یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

امیر موسوی: ائتلاف جدیدی که اکنون آمریکا می‌کوشد آن را تحت رهبری خود و به بهانه مبارزه با داعش شکل دهد، در حقیقت همان ائتلاف موسوم به دوستان سوریه است که ۳.۵ سال پیش علیه دولت سوریه شکل گرفت.

داعش

همين ائتلاف از گروه‌هاي مسلح و تروريست‌هاي سوريه حمايت كرد و مي‌كند و باعث شد كه گروه‌هايي نظير جبهه النصره و داعش ظهور كنند. در واقع چنين گروه‌هايي از صفر شروع نكردند بلكه از دل گروه‌هاي تروريستي‌اي برآمدند كه در 2كشور سوريه و عراق پرورش يافتند. اكنون هم همين داعش دارد نقش جديدي را آغاز مي‌كند و نبايد تصور كرد كه اين گروه به پايان خود نزديك مي‌شود. نقش جديد اين گروه ورود به مناطق سوريه و عراق است كه به‌احتمال زياد اين ائتلاف براي اين گروه تروريستي تعيين خواهد كرد.

به‌عبارتي ديگر، برنامه آنها اينگونه خواهد بود كه مناطقي را در سوريه و عراق بمباران خواهند كرد، سپس مناطق پرواز ممنوعي را در اين دو كشور اعمال خواهند كرد. همين گروه تروريستي با آن شكل و شمايل متفاوت، اين‌بار ضمن تغيير اين شكل و شمايل، تحت نام ارتش‌آزاد يا با نام ديگري وارد عمل خواهد شد. لذا اين ائتلاف جديدي نيست بلكه ائتلافي قديمي است كه هدف از آن تحقق اهداف محقق ناشده گذشته است. از همين روست كه به كشورهايي نظير روسيه، چين و ايران اجازه مشاركت در آن را ندادند. اين امر گوياي آن است كه اين، همان ائتلاف قبلي است كه اجازه نمي‌دهد اسرارش فاش شود.

لذا اين كشورها براي تحقق اهدافي كه نتوانستند آنها را در سوريه به انجام برسانند يعني تضعيف يا سرنگوني حاكميت سوريه و اشغال مجدد عراق با شرايط جديد و تحت نام درخواست دولت عراق، وارد عمل شده‌اند. آنان داعشي ايجاد كرده‌اند كه تمام سيستم عراق را به هم ريخته و اكنون تصور مي‌كنند با اين كار مي‌توانند مجددا عراق را متقاعد كنند كه نيروهاي خارجي را بپذيرد. اين كشورها اگر واقعا عليه داعش جدي بودند، نياز چنداني به اقدام نظامي نداشتند، زيرا آنان اگر شماري از موارد برخورد با داعش را جدي مي‌گرفتند، كار داعش را مي‌توانستند يكسره كنند اما چنين اقداماتي صورت نگرفت.

دراين بين، كشورهايي نظير تركيه و اردن برخلاف اعلام مخالفت با پيوستن به اين ائتلاف، نقشي اساسي در آن ايفا خواهند كرد. تركيه عضو ناتوست و امكانات ويژه‌اي در اختيار خواهد گرفت. پايگاه‌هاي آموزشي داعش و نيز كمك‌هاي لجستيك و مالي در اردن صورت مي‌گيرد و مرزهاي اردن با عراق و سوريه باز است. اردن همچنين نفوذ زيادي درون تشكيلات داعش و ديگر گروه‌هاي مسلح دارد.

لذا اين دو كشور علنا پيوستن به داعش را اعلام نخواهند كرد اما مستقيما در ميدان حضور خواهند يافت، درمقابل، قطر، عربستان و امارات به‌گونه‌اي ديگر شركت مي‌كنند؛ امارات به‌صورت هوايي مشاركت خواهد كرد، 2 كشور ديگر هم از لحاظ مالي اين امر را پوشش خواهند داد. در نهايت بايد گفت كه اين ائتلاف بحثي جدي نيست زيرا حامي مالي و لجستيك و معنوي داعش همگي در اين ائتلاف شريك هستند.

  • كارشناس مسائل خاورميانه
کد خبر 271907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha