبود زیرساخت است، زیرا استان زیرساخت مناسبی برای دفن مناسب زباله ندارد بنابر این اراده ملی می‌طلبد تا این مشکل در استان حل شود.

فرزانه خاطر نشان کرد: از آنجا که طرح ساماندهی دریا تا 11 مهر تمدید شده است، بنابراین تصمیم گرفته‌ایم با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری آمل به پاکسازی ساحل محمودآباد به صورت محلی بپردازیم تا ساحلی زیباتر داشته باشیم که در حال حاضر این فعالیت در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، زباله‌های شهر محمودآباد تا پیش از این به ازای پرداخت هزینه و ضمن داشتن قرارداد با شهرداری آمل، به محل دفن زباله آن شهر واقع در کیلومتر 30 جاده هراز، حمل و تخلیه می‌شد، اما شهرداری و شورای اسلامی شهر آمل به یک‌باره و به صورت یک‌جانبه، در مرداد ماه از حمل و تخلیه زباله در محل دفن یاد شده جلوگیری کرد. این امر موجب شد به ناچار، زباله‌ها در ساحل محمودآباد در مساحت 500 مترمربع در عرصه‌ای حدود 2000 مترمربع نگه‌داری شود که سبب منتشر شدن بوی تعفن حاصل از آن در اثر شدت گرما و زشت شدن چهره ساحل گردید.

همه این مشکلات به این دلیل بوجود آمده است که شهرستان محمودآباد از سمت شمال به دریا و از سمت جنوب به دشت منتهی می‌شود، بنابراین محیطی برای دفن زباله ندارد. روزانه به طور متوسط 50 تن زباله در شهرستان محمودآباد تولید می‌شود اما در روزهای تعطیل و با حضور گردشگران میزان تولید زباله چند برابر می‌شود.

کد خبر 271944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha