یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سال گذشته از نظر تامین دارو با مشکلات زیادی مواجه بودیم، اما با زحمات فراوان به موفقیت‌های خوبی دست یافتیم و اکنون وضعیت دارو از حالت بحران و چالش خارج شده است.

دارو داروخانه

رسول دیناروند، در گفت وگو با ایرنا افزود: ثبات دارویی در کشور به‌گونه‌ای است که رضایت مدیران تراز اول کشور نیز فراهم شده و اکنون نیز با توجه به عبور از شرایط دشوار، انتظار مردم از ما فراتر رفته است.

وی ادامه داد: براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، در سال گذشته مهمترین اولویت مردم در حوزه سلامت تامین دارو بود، به نحویکه 70 درصد شرکت کنندگان در آن نظرسنجی دغدغه اصلی خود را مشکلات مربوط به تامین دارو مطرح کردند و با فاصله 20 درصدی به سایر اولویت‌های خود اشاره داشتند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: امسال خوشبختانه اولویت مردم در حوزه سلامت دیگر تامین دارو نیست و این بدین معنی است که داروی کشور از حالت بحران و چالش خارج شده است.

دیناروند با بیان اینکه اطمینان دارم اقدامات اساسی‌تری نیز برای مردم که صاحبان اصلی این کشور هستند، می‌توانیم انجام دهیم، افزود: از جامعه داروسازی چند توقع اساسی و مهم دارم، و یکی اینکه داروی ایرانی از لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابد، هرچند نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد و با فعالیت یک یا دو ساله حل نمی‌شود. وی ادامه داد: مردم باید بتوانند به صورت معناداری به داروی ایرانی تکیه کنند.

معاون وزیر بهداشت خواسته دیگر خود را ایجاد ثبات در بازار دارویی کشور عنوان کرد و افزود: این ثبات باید بگونه‌ای باشد تا کمبود دارو و جهش قیمت را به حداقل برسانیم و قیمت‌ها را به سمت کاهش سوق دهیم.

دیناروند خاطرنشان کرد: به عنوان نماینده سازمان غذا و دارو اعلام می‌کنم نه تنها دارو افزایش قیمت نمی‌یابد، بلکه قیمت داروهای وارداتی نیز بطور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه داروها باید قیمت منطقی و منطقه‌ای داشته باشند افزود: با شرکت‌های چند ملیتی ملاقات‌هایی داشته‌ایم که نتایج آن موجب کاهش قیمت برخی داروها بین 40 تا 50 درصد شده است.

دیناروند با بیان اینکه باید از تولید داخل حمایت کنیم، گفت: باید تلاش کنیم برای مواد اولیه داخلی و فرآورده‌های ساخت داخل شرایط رقابت ایجاد شود.

رئیس سازمان غذا و دارو دخطاب به جامعه داروسازان افزود: این قشر از جامعه باید اطمینان داشته باشند گوش ما شنوای صحبت‌های آنان است و در تصمیم گیری‌های سازمان غذا و دارو سهم خواهند داشت.

دیناروند ابراز امیدواری کرد، با کمک همه مسئولان، در آینده‌ای نزدیک کشور را به تراز مثبت دارویی برسانیم، یعنی صادرات دارو را بیشتر از واردات آن شاهد باشیم.

وی افزود: اگر این اتفاق بیافتد، می‌توانیم ادعا کنیم صنعت داروسازی کشور موفق بوده و جهانی شده‌ایم، در این صورت مردم نیز به داروی ایرانی اطمینان خواهند داشت.

کد خبر 271878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha