یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری ‌آنلاین: حسین علیزاده اجرای گروه نور در تلفیق موسیقی سنتی و نواحی ایران با موسیقی دوران قرون وسطی را تجربه‌ای تازه و روبه جلو در موسیقی تلفیقی دانست.

یه گزارش همشهری آنلاین، وی که جمعه شب(29 تیر) برای دیدن این کنسرت به تالار وحدت آ‌مده بود ، با اشاره به این که موسیقی و آ‌وازهای چند صدایی ریشه در زندگی اجتماعی مردم هر دیار دارند گفت:آوازهای جمعی مختص یک شهر یا کشور خاص نیست و به دلیل آنکه با زندگی و کار مردم آمیخته است، در هرزمانی وجودو دارد.

علیزاده بااشاره به  نادیده گرفته شدن این بخش از سنت موسیقایی از سوی موزیسین‌های ایرانی گفت: ما در تاریخ اجتماعی خود از این گونه آوازها فراوان داشته‌ایم، ولی غربیان به ثبت و ضبط آن اقدام کردند و الان هم در کلیساها و مراسم آیینی خود، اعم از شادی و سوگ استفاده می‌کنند، اما ما چنین کاری نکردیم.

حسین علیزاده که خود آلبوم راز نو وی حاصل نگاهش به موسیقی چند صدایی و موسیقی و آوازهای دسته جمعی پایه گذاری شده است درباره تلفیق و تجربه گروه نور از آمیختگی موسیقی وآوازهای کلیسایی با موسیقی ایرانی است گفت  در موسیقی اروپایی که گروه نور انتخاب کرده است مدهایی وجود دارد که می تواند به تناسب با موسیقی ایرانی تلفیق شود.

وی به تجربه‌های صورت گرفته در تلفیق موسیقی ایرانی با موسیقی غربی اشاره کرد و گفت: تا آنجایی که من اجراهای این گونه را دیده‌ام ، این اجرا توانسته گام‌های ارزنده‌ای در جهت نزدیکی میان این دو گونه موسیقایی بردارد. به نحوی که در آن شما موسیقی ایرانی را گم نمی‌بینید بلکه قدر و شان موسیقی ایرانی در بسیاری قطعات بیش از موسیقی غربی است، این درحالی است که در گذشته این وضعیت یا وجود نداشت یا  این که موسیقی ایرانی در موسیقی غربی گم می شد.

علیزاده با اشاره به این که این اجرا حس خوبی به وی داده است گفت: به گمان من شناخت خوب آقای رضاعی  (سرپرست گروه نور) سبب شده است که وی به چنین ترکیبی در تلفیق موسیقی این دو فرهنگ دست یابد.

گروه موسیقی نور در روزهای 28 ، 29 و 30 تیر [کنسرت گروه نور در تالار وحدت] در تالار وحدت کنسرت داشت.

کد خبر 27180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز